۲۷ شهریور ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 7640281
T T
۰ نفر
منتخبان جشنواره الگوهای برتر تدریس بر شیوه دانش آموز محوری تاکید دارند # مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/06/85 داخلی.فرهنگی.آموزشی. منتخبان پنجمین جشنواره سراسری الگوهای برتر تدریس، معتقدند: در عصر کنونی دیگر نمی توان با شیوه های سنتی تدریس کرد، بلکه باید محور آموزش بر دانش آموزان متمرکز شود. پنجمین جشنواره سراسری الگوهای برتر تدریس و فرایند مدیریتی با تجلیل از این الگوها یکشنبه شب بکار خود پایان داد. این بدان معناست که در زمان تدریس نباید اجازه داد دانش آموز فقط شنونده باشد، بلکه در کنار آموزگار و با کمک او، باید در اجرای برنامه های آموزشی مشارکت داشته باشد. آنها همچنین گفتند: هرچند هنوز در ایران شیوه تدریس در وزارت آموزش و پرورش بصورت متمرکز است، اما برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند آرام آرام برنامه ریزان آموزش و پرورش کشور را به سوی غیر متمرکز نمودن نظام حاکم بر آموزش و پرورش سوق دهد. مدیر مدرسه راهنمایی شهید مفتح "کله گاه" از منطقه عشق کوه آذربایجان شرقی از منتخبان این جشنواره به خبرتگار ایرنا گفت : طرحی که ارایه کردم، بر محور استفاده از ساعت بیکاری توسط خود دانش آموزان استوار است. "محمد باقر جوقانی" افزود: براین اساس دانش آموزان خودشان این برنامه را رعایت می کنند و مدیر فقط نقش نظارتی دارد. او که در این جشنواره رتبه "بسیار خوب" را آورده است، گفت: وقتی که برای نخستین بار لوحهای فشرده شیوه تدریس همکاران جشنواره های قبلی را دیدم در من تاثیر زیادی گذاشت و باعث شد که سطح مطالعه خود را در زمینه مدیریت آموزشی افزایش داده و این شیوه را ابداع نمایم. "جواد مهریار" معلم دینی،عربی و قرآن مدرسه راهنمایی شهید چمران شهرستان میانه نیز اظهارداشت : کاری که توسط من صورت گرفت در واقع حاصل تلاش همکاران و دوستان بود. وی افزود: هدف از ارایه این برنامه آموزشی آن بود که با انجام حرکات نمایشی و نیز بازیهای خاص دانش آموزان در تدریس مشارکت داشته باشند و معلم دیگر فقط متکلم وحده نباشد. دبیر درس اجتماعی مدرسه سمیه منطقه 17 تهران که رتبه عالی را کسب کرده نیز گفت : روش ابداعی من بدین شکل است که یک مسئله اجتماعی را طرح کرده و سپس از دانش آموزان می خواهم آن را حل نمایند. وی که تمایل به معرفی خود نداشت، افزود: در کتاب اجتماعی معمولا موضوعات را طوری طرح می کنند که فقط در خانه قابل اجراست ولی من کاری کردم که دانش آموزان بتوانند مهارتهای اجتماعی شان را بالا ببرند. او در عین حال از نحوه اجرای این جشنواره انتقاد کرد و گفت :انتظار داشتم شیوه تدریس همکاران را از نزدیک ببینم، زیرا استفاده از لوح فشرده آنچنان تاثیر گذار نیست. "میترا رسولی پور" دبیر درس حرفه و فن از ناحیه یک اهواز نیز گفت :درس حرفه و فن جزو آندسته از دروسی است که جز با مشارکت جمعی دانش آموزان قابل تفهیم نمی باشد. وی افزود: شیوه جدید تدریس من، گروهی و با مشارکت دانش آموزان می باشد که نسبت به گذشته مشارکت دانش آموزان را پر رنک تر کرده است. مدیرکل دفتر آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی وزارت آموزش و پرورش نیز اظهارداشت : اگر قرار است دانش آموزان را فهمیده بار بیاوریم، باید نظام یاد دهی و یادگیری را متحول نماییم. "منوچهر فضلی خانی" افزود: تحقیقات نشان داده که مغز جسم نیست، بلکه یک فرایند است و دانستن هم فرایندی می باشد که حاصل آموزش و یادگیری بوده و یافته ها و انباشته ها را در دانش آموز بالا ببرد. وی بیان کرد: یافته ها زمانی که بر یک جریان فکری که پایه و اساس آن کوشش محور و مسئله محور باشد، شکل می گیرد. فضلی خانی اظهار داشت: ویژگی بارزی که در این جشنواره ها می توان به وضوح دید، ارجاع دانش آموز و معلم به کارهای پژوهشی و منابع علمی است. مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش نیز معتقد است: اگر وزارت آموزش و پرورش تمایل دارد در ساختارهای آموزشی کشور تحولات بنیادی بوجود آورد، باید از شیوه های نوین آموزشی که معلمان در چنین جشنواره هایی ارایه می کنند، در تالیف کتابهای درسی بهره گیرند. "عسگر ملکی بیرجندی" اظهار داشت:اگر اختیار تصمیم گیری با من بود شیوه- های تدریسی را که ارایه می شد به عنوان عاملی برای ارتقای تحصیلی معلمان بکار می بستم. وی همچنین گفت : در سال 30 میلیون مجله رشد در 29 عنوان به چاپ می رسد که وزارت آموزش و پرورش می تواند، یافته های تجربی و علمی معلمان را در این نشریه منتشر کند. ملکی افزود: حتی می توانیم در مدارس تیزهوشان نیز از وجود چنین معلمانی بهره گیریم. در پنجمین جشنواره الگوهای برتر تدریس و فرایند مدیریتی سراسر کشور که از شنبه در مشهد دایر بود از 270 نفر معلم و دبیر تقدیر شد. شمار این افراد در سه گروه "ممتاز، عالی و بسیار خوب" به ترتیب 80، 140 و 50 نفر بود. 2715/663/659
۰ نفر