۱۴ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7930751
T T
۰ نفر
رییس جمهوری: دشمنان نباید فرصت برنامه ریزی و تسلط بر ملت ها را پیدا کنند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/14 سیاسی.احمدی نژاد.سفر.تاجیکستان دوشنبه - رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: هیچ کسی نباید اجازه دهد دشمنان قسم خورده در منطقه جای پا، فرصت برنامه ریزی و تسلط بر ملت های ما را پیدا کنند.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، محمود احمدی نژاد شامگاه یکشنبه در نشست خبری مشترک با امامعلی رحمان همتای تاجیکی خود افزود: ما با همه دوست هستیم اما باید از استقلال و منافع خود دفاع کنیم.
رییس جمهوری تصریح کرد که دیدگاه روسای جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در این زمینه مشترک است.
احمدی نژاد ضمن تشکر از امامعلی رحمان برای دعوت به مناسبت بیستمین سالروز استقلال تاجیکستان گفت: رابطه دو کشور ویژه و استثنایی است و این دو کشور با اکثر کشورهای دنیا رابطه خوبی دارند.
وی با بیان اینکه ایران و تاجیکستان مراودات تجاری، فرهنگی و سیاسی خوبی با کشورهای دیگر دارند اضافه کرد: اما رابطه این دو کشور با یکدیگر اختصاصی و همچون دو پاره از یک پیکر است.
احمدی نژاد با اشاره به نژاد، فرهنگ، آیین، تاریخ ، آداب و رسوم، و اندیشه های مشترک دو ملت گفت: هر اتفاق مثبتی که در تاجیکستان رخ می دهد مردم ایران خوشحال می شوند و هر اتفاق خوبی که در ایران می افتد مردم تاجیکستان را خوشحال می کند.
رییس جمهوری با بیان اینکه دو ملت در غم و شادی یکدیگر شریک هستند، افتخارات ملی و منافع دو کشور را مشترک دانست.
احمدی نژاد در ادامه سخنان خود گفت که ایرانیان در تاجیکستان احساس آشنایی دارند و تاجیکی ها نیز همین گونه هستند.
رییس جمهوری با اشاره به همکاریهای خوب دو کشور گفت: با بهره برداری از سد و نیروگاه سنگ توده ای 2 ، تا پایان سالجاری انرژی برق در خدمت مردم تاجیکستان خواهد بود.
احمدی نژاد با اشاره به سرمایه گذاری و تجارت مشترک میان دو کشور خاطر نشان کرد که علاقه و ظرفیت دو طرف برای همکاری، بیش از همکاریهای موجود است.
رییس جمهوری با بیان اینکه ظرفیت های همکاری تهران و دوشنبه بسیار زیاد است، افزود: دو کشور می توانند نیازهای خود را در وهله اول از کشور برادر و دوست و در مرحله دوم، از دیگر کشورها تامین کنند.
احمدی نژاد حرکت رو به رشد و پیشرفت تاجیکستان را ستود و از برگزاری نهمین اجلاس ایران و تاجیکستان در تهران در آینده خبر داد.
رییس جمهوری با تاکید بر افزایش روابط میان دو کشور با حداکثر ظرفیت های موجود اظهار داشت: تفاهم مناسبی در خصوص تبادل علمی و دانشجویی انجام شده و باید دو کشور پیشرفت های علمی و فن آوری بدست آمده را در اختیار یکدیگر قرار دهند.
وی در ادامه سخنان خود در خصوص انتقال آب و برق از تاجیکستان به ایران و انتقال انرژی از ایران به تاجیکستان گفت: پس از بررسی های کارشناسانه، در صورت به صرفه بودن چنین همکاری، این مهم انجام خواهد شد.
احمدی نژاد با اشاره به همکاری فرهنگی میان کشورهای فارسی زبان افزود: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و خوشحال هستیم که در بیستمین سالگرد استقلال تاجیکستان در این کشور حضور داریم.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: یقین دارم که علاقه میان دو ملت سبب گسترش هر چه بیشتر روابط تهران و دوشنبه خواهد شد.
احمدی نژاد بعدازظهر یکشنبه به منظور سفری دو روزه وارد تاجیکستان شد و پس از استقبال رسمی از سوی همتای تاجیک خود، در خصوص مسائل مورد علاقه به گفت و گو و تبادل نظر پرداخت.
همچنین هیات های عالی رتبه دو کشور نیز مذاکرات مشترکی داشتند که طی آن دو سند همکاری و بیانیه مشترک میان روسای جمهوری دو کشور به امضاء رسید.
در این سفر چند تن از وزرا و معاونین احمدی نژاد، وی را همراهی می کنند.
9012** **** 1488 شماره 004 ساعت 00:35 تمام
۰ نفر