۳۱ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7916526
T T
۰ نفر
ابراز امیدواری مسکو به نتایج مذاکرات سه جانبه آتی در مورد مناقشه قره باغ ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/31 سیاسی.قره باغ.مداکرات سه جانبه.خازان تهران- الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با ابراز امیدواری به نتایج نشست آتی سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان و روسیه درمورد مناقشه قره باغ گفت: در این نشست بر اصول بنیادین برای حل بن بست موجود در مسیر حل مناقشه قره باغ تمرکز خواهد شد.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی آذری آذرنیوز و خبرگزاری ارمنی نیوز.ای.ام با انعکاس این مطلب افزوده اند: بخش مطبوعاتی کاخ کرملین زمان انجام دیدار الهام علی اف و سرژ سرکیسیان روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری دیمتری مدودف را برای گفتگو در مورد مناقشه قره باغ روز 24 ژوئن (3 تیرماه ) اعلام کرد.
این دیدار قرار است در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه برگزار شود براساس این گزارش الکساندر لوکاشویچ با ابراز امیدواری درمورد نتایج این دیدار که آن را بیش از پیش فعالانه توصیف کرد، گفت: در دیدار سه جانبه وزرای خارجه سه کشور در مسکو، طرفین در مورد موازین و اصول گفتگوها به تفاهم رسیدند و سعی می شود در نشست سران این اصول نهایی شود.
المار محمد یاراف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیزهفته گذشته با ابراز خوشبینی به نتیجه دیدار آتی رییسان جمهوری دو کشور گفته بود: در مذاکرات اخیر با وزیر خارجه ارمنستان که با میانجیگری روسیه در مسکو انجام شد، در موضوع حل مناقشه قره باغ به پیشرفت های خوبی دست یافته اند و مواضع دو کشور تا حدودی به یکدیگر نزدیک شده است.
وی با اشاره به اینکه ادامه وضعیت فعلی در قره باغ به نفع طرفین نیست، افزود: انتظار داریم که مذاکرات آتی سران دو کشورهم در این زمینه نتایج مثبتی داشته باشد و طرفین به نتایج قابل قبولی برسند.
تاکنون رییسان جمهوری ارمنستان و آذربایجان به منظورحل مناقشه قره باغ کوهستانی هشت بار با میانجیگری روسیه ملاقات کرده اند که هیچ کدام آنها نتیجه مشخصی در بر نداشته است.
آخرین دور مذاکرات روسای جمهوری دو کشور روز پنجم ماه مارس 2011 ( 15 اسفندماه سال 89) با میانجیگری رییس جمهوری روسیه، بدون حصول نتیجه مثبت در شهر سوچی روسیه برگزار شد.
مناقشه قره باغ کوهستانی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال 1988 آغاز شد و پس از چند سال جنگ و کشته شدن بیش از 30 هزار نفر، در سال 1994 به برقراری آتش بس ناپایدار میان طرفین انجامید.
گروه مینسک که از حدود 17 سال پیش به عنوان میانجی، سکان هدایت مذاکرات برای حل مناقشه قره باغ را به دست گرفته است، تاکنون توفیقی در حل مناقشه نداشته و طرفین با وجود برقراری آتش بس، هر از چندگاه یکدیگر را به نقض آن متهم می کنند.
صویر 1894**1302** شماره 097 ساعت 13:14 تمام
۰ نفر