۱۶ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7902445
T T
۰ نفر
هند و تایلند برگسترش و تحکیم مناسبات دوجانبه تاکید کردند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/16 سیاسی.هند.تایلند دهلی نو-هند و تایلند در دیدار نخست وزیران دو کشور ضمن رضایت در مورد روابط موجود دوجانبه بر ضرورت گسترش و تحکیم مناسبات با یکدیگر تاکید کردند.
به گزارش ایرنا در بیانیه مشترک هند و تایلند که سه شنبه شب پس از مذاکرات دوجانبه بین منموهان سینگ نخست وزیر هند و آبیسیت ویجاجیوا همتای تایلندی اش، در دهلی نو منتشر گردید، آمده است: نخست وزیران دو کشور در مورد موضوعات گسترده از جمله همکاری در زمینه امنیت و گفت و گوی دوجانبه در زمینه دفاع تبادل نظر کردند.
این بیانیه افزود: دو رهبر همچنین بر اهمیت افزایش روابط بین دو کشور و منطقه و گسترش افزایش مبادلات تجاری و سرمایه گذاری نیز تاکید کردند.
هند و تایلند همچنین برای همکاری در جهت کاهش زیان در صورت آسیب های احتمالی طبیعی از جمله زلزله و سونامی نیز موافقت کردند.
نخست وزیران هند و تایلند در طول مذاکرات در سطح هیات بر ضرورت گسترش مبادلات تجاری و روابط اقتصادی دو جانبه و نیز در چارچوب منطقه ای د هند و آسه آن (India-ASEAN(, بیمستک (BIMSTEC( و همکاری میکانگ گنگ ( Mekong Cooperation Ganga( نیز تاکید کردند.
نخست وزیران دو کشور ضمن رضایت در مورد روند رشد مبادلات تجاری دوجانبه و سرمایه گذاری بین دو کشور برای افزایش دو برابر مبادلات تجاری بین هند و تایلند تا سال 2014موافقت کردند.
قابل ذکر است که مبادلات تجاری بین هند و تایلند در سال 2010میلادی به 6 میلیارد و 700میلیون دلار رسید.
در ادامه بیانیه مشترک آمده است که دو رهبر همچنین بر ضرورت تسریع مذاکرت در قبال پیمان جامع تجارت آزاد بین هند و تایلند به منظور تشویق تجارت کالاها و خدمات و نیز سرمایه گذاری تاکید کردند.
هند و تایلند همچنین برای اتصال هند و تایلند از طریق میانمار با احداث بزرگ راه سه جانبه موافقت کردند.
علاوه بر این هند و تایلند برای افزایش همکاری در زمینه های دفاعی و عملیات ضد دزدان دریایی و تبادلات فرهنگی نیز تاکید کردند.
منموهان سینگ نخست وزیر هند، تایلند را یک دوست نزدیک و شریک مهم منطقه ای برای هند خواند و گفت: ما روابط فرهنگی با تایلند داریم و تایلند همسایه آبی هند است و امکان های زیادی برای همکاری اقتصادی با هند موجود است.
آساق 589 شماره 212 ساعت 21:50 تمام
۰ نفر