۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7909334
T T
۰ نفر

اعتراف شورای روابط خارجی آمریکا؟

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7909334
اعتراف شورای روابط خارجی آمریکا؟ شکاف بین واشنگتن و اسلام آباد روز به روز ابعاد گسترده تری می یابد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/23 سیاسی.آمریکا.پاکستان تهران-شورای روابط خارجی آمریکا ازتشدید تنش درمناسبات آمریکا وپاکستان پس ازعملیات کماندوهای ویژه آمریکا وکشته شدن اسامه بن لادن خبرداد ونوشت، باوجود تاکید مقامات واشنگتن واسلام آباد براهمیت ادامه همکاری درزمینه مبارزه با تروریسم، شکاف بین دو کشورروزبه روزابعاد گسترده تری می یابد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای روابط خارجی آمریکا، یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان در واکنش به سخنان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر همدستی احتمالی سازمان اطلاعات پاکستان با القاعده، ضمن رد این سخنان و دفاع از ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان، هرگونه ادعایی را در رابطه با مشارکت و همکاری این سازمان با القاعده و ایجاد مامنی برای بن لادن در نزدیکی اسلام آباد، بی اساس و مضحک خواند.
با این حال،واشنگتن در حالی که همچنان به مخابره پیام هایی دال بر اعمال فشار بر پاکستان برای اذعان به اطلاع داشتن دولت، ارتش و سازمان اطلاعات از مخفی گاه بن لادن ادامه می دهد، از متهم کردن صریح و مستقیم پاکستان طفره می رود و از دولت این کشور به عنوان متحد خود یاد می کند.
سوالات و تردیدهای مطرح شده پس از عملیات بدون مجوز پاکستان و کشته شدن بن لادن به دست نیروهای آمریکایی، خشم و تنفر پاکستانی ها را از آمریکا دو چندان کرد و ادامه مناسبات آمریکا و پاکستان را در زمینه مبارزه با تروریسم در معرض خطر قرار داده است.
به گفته دانیل مارکی از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا،روابط آمریکا - پاکستان به خاطر بی اعتمادی طرفین و نیز دستگیری ریموند دیویس عامل سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) به خاطر کشتن دو پاکستانی در لاهور از پیش به سردی گرائیده بود.
بسیاری از کارشناسان آمریکایی معتقدند،تا زمانی که القاعده و حامیانش، از جمله طالبان، بتوانند حریم امنی در پاکستان پیدا کنند، این سازمان تروریستی همچنان به منزله خطری بین المللی و تهدیدی برای تلاش های آمریکا در رابطه با برقراری امنیت در افغانستان خواهد بود.
براساس این گزارش، هرچند دورنمای تیره و تار مناسبات پاکستان و آمریکا مایه نگرانی مقامات دو کشور شده اما، این سوال مطرح است که آیا ضرورتی برای حفظ این مناسبات و جلوگیری از قطع آن وجود دارد یا خیر.
سوزان کولبل صاحب نظر و کارشناس در روابط آمریکا و پاکستان در مقاله ای در نشریه آلمانی اشپیگل خاطرنشان کرد، پاکستان به کمک های اقتصادی آمریکا و واشنگتن نیز به همکاری اسلام آباد در زمینه مبارزه با تروریسم نیاز دارد، پاکستان کانون مسیرهای اصلی پشتیبانی جنگ در افغانستان است اما، شرط اسلام آباد برای ادامه همکاری، شفافیت و رو دست نخوردن از واشنگتن است شماری از صاحبنظران غربی معتقدند، عملیات کماندوهای آمریکا و مسایل پس از آن بر توجه به عدم توازن قدرت بین ژنرال ها و سیاستمداران پاکستان و کوتاه کردن دست ارتش در سیاست گذاری های این کشور صحه گذاشت.
براساس این گزارش،با درنظر گرفتن توجه افکار عمومی داخلی و بین المللی به مقوله همدستی احتمالی ارتش پاکستان با القاعده، آمریکا باید فرصت پیش آمده را برای تجدیدنظر و تعریف مجدد روابط واشنگتن - اسلام آباد مغتنم بشمرد و باب همکاری را با نهادهای مدنی پاکستان بگشاید. احزاب سیاسی، مجلس و جامعه مدنی پاکستان با واشنگتن در زمینه ریشه کن کردن القاعده و طالبان در پاکستان و دوستی و همکاری با هند اتفاق نظر دارند.
صویر** 1088 ** 1701 شماره 061 ساعت 12:31 تمام
۰ نفر