۲۹ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7904963
T T
۰ نفر
اندونزی از تلاش های تی مور شرقی برای پیوستن به آ سه آن حمایت می کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/29 سیاسی.تیمور شرقی.اندونزی تهران - وزیر خارجه اندونزی که ریاست اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا را به عهده دارد، گفت: حذف تی مور شرقی از اتحادیه آ سه آن به لحاظ اقتصادی غیرطبیعی و به لحاظ سیاسی بی ثبات کننده خواهد بود.
به گزارش گروه صوتی و تصویری ایرنا، روزنامه جاکارتا گلوب چاپ اندونزی به نقل از مارتی ناتالگاوا وزیر خارجه اندونزی نوشت: اندونزی از تلاش تی مور شرقی برای پیوستن به اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ سه آن ) حمایت می کند، زیرا حذف این کشور برای منطقه در بلند مدت به لحاظ اقتصادی غیرطبیعی و به لحاظ سیاسی بی ثبات کننده خواهد بود.
وی گفت: درخواست تی مور شرقی برای پیوستن به آ سه آن تاکنون در میان رهبران 10 عضو این اتحادیه به بحث گذاشته نشده است اما احتمال آن می رود که در نشست آ سه آن مطرح شود.
اندونزی به عنوان رئیس این اتحادیه میزبان نشست سالانه این اتحادیه خواهد بود که قرار است ماه آینده در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شود.
تایلند، مالزی، سنگاپور ، اندونزی ، فیلیپین ، برونئی ، ویتنام ، لائوس ، میانمار و کامبوج 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرقی آسیا موسوم به اسه ان هستند که مجموعا 500 میلیون نفر جمعیت دارند.
تی مور شرقی 12 سال قبل پس از یک نبرد جدایی طلبانه خشونت آمیز با اندونزی به استقلال رسید. هرچند اکنون روابط میان این دو کشور رو به بهبودی گذاشته است اما تی مور شرقی با یک میلیون و یکصد هزار نفر جمعیت همچنان درگیر توسعه اقتصادی پس از ناآرامی های داخلی است.
در نتیجه، با توجه به این که قرار است اقتصاد اعضای این اتحادیه تا سال 2015 هماهنگ شود، برخی از اعضای آ سه آن از جمله سنگاپور معتقد هستند که اجازه عضویت به تیمور شرقی موجب بروز مشکلاتی بر سر راه تلاش های این اتحادیه و تشکیل جامعه آ سه آن خواهد شد.
مارتی که در حاشیه نشستی با حضور وزرای خارجه تایلند و کامبوج با موضوع مناقشات مرزی میان دو کشور سخن می گفت، افزود که تی مور شرقی برای آن که از لحاظ اقتصادی بتواند خود را با سایر اعضای منطقه هماهنگ کند باید تلاش ویژه ای از خود نشان دهد.
به عقیده وی پیش تر نیز تلاش های مشابهی ازسوی برخی اعضای دیگر این اتحادیه که از رشد کمتری برخوردار بودند صورت گرفته است و تی مور شرقی که از لحاظ منابع نفت و گاز غنی است سرانجام خواهد توانست به جامعه آ سه آن کمک کند.
صویر1392**9156** شماره 127 ساعت 16:16 تمام
۰ نفر