۲۴ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7915184
T T
۰ نفر

اختصاصی

۲۴ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7915184
اختصاصی حقوقدان انگلیسی: دادگاه های نظامی ماهیت استبدادی رژیم بحرین را آشکار ساخت ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/24 سیاسی.انگلیس.بحرین لندن - یک حقوقدان انگلیسی و از اعضای سازمان غیردولتی مرکز حقوق بشر بحرین تاکید کرد: تشکیل دادگاه های نظامی برای محاکمه معترضان بحرینی ماهیت استبدادی رژیم آن کشور را بیش از پیش آشکار ساخت.
جان لوبوک به خبرنگار ایرنا گفت: محاکمه مردم غیرنظامی در دادگاه های نظامی کاملا غلط و غیرقابل پذیرش است و نشان می دهد که چگونه رژیم بحرین از طریق ارتش دستگاه قضایی آن کشور را کنترل می کند.
وی افزود: رژیم بحرین باید فورا به این وضعیت خاتمه دهد و قوانین جزایی مبهم خود را که اجازه می دهد هر شخصی را که با دولت مخالفت می کند و یا خواستار انجام اصلاحات می شود، براحتی مجازات کنند، اصلاح نماید.
وی اظهارداشت: قوانین جزایی فعلی بحرین به گونه ای است که به دولت اجازه می دهد هرگونه مخالفت با رژیم را با اتهامات سنگین سیاسی پاسخ دهد.
این کارشناس انگلیسی تاکید کرد: جامعه جهانی باید همه فشارهای ممکن را به دولت بحرین وارد کند تا مقامات آن کشور بدانند که تعقیب قضایی معترضان مسالمت جو با انگیزه های سیاسی در جهان امروز غیرقابل تحمل است.
وی گفت: کشورهای غربی بویژه آمریکا و انگلیس که اهرم های لازم را برای تحت فشار قرار دادن دولت بحرین در اختیار دارند باید بطور خصوصی و علنی صدای اعتراض و انتقاد خود نسبت به اقدامات سرکوبگرانه نیروهای امنیتی بحرین را بلندتر کنند.
این مشاور حقوقی مرکز حقوق بشر بحرین تاکید کرد: سازمان های مدافع حقوق بشر نیز باید همه تلاش خود را به کار بگیرند تا واقعیت های موجود در بحرین برای رسانه های بین المللی و افکار عمومی آشکار شود.
فقط از طریق آگاهی بخشی بدون خشونت و برجسته کردن حقایق موجود در بحرین است که ما می توانیم به انجام اصلاحات واقعی و صلح و ثبات در بحرین برسیم.
وی در مورد محکومیت آیات القرمزی شاعره جوان بحرین به یک سال زندان در دادگاه نظامی بحرین گفت: پرونده خانم القرمزی نشان داد که چگونه اطلاع رسانی از واقعیات موجود در بحرین می تواند باعث جلب توجه بین المللی شود که ما امیدواریم این توجهات باعث بهتر شدن رفتارها با زندانیان سیاسی شود وی افزود: براساس گزارش های منتشر شده این شاعره جوان در دوره بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با شوک الکتریکی شکنجه شده است. همچنین پزشکانی که هفته گذشته در دادگاه نظامی محاکمه شدند مطالب مشابهی را در مورد شکنجه مطرح کرده اند.
سازمان عفو بین الملل نیز روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای محاکمه 'آیات القرمزی ' شاعره مبارز بحرینی در دادگاه نظامی آن کشور را بشدت محکوم کرد.
به گزارش ایرنا، 'مالکولم اسمارت ' مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل در این بیانیه گفت: تصمیم دادگاه نظامی بحرین برای زندانی کردن این شاعره و دانشجوی جوان به مدت یک سال، تصمیمی غیرقابل قبول است و خانم 'القرمزی ' باید فورا و بدون هرگونه قید و شرطی آزاد شود.
وی افزود: محبوس کردن این شاعره 20 ساله فقط به خاطر خواندن شعر انتقادی و بیان کردن دیدگاه های خود در فضای عمومی نشان می دهد که آزادی بیان و اجتماع برای مردم عادی بحرین چه معنایی دارد.
'مقامات بحرینی باید اتهامات غیرمنصفانه علیه آیات القرمزی را پس بگیرند و فورا وی را آزاد کنند.' یک دادگاه نظامی در شهر منامه روز یکشنبه این شاعره جوان را به اتهام ' شرکت در اعتراضات غیر قانونی، بر هم زدن امنیت عمومی و انتقاد آشکار از حکومت ' به یک سال زندان محکوم کرد.
گفتنی است دلیل اصلی بازداشت و محکومیت القرمزی سرودن شعری در انتقاد از حاکم بحرین بوده است.
بر اساس گزارش منابع خبری این شاعره جوان پس از بازداشت در ماه مارس هدف انواع شکنجه و بدرفتاری ماموران امنیتی قرار گرفته و در هفته های اول بازداشت حتی اجازه تماس با نزدیکان خود را نیز نداشته است.
سازمان عفو بین الملل نیز در بیانیه خود با تایید این موضوع نوشته است: القرمزی در 15 روز نخست بازداشت خود هیچ تماسی با دنیای خارج نداشته و پس از آن نیز فقط دو بار توانسته است تماس کوتاهی با خانواده خود داشته باشد. او گفته است که هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با شوک الکتریکی شکنجه شده است.
این سازمان مستقر در لندن افزود: این شاعره جوان در گفت و گو با خانواده اش تاکید کرده است که همچنان بر دیدگاه های خود پایبند است.
دکتر سعید شهابی از رهبران جنبش آزادیبخش بحرین نیز درباره محاکمه 'آیات القرمزی ' در دادگاه نظامی اظهارداشت: هرکسی که طرفدار آزادی و حقوق بشر است و به قوانین و مقررات بین المللی احترام می گذارد، چنین حکم ظالمانه ای را محکوم می کند. این شاعره جوان به خاطر فعالیت فرهنگی و خواندن یک شعر انتقادی در جمع مردم با چنین حکمی مواجه شده است.
وی روز گذشته در مصاحبه با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در جهان امروز چنین حرکاتی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و نشان می دهد که رژیم بحرین تا چه میزان ضعیف شده و تحت فشار است که حتی نمی تواند شعر یک بانوی جوان را تحمل کند.
'البته اکثر قریب به اتفاق کسانی که هم اکنون در زندان های رژیم آل خلیفه به سر می برند، جرمی به جز بیان نظرات و دیدگاه های خود درباره اصلاحات و تغییر وضعیت موجود، مرتکب نشده اند ولی با این حال با چنین برخوردهای وحشیانه و نقض کامل حقوق انسانی شان مواجه می شوند.' این رهبر جنبش آزادیبخش بحرین افزود: این شاعره جوان اواسط ماه مارس ( اواخر اسفند) بازداشت شده و مدتها هیچ کس از سرنوشت وی خبری نداشت. وی در مدت بازداشت هدف شدیدترین شکنجه ها و بدرفتاری ها قرار گرفته است و به نظر من یکی از دلایل محکومیت وی به زندان نیز این است که مانع از آگاهی افکار عمومی جهان و بویژه مردم بحرین از بدرفتاری های صورت گرفته علیه وی شوند.
دکتر شهابی گفت: پرونده وی حاوی یکی از شدیدترین و بدترین شکنجه ها و نقض حقوق بشر در میان زندانیان بحرینی است.
وی با محکومیت اقدام دولت بحرین در محاکمه معترضان در دادگاه های نظامی اظهارداشت: ما از جامعه جهانی انتظار داریم که پرونده رژیم بحرین را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند و همچنین انتظار داریم که شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بحرین را تحریم کند، زیرا آنچه که رژیم بحرین امروز انجام می دهد کاملا در تناقض با مسئولیت ها و تعهدات بین المللی و انسانی هرحکومتی در جهان است.
اروپام 345** شماره 132 ساعت 14:56 تمام
۰ نفر