۲۷ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7904545
T T
۰ نفر

برونئی تایمز:

۲۷ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7904545
برونئی تایمز: آمریکا از عملکرد عربستان و بحرین در کشتار مردم معترض رضایت کامل دارد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/27 سیاسی.بحرین.عربستان.برونئی کوالالامپور - روزنامه برونئی تایمز چاپ دارالسلام روز شنبه در گزارشی با اشاره به نحوه رفتار آمریکا با موضوع لیبی و حمایت این کشور از کشتار مردم بحرین، نوشت: شکی وجود ندارد که آمریکا از عملکرد عربستان و بحرین در کشتار مردم این کشور کاملا رضایت دارد.
به گزارش ایرنا از مالزی، در این گزارش که با عنوان سکوت آمریکا در قبال سرکوب (مردم ) بحرین منتشر شد ضمن مقایسه عکس العمل دولت آمریکا در قبال تحولات سوریه، یمن و لیبی با تحولات بحرین، نوشته است: در حالیکه از سوی دولتمردان آمریکایی سخنان و اظهار نظرهای زیادی در مورد تحولات و تحرکات مردمی در سوریه، یمن و لیبی شنیده می شود، اما شاهد سکوت و عدم موضعگیری در مورد افزایش سرکوب اکثریت مردم شیعه و همچنین طرفداران حاکمیت دمکراسی در بحرین توسط گروه سنی حاکم هستیم.
این روزنامه در گزارش خود با اشاره به اظهارات هفته گذشته هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در خصوص بحرین، نوشت: وی بدون محکوم کردن اقدامات دولت بحرین خواستار اعمال روش های سیاسی برای نیل به حقوق و آمال مردم بحرین شد و متذکر شد که اقدامات امنیتی به تنهایی نمی توانند چالش های پیش روی دولت آن کشور را برطرف کنند.
به نوشته این روزنامه، بر اساس گزارش ها و اخبار منتشره از سوی گروه های حقوق بشری بیش از ده ها نفر از زمان اعلام مقررات حکومت نظامی از 15 مارس توسط نیروهای امنیتی بحرین کشته شده و بیش از 400 نفر نیز دستگیر یا ناپدید شده اند.
به گزارش دیدبان حقوق بشر سه نفر از بازداشت شدگان در زندان جان باخته اند که مرگ یکی از آنها بخاطر اعمال خشونت در زندان بوده است.
اواخر هفته گذشته دیده بان حقوق بشر رژیم بحرین را متهم به ایجاد فضای رعب و وحشت از طریق ترور مردم به ویژه در مناطق شیعه نشین و روستاهایی کرد که معمولا هنگام شب در آنها ناآرامی رخ می دهد.
بر اساس این گزارش، افراد متخصص از قبیل پزشکان، وکلا و فعالین حقوق بشری نیز از این سرکوب در امان نیستند. رسانه های منتقد دولت از انتشار هر گونه اخبار علیه دولت و اقدامات سرکوبگرانه منع شده اند و بلاگ نویس ها نیز بازداشت می شوند، روزنامه نگاران محلی به دادگاه احضار شده و روزنامه نگاران خارجی نیز از این کشور اخراج می شوند. حتی تعدادی از ستارگان و بازیکنان تیم ملی فوتبال این کشور بخاطر شرکت در تظاهرات صلح آمیز دستگیر شده اند.
این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: به گفته توبی جونز یکی از کارشناسان مسائل خلیج فارس در دانشگاه راتگرز شرایط به لحاظ کمی و کیفی در بحرین رو به وخامت است. به نظر می رسد دولت نه تنها اقدامات خشونت آمیز و دستگیری ها را ادامه داده بلکه دامنه آنها را نیز گسترده و تشدید کرده است.
وی افزوده است: در حالیکه که گفته می شود این اقدامات در راستای حفظ قانون و نظم در جامعه صورت می گیرد، لیکن به نظر می رسد آنچه که می توان در توضیح شرایط موجود مطرح کرد، دنبال کردن اقدامات انتقامجویانه از سوی دولت است.
به اعتقاد ناظران سکوت حاکم بر کاخ سفید در قبال تحولات بحرین حاکی از تسلیم شدن اوباما در قبال شرایط جاری و نوعی رضایت از عملکرد دولت بحرین در سرکوب مردم و حمایت عربستان از این اقدامات است.
اقدامات سرکوبگرانه دولت بحرین به دنبال دیدار هفته گذشته رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا از عربستان سعودی تشدید شد. این سفر تلاشی بود جهت بهبود بخشیدن به روابط آمریکا با منطقه که به دنبال حمایت واشنگتن از کنار رفتن حسنی مبارک در ماه فوریه و اقدام مخالفین وی در 14 مارس رو به تیرگی گذارده بود.
این موضع آمریکا چند روز قبل از اعلام حکومت نظامی در بحرین و همچنین اعزام 1500 تن از نیروهای عربستانی و اماراتی به آن کشور جهت جلوگیری از سقوط سلطان حمد بن عیسی آل خلیفه و دفاع از دولت وی در مقابل طرفداران حاکمیت دمکراسی، اتخاذ شده بود.
برونئی تایمز در ادامه می افزاید: وقتی از وزیر دفاع آمریکا در پایان سفر سوال شد که آیا با پادشاه عربستان در مورد حضور نیروهای آن کشور در بحرین نیز مذاکره صورت گرفت، وی خیلی مختصر پاسخ داد که نه و گفت که واشنگتن هیچ طرحی برای انتقال پایگاه دریایی آمریکا از بحرین به نقطه دیگری را ندارد.
به نوشته این روزنامه، در واقع سکوت واشنگتن در خصوص سرکوب مردم در بحرین منبعث از دو هدف و ملاحظه عمده ژئواستراتژیک است. نخست حفظ پایگاه و تاسیسات نظامی آمریکا در بحرین و دیگر حفظ وجهه این کشور نزد همسایگان عرب بحرین به ویژه عربستان.
آساق 335** شماره 093 ساعت 13:17 تمام
۰ نفر