۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7929676
T T
۰ نفر

مناقشه بر سر منابع و ثروت لیبی بالا گرفت/

۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7929676
مناقشه بر سر منابع و ثروت لیبی بالا گرفت/ لاستامپا : ایتالیا بطور رسمی به فرانسه اعتراض کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/08 سیاسی.لیبی.فرانسه.ایتالیا رم - چند روز پس از انکه فرانکو فراتینی وزیر خارجه ایتالیا، هرگونه رقابت میان ایتالیا و فرانسه بر سر لیبی را رد کرد و گفت که این دو کشور برای رسیدن به منابع و ثروت های لیبی رقابتی با هم ندارند، روزنامه ایتالیایی لاستامپا از اعتراض رسمی رم به پاریس بخاطر عدم هماهنگی در رابطه با لیبی خبر داد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه لاستامپا از اعتراض رسمی ایتالیا به فرانسه خبر داد و نوشت: سفیر ایتالیا در فرانسه با حضور در وزارت امور خارجه ان کشور، رسما به عدم هماهنگی پاریس با رم در رابطه با لیبی اعتراض کرد.
روزنامه ایتالیایی درباره این اعتراض به ویژه در ارتباط با کنفرانس دوستان لیبی اشاره کرد و درعین حال نوشت : وزارت امورخارجه ایتالیا هنوز این خبر را تایید نکرده، اما ناخرسندی اروپایی ها از تحرکات فرانسه در صحنه لیبی رو به افزایش است.
فرانکو فراتینی وزیر خارجه ایتالیا، هفته گذشته هرگونه رقابت میان ایتالیا و فرانسه بر سر لیبی را رد کرد و گفت که این دو کشور برای رسیدن به منابع و ثروت های لیبی رقابتی با هم ندارند.
فراتینی در مصاحبه با رادیو انکیو در واکنش به مطالب برخی از روزنامه ها مبنی بر وجود رقابت میان ایتالیا و فرانسه برای رسیدن هرچه سریعتر به منابع عظیم انرژی و ثروت های لیبی، گفت : میان ایتالیا و فرانسه هیچ رقابتی وجود ندارد که چه کسی زودتر به لیبی برسد.
وی درعین حال عنوان کرد : یک تفاوت عمده میان ایتالیا و سایر کشورها وجود دارد و آن این است که ایتالیا کشوری است که مردم آن عشق عمیق به ملت لیبی دارند و ملت لیبی نیز مردم ما را دوست دارند. ما مسابقه نمی دهیم تا ببینیم چه کسی اول می رسد. ما آنچه را که تاکنون انجام داده ایم ادامه می دهیم که تایید دوستی میان ملت ایتالیا و لیبی است.
ایتالیا قصد دارد هر چه سریعتر مهندسان شرکت نفت Eni را برای بازگشایی تاسیسات نفتی این کمپانی همراه با متخصصان بازسازی زیرساختهای تخریب شده در جنگ، به لیبی اعزام کند.
روزنامه های ایتالیایی درباره حضور تاسیسات نفتی در لیبی نوشتند که شرکت نفت ایتالیا، انیبا شورای ملی انتقالی کشورلیبی یادداشت تفاهم امضاء کرده و ازجمله موضوعات مندرج دراین یادداشت، تحویل بنزین و گازوئیل در مقابل دریافت نفت از کشور لیبی است.
به نوشته روزنامه های ایتالیایی دولت برلوسکونی همچنین 450 میلیون یورو به شورای انتقالی لیبی کمک مالی اعطا خواهد کرد و امیدوار است که به این ترتیب در رقابت با فرانسه و انگلیس درصحنه لیبی، پیشی بگیرد.
ایتالیا درتلاش است که 12 میلیارد یورو مبادلات تجاری سالیانه خود با لیبی را، که بخش اعظم آن را نفت و گاز تشکیل می دهد، از دست ندهد.
درعین حال ایتالیا درتلاش است تا در بازسازیهای بعد از قذافی نیز برای شرکتهای ایتالیایی، جایی پیدا کند؟ اما به نظر می رسد که سارکوزی با فعالیتها و تلاشهای مستمر خود با شورای انتقالی لیبی، تا این لحظه از ایتالیا پیشی گرفته است.
روزنامه ایتالیایی لاستامپا در این مورد نوشت: پس از اینکه دولت ایتالیا در روزهای گذشته از قرار ملاقات جبرئیل و سارکوزی در پاریس مطلع شد، فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه، شخصا برای متقاعد کردن جبرئیل برای سفر به رم و دیدار با برلوسکونی وارد صحنه شد و پس از تلاشها و تماسهای متعدد با مسئولان شورای انتقالی لیبی توانست ملاقات بین طرفین را ترتیب دهد.
سیلویو برلوسکونینخست وزیر ایتالیا، پس از دیدار با محمود جبریل نخست وزیر دولت انتقالی لیبی در شهر میلان در شمال ایتالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کرد که ایتالیا 350 میلیون یورو از سرمایه های توقیف شده لیبی را به این شورا تحویل می دهد.
به دنبال پیروزی اخیر انقلابیون در لیبی، کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و ایتالیا برای سهم خواهی بیشتر دست به تلاش های فراوانی زده اند.
رم، هم اکنون در صدد تحکیم جایگاه خود در روابط اقتصادی با لیبی است و در این زمینه مشاجرات این کشور با پاریس بعنوان رقیب اصلی ایتالیا در بازار لیبی نیز بالا گرفته است .
فرانسه نخستین کشوری بود که شورای انتقالی لیبی را قبل از آغاز ماموریت ناتو به رسمیت شناخت به همین دلیلی نخستین مرحله از سفر دیپلماتیک جبریل پس از سقوط طرابلس به پاریس انجام گرفت، سفری که وی را به ایتالیا آورد و سپس به استانبول برای شرکت در نشست گروه تماس با لیبی، خاتمه یافت.
اروپام 1596** ** 1064 شماره 110 ساعت 14:32 تمام
۰ نفر