۲۹ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7904934
T T
۰ نفر
نخست وزیر استرالیا از مناطق زلزله زده ژاپن دیدن می کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/29 سیاسی.استرالیا.ژاپن تهران - نخست وزیر استرالیا در هفته جاری از کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین دیدار و با مقامات این کشورها گفت وگو خواهد کرد.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، روزنامه استرالیایی سیدنی مورنینگ هرالد به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: جولیا گیلارد نخست وزیر استرالیا در نخستین سفرش به کشورهای شمال آسیا در هفته جاری از مناطق سونامی زده ژاپن دیدار خواهد کرد.
گیلارد روز چهارشنبه وارد توکیو خواهد شد.
وی در این سفر هفت روزه از ژاپن، کره جنوبی و چین، سه کشور از مهم ترین شرکای آسیایی استرالیا، دیدار خواهد کرد.
این سه کشور بزرگترین واردکنندگان تولیدات استرالیا و از جمله مهم ترین شرکای تجاری این کشور محسوب می شوند. استرالیا درحال حاضر در حال مذاکره برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با این سه کشور است.
هرچند گیلارد سال گذشته نیز در نشست های چندجانبه با مقامات کره جنوبی و ژاپن ملاقات کرد، اما این دیدار نخستین دیدار دو جانبه وی محسوب می شود.
سفرش به چین نخستین سفر وی از زمان آغاز دوره نخست وزیراش به چین است.
گیلارد در سفر به ژاپن بر حمایت استرالیا از این کشور و کمک به بازسازی آن تاکید خواهد کرد. زمین لرزه و سونامی ماه گذشته در ژاپن ده ها هزار نفر را به کام مرگ کشاند.
قرار است نخست وزیر استرالیا علاوه بر دیدار با نائوتو کان همتای ژاپنی اش با امپراتور و سایر مقامات بلندپایه این کشور دیدار و گفت وگو کند.
گیلارد در ملاقات های خود با مقامات ژاپن درباره موضوعات مختلفی از جمله تجارت گفت وگو خواهد کرد اما تمرکز این مذاکرات بر تلاش های ژاپن برای بازسازی و احیای مناطق آسیب دیده در سونامی اخیر خواهد بود.
وی پس از دیدار از ژاپن عازم سئول پایتخت کره جنوبی خواهد شد و در مراسم شصتمین سالگرد نبرد کاپیونگ، یکی از مداخلات نظامی مهم استرالیا در طول جنگ کره، شرکت خواهد کرد.
وی در این سفر با والتر اسکیپ شارپ فرمانده نیروهای آمریکایی در کره نیز دیدار خواهد کرد.
وی از کره جنوبی عازم پکن خواهد شد و طی دو روز با مقامات سیاسی و تجاری چین گفت وگو خواهد کرد.
منافع اقتصادی از جمله مذاکرات مربوط به تجارت آزاد از جمله مهم ترین موضوعات گفت وگوی وی با هو جین تائو رئیس جمهوری و ون جیابائو نخست وزیر چین است. هنوز مشخص نیست که آیا گیلارد درباره مساله حقوق بشر نیز گفت وگو خواهد کرد یا خیر؟ از دیگر موضوعات گفت وگو مساله تغییرات اقلیمی خواهد بود.
وی پس از دیدار از چین ، روز پنجشنبه هفته آینده عازم انگلیس خواهد شد تا در مراسم ازدواج شاهزاده انگلیس شرکت کند.
صویر1392**9156** شماره 098 ساعت 14:38 تمام
۰ نفر