۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7910938
T T
۰ نفر
روزنامه برزیلی: اوباما درباره بحرین و عربستان چیزی نگفت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/31 سیاسی.اوباما.سخنان تهران- روزنامه برزیلی اواستادو در تفسیری پیرامون سخنان پنجشنبه گذشته رییس جمهوری آمریکا، نوشت: در حالی که اوباما علیه بسیاری از کشورهای خاورمیانه موضع شدیدی داشت اما در مورد بحرین لحن ملایمی داشت و درباره عربستان، ناقض شدید آزادی بیان، هیچ بر زبان نیاورد.
به گزارش ایرنا به نقل از بخش مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل، این روزنامه درباره سخنان باراک اوباما نوشت: اوباما وعده می دهد که در خاور میانه ارزشها را بر منافع ترجیح دهد، با این حال پیشنهاد محدودی برای صلح اسراییل - فلسطین ارائه می کند.
اواستادو افزود: وی گفت که پس از دهها سال که دنیا این منطقه را بشکلی که هست پذیرفته، این بخت را داریم که به دنبال دنیایی باشیم بگونه ای که باید باشد. ولی محتوای خود سخنرانی، تمام مشکلاتی را که در مقابل ایجاد تعادل بین خواسته های اخلاقی و واقعیت ژئوپلیتیک وجود دارد، آشکار می سازد این روزنامه برزیلی در ادامه تفسیر خود افزود: اوباما پیرامون لیبی، یمن و دیگر کشورهای خاور میانه لحن شدیدی داشت. علاوه بر این، سوریه را تهدید کرد که بین مردمسالاری و یا برکناری از قدرت، یکی را انتخاب کند، اما اوباما در مورد متحدش، بحرین، مرکز ناوگان پنجمش، لحن ملایمی داشت.
وی در 5600 حرف موجود در سخنرانیش، حتی کلمه ای هم از عربستان سعودی، ناقض شدید آزادی بیان، مذهب و حقوق زنان ولی تامین کننده قابل اطمینان نفت، به میان نیاورد.
به نوشته این روزنامه برزیلی با این حال اوباما علاوه بر سخن پردازیهایش در مورد ارزشها و آزادی، یک گام مهم دیپلماتیک به جلو برداشته بطور واضح از ایجاد یک دولت فلسطینی در مرزهای قبل از جنگ شش روزه سال 1967 دفاع نمود.
اواستادو در ادامه افزود: در طول دهها سال، تمامی روسای جمهوری آمریکا در پی صلح در خاورمیانه بودند و همه با شکست روبرو شدند.
اوباما در دفاع از یک اسراییل امن و ایجاد یک دولت فلسطینی، سرانجام سیاست خود را با اشاره به موضوع مرزها و امنیت، اعلام کرد، اما با این وجود موضوع پناهندگان و بیت المقدس را به بعد موکول نمود.
پل شماستاد دانشگاه مریلند و پژوهشگر انستیتوی خاورمیانه در واشنگتن در گفت و گو با یک روزنامه برزیلی پیرامون سخنرانی اوباما گفت: این سخنان تداوم همان سیاستهای گذشته است و تغییر واقعی در آن مشاهده نمی شود. تنها تغییر، دفاع از فلسطین بر پایه مرزهای سال 1967 است که موافق خواست اسراییل نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این سخنرانی پیامی به نتانیاهو وجود داشت، گفت: بنا به اطلاعاتی که من دارم، می توانم بگویم که چنانچه محدودیتهای سیاسی واقعی در بین نبود، اوباما بگونه ای بسیار شدیدتر اسراییل را برای مذاکره تحت فشار می گذاشت.
پل شم با اشاره به نگاه انتخاباتی اوباما به لابی اسراییل در آمریکا تصریح کرد: با توجه به فضای جدید سیاسی، نمی توانم باور کنم که وی موضع مستحکمتری در قبال اسراییلیها داشته باشد.
وی افزود: یک سال و نیم به انتخابات باقی مانده است. جمهوریخواهان چشم به روابط آمریکا و اسراییل دوخته اند و اوباما گامی که ایجاد خطر کند، بر نخواهد داشت.
سیام 1479**9130** شماره 173 ساعت 18:59 تمام
۰ نفر