۷ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7917755
T T
۰ نفر
هشدار موسسه سلامت غذایی دبی درباره آلودگی مواد غذایی در امارات ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/07 اقتصاد.خارجی.امارات دبی - موسسه سلامت تغذیه وابسته به شهرداری دبی ، نسبت به آلودگی مواد غذایی در بازار امارات هشدار داده است .
این موسسه در آخرین گزارش خود درباره سلامت مواد غذایی در امارات، بر آلودگی بخشی از این مواد در این کشور تاکید کرده است .
موسسه سلامتی تغذیه دبی در این گزارش ، از افزایش موارد تقلب تجاری در رابطه با مواد غذایی نیز خبر داده و خواستار بهبود سیستم صدور پروانه کار برای موسسات مواد غذایی و فعال ساختن برنامه نظارتی بر این سیستم شده است .
این موسسه هدف از این سیستم را برآورد خطرها در عرضه مواد غذایی آلوده و نوسازی سیستم جمع آوری نمونه ها و بالا بردن ظرفیت آن اعلام کرده است .
گزارش مذکور همچنین خواستار فعال ساختن سیستم فدرال مربوط به ممنوعیت و رفع ممنوعیت از مواد غذایی با استفاده از نتایج آزمایشهایی که در آزمایشگاههای نظارت بر مواد غذایی که در سراسر امارات به عمل می آید، شده است .
نظام نظارتی و آزمایشگاهی مواد غذایی و دیگر امور در هر امارت کشور امارات مستقل بوده و نتایج تحقیقات آنها تنها برای امارت خود دارای اعتبار و لازم الاجرا محسوب می شود.
گزارش این موسسه که اولین منبع فراگیر در مورد سلامتی تغذیه در دبی محسوب می شود ، اعلام کرده که افزایش خطرهای ناشی از بیماریهایی که توسط مواد غذایی به انسان منتقل می شود، از بارزترین چالشهای فراروی دستگاه نظارت غذایی است .
از جمله خطرهایی که در گزارش موسسه سلامت غذایی دبی به آن اشاره شده ، کشف میکروب سالمونیلا در گوجه فرنگی های وارداتی است . همچنین بقایای حشره کشها و داروهای پزشکی به همراه آلودگیهای شیمیایی و سموم بیولوژی در غذاها که سبب حساسیت می شود از دیگر نتایجی بوده که در تحقیقات این موسسه در برخی مواد غذایی دبی مشاهده شده است .
گزارش مذکور با اشاره به اتکای فزآینده امارات بر واردات مواد غذایی از خارج بر ضرورت یکپارچه ساختن تلاشها میان ارگانهای نظارتی محلی و فدرال به منظور تهیه یک منظومه کامل و فراگیر نظارت غذایی در مبادی ورودی تاکید کرده است .
ارزش واردات مواد غذایی امارات در سال گذشته میلادی به 28 میلیارد درهم ( هفت میلیارد دلار ) رسیده است .
از سوی دیگر 65 درصد مواد غذایی امارات از کشورهایی که اقتصاد در حال رشد دارند، وارد می شود. موسسه سلامت غذایی دبی معتقد است ، سیستم نظارتی کشورهای مذکور در حد استانداردهای بین المللی نیست به همین دلیل این موسسه خواستار انجام آزمایشهای لازم در کشورهای مبدا از سوی ارگانهای اماراتی شده است .
واردات مواد غذایی امارات بین 80 تا 90 درصد نیاز این کشور در این بخش را تشکیل می دهد .
خاورم 1651**2041** شماره 085 ساعت 12:41 تمام
۰ نفر