۳۱ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7916482
T T
۰ نفر

رقابت بر سر ریاست صندوق شدت می گیرد؟

۳۱ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7916482
رقابت بر سر ریاست صندوق شدت می گیرد؟ دویچه وله: پایان سلطه اروپا برصندوق بین المللی پول ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/31 کلیات.صندوق بین المللی پول.ریاست.رقابت تهران - دویچه وله رادیو دولتی آلمان با عنوان پایان سلطه اروپا بر صندوق بین المللی پول نوشت: با برکناری رییس صندوق بین المللی پول، میان کشورهای صنعتی و کشورهای در آستانه پیشرفت، رقابت های شدیدی بر سر تعیین رییس جدید این نهاد بین المللی آغاز شده است.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، این رادیو افزود: برکناری رییس صندوق بین المللی پول و ناخوشایندی کشورهای در حال توسعه از ریاست دایمی اروپا بر این صندوق، در زمینه رقابت های درونی بر سر تعیین رییس جدید، مشکلاتی را به وجود آورده است.
دویچه وله می افزاید: ریاست صندوق بین المللی پول همواره بر عهده یک اروپایی بوده، چرا که 25 درصد تولید ناخالص جهان در حال حاضر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعلق دارد و سهم کشورهای معروف به بی.آر.آی.سی که برزیل، روسیه، هند و چین را در برمی گیرد، تنها 18 درصد تولید ناخالص جهان است. بنا بر این، وزن کشورهای درحال صنعتی شدن هنوز به میزانی نرسیده که با استدلال قابل قبولی، صندلی ریاست صندوق بین المللی پول را این بار به خود اختصاص دهند.
بنا بر همین گزارش: در حالی که اوضاع اقتصادی فعلی جهان، انگیزه رهبری صندوق بین المللی پول را در میان کشورهای در حال صنعتی شدن تقویت کرده است، کشورهای صنعتی نیز با مشکلات بزرگی که پایان آن قابل پیش بینی نیست، روبه رو هستند. بدهی کشورهای اروپایی یا افزایش سال به سال کسری بودجه آمریکا از آن جمله است. این در حالی است که در کشورهای درحال صنعتی شدن نیز از یک سو رشد شتابناک اقتصادی زمینه ساز تورم شده و از سوی دیگر ورود سرمایه های سنگین خارجی، کاهش ارزش پول های ملی را در پی داشته است . به طوری که شرایط اقتصادی فعلی جهان، وزن اقتصادی کشورهای درحال پیشرفت را چنان بالا برده که آنها خواستار انطباق سیاست های صندوق بین المللی پول با نیازهای خود شده اند و عملی شدن این مهم زمانی است که ریاست این نهاد به منتخب آن ها سپرده شود.
این گزارش می افزاید: هم اکنون گیدو مانته گا، وزیر دارایی برزیل، مدافع سرسخت این نظریه است که می گوید ریاست صندوق بین المللی پول نباید در انحصار اروپایی ها باقی بماند.
وی اخیرا در نامه ای به وزیران دارایی 20 کشور عضو گروه 20، درباره موضع کشورش نوشته است که پست ریاست صندوق بین المللی پول باید صرف نظر از ملیت به کسی که شایستگی آن را دارد، سپرده شود.
به گزارش این منبع خبری، شرایط داخلی هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول، هم اکنون به گونه ای است که فشار کشورهای در آستانه صنعتی شدن، احتمال خروج کنترل این نهاد از دست اروپایی ها را قدرت می بخشد.
از آنجایی که تولید ناخالص ملی و نه سرمایه سهم عضویت کشورها در صندوق بین المللی پول را تعیین می کند، اروپایی ها همچنان در پی تصرف پست ریاست این صندوق هستند، زیرا این نهاد به موازات بانک جهانی، نقش تعیین کننده ای در سیاست های مالی و اقتصادی سراسر جهان دارد.
صندوق بین المللی پول در مقابل کمک به کشورهایی که قادر به پرداخت بدهی های خود نیستند، از آنها می خواهد که با برنامه های صرفه جویی ملی، کسر بودجه خود را کاهش دهند و این صرفه جویی ها تاکنون در همه جا با کاهش دستمزدها، محدودیت خدمات اجتماعی، رشد بیکاری و نارضایی عمومی که از نقاط آسیب نظامهای سیاسی این کشورها هستند، روبرو شده است.
دومینیک استروس کان رییس سابق صندوق بین المللی پول هفته گذشته به اتهام تلاش برای تجاوز به یک خدمتکار سیاه پوست در هتل سوفیتل نیویورک بازداشت شد و سپس از ریاست صندوق استعفا داد.
این رویداد صرف نظر از صحت و سقم آن، تردیدهایی را در مورد ماهیت و انگیزه ها ایجاد کرده است.
صویر1740**7074** شماره 080 ساعت 11:57 تمام
۰ نفر