۱۲ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7924101
T T
۰ نفر
در دیدار سفیر کشورمان با وزیر گمرکات و تجارت ترکیه/ آخرین وضعیت مناسبات تجاری ایران وترکیه بررسی شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/12 اقتصاد.دیدار.حسین پور.ایران و ترکیه آنکارا - بهمن حسین پور سفیر کشورمان در آنکارا در دیدار با حیاتی یازیجی اوغلو وزیر گمرک و تجارت ترکیه، آخرین وضعیت روابط دو جانبه در زمینه های تجاری و امور گمرکی را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش ایرنا، حسین پور ضمن تبریک انتصاب یازیجی اوغلو به عنوان وزیر گمرک و تجارت ترکیه، خواستار توسعه همکاریهای دو کشور در عرصه گمرکات به عنوان پیش نیاز توسعه روابط تجاری شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با اشاره به این که روابط تجاری دو کشور در 5 ماهه اول سال 2011 به بیش از 7میلیارد دلار رسیده، افزود: با رشد 80 درصدی این روند می توانیم شاهد پیشی گرفتن رقم مبادلات تجاری از 13 میلیارد تا پایان سال 2011 میلادی باشیم.
حسین پور افزایش دربهای مرزی از سه به پنج را از ابتکارات کشورمان و راهگشا در توسعه روابط تجاری، کاهش مشکلات مرزی، توسعه تجارت مرزنشینان و کاهش قاچاق کالا بین ایران و ترکیه برشمرد و ابراز امیدواری کرد، با ساخت گمرکات واحد در آینده نزدیک مشکلات زیر ساختی دربهای مرزی بر طرف گردد .
سفیر کشورمان با ذکر برخی پروژه های در دست اجرای دو کشور از جمله گشایش درب زمینی رازی - کاپی کوی به روی مسافرین و تبدیل آن در آینده نزدیک به مرز تجاری، احداث شهرک مشترک صنعتی مرزی، تبدیل گمرکات مرزی به گمرکات واحد و ضرورت آغاز ساخت این بناها در آینده نزدیک، این طرحها را در توسعه روابط تجاری بین دو کشور بسیار ضروری و موثر دانست .
حیاتی یازیجی اوغلو نیز از آمار ارائه شده در زمینه توسعه روابط تجاری در طی سال جاری ابراز خرسندی کرد و افزود: در صورت فراهم شدن بسترهای لازم برای توسعه روابط تجاری دو کشورهمسایه و مسلمان ایران و ترکیه، از جمله نوسازی گمرکات مرزی و بهره برداری از ظرفیت های اقتصادی موجود دو کشور، امکان تحقق حجم 30 میلیارد دلاری تعیین شده از سوی مقامات عالی دو کشور در آینده نزدیک وجود خواهد داشت .
وی در این دیدار در خصوص پیگیری برخی پروژه های مورد نظر دو کشور در امور گمرکی و ضرورت حل و فصل مشکلات زیر ساختی گمرکات و مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد و افزود: در آینده نزدیک با کمک یکدیگر تمامی نواقص موجود در گمرکات حل و فصل خواهد شد .
در این دیدار همچنین طرفین بر برگزاری نشست مشترک مدیران گمرکات برای بررسی مشکلات گمرکی بین دو کشور از جمله مسائل بازرگان - گوربولاغ، سرو - اسن دره و رازی - کاپی کوی تاکید کردند.
خاورم 230** شماره 107 ساعت 14:55 تمام
۰ نفر