۱۸ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7925033
T T
۰ نفر

حلقه نهایی نخبگان جدید امنیت ملی آمریکا

۱۸ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7925033
حلقه نهایی نخبگان جدید امنیت ملی آمریکا ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/18 سیاسی.آمریکا.اوباما.امنیت ملی گروه تحقیق و تفسیر خبر- تایید مارتین دمپسی بعنوان رییس جدید ستاد مشترک ارتش آمریکا، توسط سنای این کشور به جای مایک مولن را می توان تکمیل حلقه نخبگان جدید امنیت ملی آمریکا با توجه به تغییر در رویکردهای امنیتی دولت اوباما دانست.
سنای آمریکا روز دوازدهم مرداد، مارتین دمپسی (Dempsey Martin(, ژنرال و رییس سابق ستاد ارتش آمریکا، را به عنوان رییس جدید ستاد مشترک ارتش آمریکا و جانشین مایک مولن تایید کرد. همچنین، سنای آمریکا علاوه بر دمپسی، ری اودیرنو را به عنوان رییس ستاد ارتش آمریکا و جایگزین دمپسی و ژنرال جاناتان گرینرت را به عنوان فرمانده جدید عملیات های نیروهای دریایی آمریکا، منصوب کرد.
خبر تایید دمپسی توسط سنا در شرایطی گزارش می شود که مولن به عنوان عالی رتبه ترین مقام ارتش آمریکا که از سال 2007 میلادی سمت ریاست ستاد مشترک ارتش را بر عهده گرفته بود، در پایان ماه سپتامبر سال جاری میلادی (مهر 1390) از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. در این زمینه، لئون پانتا وزیر جدید دفاع آمریکا (رییس سابق سیا)، ضمن استقبال از تایید دمپسی در سنا و انتصاب جیمز وینفلد به عنوان معاون رییس جدید ستاد مشترک ارتش آمریکا، در قالب بیانیه ای انتخاب این افراد را در جهت راهبردهای امنیت ملی آمریکا توصیف کرد. همکاری پانتا، دمپسی و وینفلد در ماه های آتی در شرایطی آغاز خواهد شد که واشنگتن در صدد کاهش نظامیان خود در عراق و افغانستان در قالب استراتژی خروج و کاهش هزینه های دفاعی پنتاگون و از جمله کاهش جنگ های پر هزینه در دو کشور مذکور، به عنوان بخشی از تلاش ها برای کاهش کسری بودجه است.
** مارتین دمپسی کیست ؟ ----------------------- مارتین دمپسی، سی و هفتمین رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، متولد1952()1331 است. وی که بعنوان یکی از دانش آموختگان مکتب وست پوینت (آکادمی علوم نظامی ) محسوب می شود، توانسته پله های ترقی در ارتش آمریکا را یکی پس از دیگری طی کند. دمپسی مدرک کارشناسی خود را در سال 1974(1353) از آکادمی نظامی وست پوینت، کارشناسی ارشد زبان انگلیسی را از دانشگاه دورهام در سال1984(1363)، کارشناسی ارشد علوم نظامی از کالج فرماندهی و ستاد ارتش آمریکا در سال 1988(1367)، کارشناسی ارشد مطالعات راهبردی و امنیت ملی خود را در سال 1995 (1374) از کالج ملی جنگ آمریکا دریافت کرده است.
دمپسی در زمان آغاز جنگ عراق در سال2003(1382)، فرماندهی لشکر یکم زرهی آمریکا را بر عهده داشت.
اگر نگاهی مختصر به میزان مطالعات دانشگاهی و مناصب نظامی که دمپسی از طریق آن به ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا رسیده، داشته باشیم، شاید بتوان رفتارها و تصمیمات دمپسی را در منصب جدید پیش بینی کرد. وی که بیشتر در حوزه های عملیاتی فعالیت داشته تا حوزه های راهبردی، نگاه عملیاتی اولین اولویت او می تواند باشد. در حوزه رفتار راهبردی معمولا اقدامات در جهت دریافت بازخوردهای بلندمدت انجام می گردد اما در یک نگاه عملیاتی، اقدامات به صورتی سازماندهی می شود که در کوتاه مدت تاثیرات گسترده داشته باشد. بنابر این رویکردی که بر اساس آن تصمیمات دمپسی بعنوان رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا می تواند شکل بگیرد، اول نگاه عملیاتی به حوزه های راهبردی همچون افغانستان و عراق خواهد بود که به نوعی پاشنه آشیل ارتش آمریکا در عملیات برون مرزی است.
** نگرش دمپسی و تغییر در رویکرد امنیت ملی آمریکا ---------------------------------------------------- با وجود گستردگی تاسیسات اداری و حکومتی آمریکا، مجموعه کسانی که در عالی ترین سطوح، دستگاههای امنیت ملی این کشور را اداره می کنند، در یک تخمین اولیه، بین 200 تا 1000 نفر هستند. این گروه که در عالی ترین سمت ها در مجموعه دستگاههای امنیت ملی آمریکا در حال کار هستند، شغل های مختلفی را در سه حوزه نظامی، سیاست خارجی، دستگاههای اطلاعاتی بر عهده دارند. این سه زمینه شغلی معمولا در اختیار افرادی قرار می گیرد که دارای تحصیلات عالی دانشگاهی از معتبرترین دانشگاههای آمریکا هستند و در تعداد معدودی از موسسات تحقیقاتی و اندیشکده های استراتژیک آمریکا مشغول به کار هستند.
مارتین دمپسی یکی از دانش آموختگان مکتب وست پوینت است که بیشتر نظامیات عالی رتبه ارتش آمریکا از این آکادمی جذب شده اند. ویژگی های این مکتب بیشتر مبتنی بر تربیت افرادی با نگرش عملیاتی و راهبردی است. در این میان مایک مولن ژنرال چهار ستاره ارتش آمریکا، در دوران ریاست خود بر ستاد مشترک ارتش آمریکا، از گفتمان راهبردی برای مقابله با معضلات امنیتی بهره می برد، حال جای خود را به فردی خواهد داد که تمایل گسترده ای به بهره گیری از -گفتمان عملیاتی < در مقابله با مشکلات امنیت ملی آمریکا دارد.
البته انتخاب وی را می توان بر اساس تغییر در تیم و رویکردهای امنیت ملی آمریکا نیز تفسیر کرد. اما نکته مهم، رویکرد دولت و ارتش آمریکا در حل بحران های طولانی مدت است که توجه آنها را به تغییر در نگرش امنیت ملی و نخبگان امنیتی معطوف کرده است. به نظر می رسد، موضوع امنیت سازی و دولت سازی در عراق و افغانستان و نیز چگونگی حضور نیروهای آمریکایی در این دو کشور و ترس از تبعات آن، نخبگان امنیت ملی آمریکا را به این نقطه رسانده است که تغییر رویکردهای امنیتی نیاز به تغییر نخبگان امنیتی متناسب با آن دارد و در این زمینه، روی کار آمدن مارتین دمپسی و دیگر افسران نزدیک به وی را می توان تکمیل حلقه نخبگان امنیت ملی آمریکا در رویکرد جدید امنیتی دانست.
تحقیق 1358**2040** شماره 041 ساعت 09:18 تمام
۰ نفر