۸ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7906865
T T
۰ نفر

مشکل اصلی عدم تشکیل دولت جدید لبنان چیست ؟

۸ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7906865
مشکل اصلی عدم تشکیل دولت جدید لبنان چیست ؟ ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/08 سیاسی.لبنان.لبنان.لبنان بیروت - با توجه به گذشت سه ماه از تعیین نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر لبنان و تکلیف وی به تشکیل دولت جدید از سوی اکثریت پارلمانی جدید ( جریان 8مارس ) و بی نتیجه ماندن تلاش های میقاتی در این راستا ،اینک این سووال مطرح می شود که گره اصلی در برابر روند تشکیل دولت جدید لبنان چیست به گزارش به ایرنا از بیروت، نجیب میقاتی نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید بعد از پایان تعطیلات عید پاک، بلافاصله به منظور بررسی روند تلاش ها در راستای تشکیل دولت جدید به دیدار نبیه بری رییس مجلس لبنان و میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان رفت.
اما گویا این گفتگوها نتیجه چندانی نداشته به نحوی که منابع نزدیک به میقاتی نیز با توجه به بی نتیجه ماندن مذاکرات طرفهای سیاسی در راستای تشکیل دولت و لاینحل باقی ماندن معضل وزارت کشور، امید چندانی به تشکیل دولت در هفته جاری به رغم خواست اکثر لبنانی ها ندارند.
این منابع گفتند که میقاتی آماده است که طرح نهایی ترکیب دولت را در صورت موافقت حزب الله به رییس جمهور تقدیم کند ولی حزب الله اصرار دارد که نخست، مشکل میان سلیمان و عون بر سر وزارت کشور حل شود.
اما مشکل میان این دو ژنرال چیست که تاکنون کشمکش میان آنها به عنوان دو راس اساسی قدرت مسیحیان در عرصه سیاسی لبنان، تشکیل دولت جدید در لبنان را همچنان در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده و تلاش برای حصول توافق میان آنها به منظور تشکیل دولت جدید به بن بست رسیده است.
میشل عون خواهان محکوم کردن میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان به اتهام طرفدارای از گروه چهارده مارس لبنان است با این ادعا که مواضع میشل سلیمان در مراحل سقوط دولت گذشته 'سعد حریری ' نخست وزیر مستعفی لبنان به منطق و موضع گروه چهارده مارس نزدیک بود.
این امر برای لبنانی ها به وضوح روشن شده که عامل به تعویق انداختن تشکیل دولت نجیب میقاتی، ناتوانی وی در ایجاد سازش میان شرطهای مطرح شده از سوی میشل سلیمان با شرطهای میشل عون به ویژه بعد از بالا رفتن سقف درخواست ها از سوی دو طرف است.
میشل عون برخلاف عرف معمول در لبنان، اعطای سهم وزارت خانه ای به رییس جمهور لبنان را در ترکیب دولت آینده نمی پذیرد.
رییس جمهور مسیحی لبنان که دارای پنج وزیر در دولت مستعفی سعدحریری بود، در مقابل همچنان به داشتن این سهم با تاکید بر باقی گذاشتن 'زیاد بارود' وزیر کشور دولت موقت در منصب خود اصرار می ورزد و این همان مساله ای است که میشل عون به طور قاطع آن را رد کرده است.
عون بر این باور است که اگر میشل سلیمان با ما باشد لزومی ندارد که به وی سهمی اختصاص یابد و اگر ضد ما باشد، چرا به وی سهمی تعلق بگیرد تا علیه ما اقدام کند.
عون می گوید: کدام قانون به سلیمان این حق را می دهد که سهم خواهی کند؟ حق تشکیل دولت بر عهده کسانی است که دولت را تایید کرده اند.
از سوی دیگر به رغم دیدارهای اخیر معاونان سیاسی رییس مجلس و دبیرکل حزب الله با نجیب میقاتی و جبران باسیل داماد میشل عون، خبرها حاکی از آن است که این دیدارها نه تنها هیچ کمکی به روند تشکیل دولت نکرده بلکه تلاش های گذشته، در راستای حل اختلاف میان میشل سلیمان و میشل عون بر سر وزرات کشور را نیز به نقطه صفر رسانده است.
میشل سلیمان رییس جمهور لبنان نیز از بکرکی مرکز طایفه مارونی اخیرا اعلام کرد که روند تشکیل دولت در برابر خواسته های مختلف فراکسیون های مجلس همچنان متوقف باقی مانده است. وی با اعلام این موضع عملا مسوولیت حل معضل وزارت کشور را از دوش خود برداشته و به دوش دیگران انداخت.
حال با توجه به وجود این مشکلات، راه حل هایی در راستای برون رفت از مشکل وزارت کشور مطرح شده است که مهم ترین این راه حل ها، اعطای منصب وزارت کشور به نجیب میقاتی یا محمد صفدی وزیر بازرگانی در مقابل اعطای منصب وزارتخانه های خارجه و امور دارایی به میشل عون است.
این راه حل به سرعت از طرف نجیب میقاتی رد شد چون وی بیم دارد به علت از دست دادن یکی از مهم ترین دست آوردهای طایفه سنی، یعنی وزارت امور دارایی از طرف حزب المستقبل مورد هجوم قرار بگیرد.
البته در مقابل حزب آزاد ملی به ریاست میشل عون هم تاخیر در زمان اعلام تشکیل دولت جدید را مسئله ای عمدی و هدفدار از سوی میشل سلیمان و نجیب میقاتی می داند.
این مساله سووال های زیادی پیرامون هدف واقعی این تاخیر و رابطه آن با حضور طه میقاتی برادر نجیب میقاتی در پاریس برانگیخته است.
منابع نزدیک به عون تاکید می کنند که گره وزارت کشور، تنها گره فرا روی تشکیل دولت جدید نیست بلکه مسایل پیچیده دیگری در رابطه با 9 وزارتخانه دیگر وجود دارد از جمله اینکه نجیب میقاتی مخالف اعطای مناصب وزارت خانه های مخابرات و برق و انرژی به حزب آزاد ملی است. وی همچنین مخالف اعطای پست وزارتی به فیصل کرامی پسر عمر کرامی نخست وزیر اسبق لبنان است.
این منابع تصریح کردند که میشل عون هرگز مشارکت و مسوولیت در دولتی را که کلید قدرت و زمام امور آن در دست افراد دیگری باشد ، قبول نمی کند.
منابع نزدیک به میقاتی نیز گفتند اگر مساله وزارت کشور حل شود، سه چهارم از مسیر به سوی تشکیل دولت طی می شود. طرحهای نحوه توزیع پست های وزارتی در دولت آینده نیز در انتظار حل شدن مشکل وزارت کشور، آماده ارائه شدن هستند.
روزنامه های لبنان از جمله روزنامه اللواء با مطرح کردن مساله مورد اختلاف در تشکیل دولت جدید نوشتند که نجیب مبقاتی در مشورت های خود بر اساس دو اصل حرکت خواهد کرد: عدم اعطای وزارت کشور به میشل عون و عدم عذرخواهی از تشکیل دولت.
میقاتی در چارچوب این اصول حرکت خواهد کرد و در خارج از این چارچوب دولت را تشکیل نخواهد شد.
روزنامه الجمهوریه نیز درباره معضلات فرا روی تشکیل دولت جدید نوشت: نجیب میقاتی به رغم وجود کلیه معضلات از تشکیل دولت عذرخواهی نخواهد کرد و به تعمیق و گسترش روابط با سوریه در راستای تشکیل دولت ادامه می دهد و در حمایت از موضع میشل سلیمان به تشکیل دولت بر طبق معیارها و شروط عون تن نمی دهد.
روزنامه لبنانی النهار هم در مورد دور جدید مذاکرات میقاتی بعد از پایان تعطیلات مسیحی نوشت: این مذاکرات تاکنون نتایج ملموسی را احراز نکرده و مشکل وزارت کشور همچنان به عنوان مانع اصلی در روند تشکیل دولت باقی مانده است و تماس ها نیز میان رابیه (محل اقامت میشل عون ) و بعبدا (محل اقامت رییس جمهور) تاکنون بی نتیجه بوده است.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد که معاونان سیاسی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و نبیه بری در دیدار خود با نجیب میقاتی، وی را از موضع میشل عون مبنی بر عدم گذشت از وزارت کشور آگاه ساختند.
روزنامه المستقبل هم به نقل از منابع آگاه نوشت: میشل سلیمان رییس جمهور لبنان در انتظار نتایج دور جدید مشورت ها و مذاکرات نخست وزیر کشور پیرامون تشکیل دولت است به ویژه که وی اخیر موضع خود را پیرامون مشکل وزارت کشور گفته است.
منابع نزدیک به ولید جنبلاط رییس حزب سوسالیست ترقی خواه دروزی لبنان نیز در راستای فعال کردن روند تشکیل دولت جدید گفتند: با توجه به رویدادهای جاری در سوریه و تاثیرات آن به صورت های مختلف بر لبنان ولید جنبلاط نسبت به تاخیر دایمی در تشکیل دولت احساس خطر کرده و تلاش هایی را بدون ارائه طرح معینی جهت فعال کردن روند تشکیل دولت به کار بسته است.
روزنامه اللواء نیز با اشاره به دیدار اخیر معاونان سیاسی رییس مجلس لبنان و دبیرکل حزب الله لبنان با میشل عون نوشت: در این دیدار بر ضرورت تشکیل دولت جدید با توجه به شرایط سخت و تنگ در لبنان و سوریه تاکید شد.
هرچند که اخیرا اخباری مبنی بر کوتاه آمدن میشل سلیمان در مقابل میشل عون شنیده می شود ولی عملی نشدن تمامی گمانه زنی های صورت گرفته در 3 ماه اخیر به حدی بوده که تا محقق شدن این گمانه زنی ها باید صبر کرد.
خاورم 1030**2023* شماره 162 ساعت 18:28 تمام
۰ نفر