۱۴ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7930992
T T
۰ نفر

نمایندگان سابق پارلمان آلمان

۱۴ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7930992
نمایندگان سابق پارلمان آلمان تهیه کننده گزارش سازمان ملل درباره کشتی مرمره ناقض حقوق بشر بوده است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/14 سیاسی.آلمان.ایران برلین - نمایندگان سابق پارلمان آلمان با اشاره به تهیه کنندگان گزارش سازمان ملل درباره حمله رژیم صهیونیستی به کشتی ترکیه ای حامل کمک های امدادی به مردم غزه گفتند که یکی از تهیه کنندگان این گزارش خود متهم به نقض نظام مند حقوق بشر در کشورش شده بود.
به گزارش ایرنا، اینگه هوگر و آنته گروت روزدوشنبه در برلین با بیان اینکه این گزارش از نظر محتوایی نیز غلط و اشتباه است، افزودند: تهیه کنندگان گزارش فوق قرار نبود، وارد محتوای آن شوند، بلکه هدف از تهیه این گزارش کاهش تنش ها بود.
اینگه هوگر با اشاره به اینکه رییس جمهوری سابق کلمبیا یکی از سه تهیه کننده این گزارش است، افزود: آلوارو اوریبه در زمان ریاست جمهوری بر کلمبیا متهم به نقض نظام مند حقوق بشر شده بود.
اوریبه متحد نزدیک آمریکاست و در زمان ریاست جمهوری خود متهم شده بود که میلیونها دلارکمک برای مبارزه با کارتل های مواد مخدر و شورشیان فارک از واشنگتن ارسال کرده است.
وی در دور دوم ریاست جمهوری خود از سوی منتقدان متهم به نقض مکرر حقوق بشر توسط سربازان کلمبیایی و نیروهای امنیتی شده بود.
هوگر با اشاره به اینکه کمیسیون تحقیق سازمان ملل درباره حمله به کشتی حامل کمک های امدادی به غزه وظیفه بررسی حمله به این کشتی را نداشت، بلکه قرار بود به گزارش های ترکیه و اسراییل در این باره واکنش نشان دهد، گفت : هدف این کمیسیون کاهش تنش بین طرفین با رسیدن به یک اجماع بود.
وی با بیان اینکه این کمیسیون با این گزارش خود بر رفتار غیرقانونی اسراییل سرپوش گذاشت ، افزود: گزارش یاد شده به جای آنکه موجب کاهش تنش شود، بیشتر موجب تشدید تنش در منطقه شد.
خانم آنته گروت نیز با اشاره به اینکه جفری پالمر نخست وزیر سابق نیوزیلند نیز یکی دیگر از تهیه کنندگان این گزارش بود، اضافه کرد: این گزارش مغایر با گزارش سال گذشته سازمان ملل درباره این حمله داده بود که محاصره غزه را مغایر با قوانین بین المللی و حقوق بشر دانسته بود.
به گفته وی، در آن مقطع زمانی نیز گزارش سازمان ملل تاکید کرده بود که حمله به کشتی مرمره در آب های بین المللی نقض قوانین بین المللی است و کشته شدن اتباع ترکیه قتل عمد محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه خود در این کشتی حضور داشته است، درباره ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه چند تن از سرنشینان این کشتی به دنبال درگیری بوده اند، گفت:ما این ادعا را به شدت رد می کنیم.
کمیسیون حقیقت یاب سازمان ملل هفته گذشته گزارش خود را درباره یورش رژیم صهیونیستی به کشتی های کاروان آزادی مرمره و کشتار 9 تبعه ترکیه منتشر کرد.
در گزارش این کمیسیون ادعا شده است که محاصره دریایی غزه هم قانونی و هم مقتضی زمان حال است.
تنظیم کنندگان این گزارش که نتوانسته اند جنایات رژیم صهیونیستی را در حمله به کشتی های حامل کمک های امدادی کشورهای مختلف، کتمان کنند، در عین حال اعتراف می کنند: شیوه ای که نیروهای اسرائیلی برای ورود به کشتی مرمره از آن استفاده کردند، کاملا افراطی و غیر منطقی بوده است.
براساس این گزارش که تنها بخش هایی از آن منتشر شده است، نیروهای صهیونیستی که وارد کشتی مرمره آبی شده بودند، در استفاده از زور زیاده روی کرده و کاملا نامعقول رفتار کرده اند.
وزیرامورخارجه ترکیه در واکنش به این گزارش گفت: این کشور درحال تدارک برای به چالش کشیدن محاصره غزه در دادگاههای بین المللی است.
احمد داود اغلوخاطرنشان کرد: روند قانونی طرح پرونده حقوقی علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری این هفته آغاز خواهد شد.
اروپام **250** شماره 192 ساعت 22:43 تمام
۰ نفر