۱۵ شهریور ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7743681
T T
۰ نفر
" نخستین هم اندیشی خلاق سینمای دفاع مقدس" پایان یافت # اصفهان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/06/84 داخلی. فرهنگی . سینما. دفاع مقدس " نخستین هم اندیشی سینمای دفاع مقدس"که در شهرستان چادگان استان اصفهان جریان داشت، روز سه شنبه به کار خود پایان داد. دراین همایش سه روزه هنرمندان سینمای دفاع مقدس و جمعی ازصاحبنظران عرصه سینما و هنر با ارایه مقالات و بیان دیدگاه های خود و برپایی کارگاه، به بررسی آثار سینمای دفاع مقدس پرداختند. "مجید شاه حسینی"پژوهشگر و مدیر گروه فرهنک و معارف شبکه یک صدا و سیما در نشست پایانی این هم اندیشی که با حضور وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی برگزار شد، در سخنانی با عنوان " نسبت سینمای دفاع مقدس با حقیقت سالهای پایداری و دفاع مقدس" گفت : از لحاظ فلسفی در این عرصه، از حقایق دوران دفاع مقدس دور مانده ایم. وی اضافه کرد: شاید به دلیل دور شدن از حقیقت دفاع مقدس بیشتر به سمت واقعیات گرویدیم اما از این مسیر هم دور شده و دروضعیت فعلی قرار گرفتیم.
وی گفت: مبنای اصلی فلسفه دفاع مقدس "ایمان به غیب" است و بدون درک این حقیقت، نمی توان بدرستی این دوران را تحلیل کرد و به تصویر کشید. شاه حسینی تصریح کرد: وقایعی که در حماسه دفاع مقدس رخ داد، حاصل ایمان به غیب تک تک رزمندگانی است که در آن عرصه حضور داشته اند و این ایمان نوع متفاوتی از جنک را به وجود آورد و اگر بخواهیم حرف تازه یی بزنیم باید به سمت همین ایمان برویم. وی همچنین از دوران دفاع مقدس به عنوان یک "جنک ملی" یاد کرد و گفت: ما در نشان دادن این واقعیت به عنوان یک "جنک ملی" نیز ناتوان بودیم. وی اظهار داشت: در فیلمهای دوران دفاع مقدس خرده فرهنک ها مورد توجه جدی قرار نگرفت و گاه فقط از لهجه ها برای شیرینی فیلم و یا طنز زیبا استفاده شد. وی گفت:بااینکه رزمندگان به لحاظر فرهنگی یکدست نبودند، جبهه ما دارای یک فکر، اعتقاد و ایمان بود، اما در سینمای دفاع مقدس نوعی یکدستی فرهنگی نشان داده می شود که محور آن را افراد به اصطلاح با معرفت و جوانمرد تشکیل می دهند. وی نوع نگاه به زنان و کودکان در سینمای دفاع مقدس را ازدیگر مسایل این عرصه ذکر کرد و گفت : در سینمای دفاع مقدس، زنان و کودکان غالبا قربانیان جنک هستند و نه کسانی که در این عرصه فعال و همراه مردان بوده اند. این پژوهشگر اضافه کرد:در سینمای دفاع مقدس بندرت زنی اسلحه دردست دارد و غالبا زنانی به تصویر کشیده می شوند که سوگوار هستند. وی بهره نگرفتن از تنوع موضوع در آثار سینمایی دوران دفاع مقدس را یکی دیگر از مشکلات ذکر کرد و گفت : سینمای دفاع مقدس بدون توجه به این تنوع، به ناگاه به سمت کلیشه گریزی از سینمای حماسی رفت و سالهای دفاع مقدس را به فراموشی سپرد و به بیان عوارض و ضایعات جنک پرداخت. شاه حسینی از فقدان"ادبیات پشتیبان" سینمای دفاع مقدس به عنوان مشکل دیگر فیلم سازی در این عرصه یاد کرد. وی گفت:ما داستان و رمان در این زمینه نداریم که دستمایه فیلمساز شود و موضوع فیلم ها برگرفته از ذوق و سلیقه فیلمنامه نویس یا فیلمساز بوده است. وی تصریحکرد:تا ادبیات پشتیبان وجود نداشته باشد جریان مداومی به عنوان سینمای دفاع مقدس شکل نخواهد گرفت زیرا تجربه های فردی پایان پذیر است و کسانی باید متکفل تولید ادبیات برای آثار سینمایی دفاع مقدس شوند. در آخرین روز هم اندیشی خلاق سینمای دفاع مقدس نتایج کلی یک نظرخواهی از گروهی از فعالان این عرصه ارایه شد. بر اساس این نظرخواهی، هنرمندان عرصه سینمای دفاع مقدس از نبود یکپارچگی در سیاستگذاریها و وجود چندین ارگان به عنوان سیاستگذار، هدفمند نبودن برنامه ها و نبود سند راهبردی متکی بر نقاط قوت و ضعف به عنوان بخشی از مشکلات این عرصه یاد کرده اند. ایجاد فضای سالم و رقابتی برای تقویت نظام، بازتعریف سیستم فرهنگی کشور، پذیرش ایده ها و افکار افراد مختلف و ایجاد سیستم های حمایتی و تشویقی و تبیین موانع و چالشهای سینمای دفاع مقدس از دیگر خواسته های هنرمندان این عرصه ذکر شده است. 607/543
۰ نفر