۲ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7911319
T T
۰ نفر
شیخ عطار: آلمان هاازتعطیلی بانک تجاری ایران و اروپا ضرر می کنند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/02 اقتصاد.آلمان.ایران برلین -سفیرجمهوری اسلامی ایران درآلمان درباره خبرهای منتشره مبنی برتحریم بانک تجاری ایران واروپا(bank eih(ازسوی اتحادیه اروپا ،گفت: آلمان ها از تعطیلی این بانک ضرر می کنند.
علیرضا شیخ عطار روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرناافزود:این تصمیم که در بروکسل اتخاذ شده، هنوز از سوی مقامات بانکی آلمان ابلاغ نشده و تنها بصورت یک خبر کلی رسانه ای منتشر شده است.
وی گفت: آنچه که مسلم است، طرف های آلمانی از تعطیلی این بانک متضرر می شوند.
به گفته وی،اگرچه ایران قطعنامه های صادره علیه خودراغیرقانونی می داند، ولی این بانک طبق اظهارات مقامات دست اندرکار آلمان کاری برخلاف قطعنامه ها انجام نداده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان اضافه کرد: مقامات بانک مرکزی و سازمان نظارت بر بانک های آلمان نیز چندی قبل اذعان کردند که هیچ تخلفی از این بانک مشاهده نکرده اند و تصمیم به تعطیلی آن بیشتر بدلیل فشار اتحادیه اروپا صورت گرفته است.
وی گفت: آنها فکر می کنند که اگر فعالیت بانک تجاری ایران و اروپا مسدود شود، مشکلات عدیده ای برای ایران و تجار این کشور ایجاد می شود، درحالی که اینطورنیست و اگر کالاهایی توسط تجارازآلمان تامین نشود، کالاهای جایگزین از دیگر کشورها قابل تامین است. این اقدام اقتصاد ایران را فلج نمی کند.
شیخ عطاربا اشاره به تحریم های اعمال شده علیه برخی دیگر از بانک های ایران مانند ملی، صادرات و سپه در گذشته گفت: این اقدامات نه تنها موجب کاهش محدودیت تجارت بین ایران و اروپا نشد، بلکه افزایش هم یافت. بنابر این اگر اروپایی ها و یا آلمانی ها نخواهند با مساله منطقی و قانونی برخورد کنند، خودشان زیان می کنند.
سفیرجمهوری اسلامی ایران در آلمان گفت: ایرانی ها اصراری به تحمل سختی های بی جا در تجارت ندارند و کالاهای خود را از جاهای دیگر تامین می کنند.
بانک تجاری ایران و اروپا که در هامبورگ مستقر است، یک بانک ایرانی با پاسپورت اروپایی تحت نظارت دولت آلمان است که عمده سهام آن به بانک صنعت و معدن و بخش دیگری از سهام آن نیز به بانکهای ملت و تجارت اختصاص دارد.
پیش از این گزارش های رسانه ای حکایت از آن داشتند که مقامات انگلیس ومحافل مرتبط با صهیونیست ها در آلمان و آمریکا فشار خود را بر دولت برلین برای موافقت با تحریم این بانک از سوی اتحادیه اروپا افزایش داده اند.
تحریم این بانک بصورت رسمی امروز( دوشنبه ) ازسوی اتحادیه اروپا اعلام نشد، ولی گزارش های رسانه ای از قرار داشتن نام بانک تجاری ایران و اروپا در این لیست حمایت دارد.
اروپام **250** شماره 192 ساعت 19:28 تمام
۰ نفر