۴ مرداد ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7731226
T T
۰ نفر
دومین نشست بهره برداری پایدار از تالاب بندر کیاشهر برگزار شد # رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 04/05/84 داخلی.اجتماعی.نشست. دومین نشست بررسی طرح بهره برداری پایدار از تالاب بندرکیاشهر و دهانه رودخانه سپیدرود روز سه شنبه در پارک علمی و فناوری گیلان برگزار شد. این نشست یکروزه با همکاری موسسه زیست محیطی افق سبز گستر و سازمانهای غیردولتی و بنیاد پروفسور حسابی و تسهیلات محیط زیست جهانی GEF برگزار شد.
مدیر این طرح گفت: طرح حفاظت از محیط زیست تالاب با استفاده از توان جامعه محلی در دست اجرا است. "مهرداد اندرودی" افزود: تالابها به عنوان منابع تامین آب پروژه های آبزی پروری، کشاورزی و آشامیدنی، مهار سیلابها، حفظ ذخایر آب شیرین، دفع مواد سمی، فعالیت های شیلاتی و صیادی، حمل و نقل آبی، حفظ تعادل هوا و کارهای علمی، تحقیقاتی و آموزشی حائز اهمیت هستند. وی از پدیده غنی شدگی و نفوذ تدریجی خشکی در آبها، آلاینده های بیولوژیکی و بهره برداری ناپایدار بدون در نظر گرفتن سهم آیندگان به عنوان مهم ترین تهدیدات تالاب بندر کیاشهر نام برد. وی خاطر نشان کرد: آبزی پروری بدون مطالعه با استفاده از آب تالاب از جمله عوامل درجه یک تخریب این اکوسیستم است و برای جلوگیری از این تخریب باید بین پروژه های پرورش آبزیان و ظرفیت تالاب سازگاری برقرار شود. وی خاطر نشان کرد: شناسایی منابع، حجم آب تالاب کیاشهر، زمینهای مستعد برای آبزی پروری، میزان زمینهای مجاز برای فعالیت های آبزی پروری، میزان آبی که تالاب می تواند در اختیار آبزی پروری قراردهد، مقدار بار آلودگی که تالاب به طورطبیعی قادر به پالایش آن است و کنترل مجاری ورودی و خروجی تالاب از نظر مواد از جمله اطلاعات مورد نیاز برای اجرای طرحهای آبزی پروری است.
بخشدار بندر کیاشهر نیز در این مراسم گفت: معضلی که هم اکنون تالاب بندر کیاشهر را تهدید می کند، صنایع نیست چون در کیاشهر و حوضه تالاب صنایع وجود ندارد. "قربانعلی رضایتی" افزود: معضل اصلی که تالاب را تهدید می کند، بهره- برداری ناصحیح از آب و منابع تالاب و ذخایر آبزیان آن است. وی اظهارداشت: ما نتوانستیم به گونه ای عمل کنیم که مردم تالاب را به عنوان پشتوانه خود حفظ کنند، بلکه مردم به دلیل ضعف بنیه مالی و مشکلات اقتصادی زندگی به این پشتوانه توجه ندارند. وی همچنین گفت: هر ساله هزاران بچه ماهی از طریق مجتمع تکثیر سد سنگر در تالاب کیاشهر و رودخانه سپیدرود رهاسازی می شود که تنها 30 درصد آنها سالم به دریا می رسند و رشد می کنند و بقیه قبل از سن بهره برداری صید می شوند. وی خواستار اطلاع رسانی بیشتر در زمینه تحقیقات انجام شده در خصوص اهمیت تالاب و برنامه های این موسسه برای مردم کیاشهر و توجه دادن دستگاه قضایی استان به اهمیت این تالاب برای همکاری و جلوگیری از بروز مشکلات شد. تالاب بندرکیاشهر با مختصات 29 و 49 درجه شرقی و 25 و 37 درجه شمالی در شهر کیاشهر که یکی از دو بخش اصلی شهرستان آستانه اشرفیه است واقع شده است. این تالاب در 23 ژوئن 1975 میلادی با شماره 21RO11 در فهرست کنوانسیون بین المللی رامسر به ثبت رسید. تالاب بندرکیاشهر در 40 کیلومتری شرق بندرانزلی و 37 کیلومتری لنگرود در مجاورت بخش شرقی دهانه سپیدرود قرار دارد. مساحت این تالاب 500 هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا 25 متر پایین تر از سطح آبهای آزاد است. این تالاب دائمی و دارای آب شیرین تا لب شور است و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 130 سانتیمتر و چهار متر است. 605/604/601
۰ نفر