۲۷ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7582789
T T
۰ نفر
نگاهی اجمالی به هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مهاباد ...............................................................
مهاباد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/12/86 داخلی.سیاسی.انتخابات.هشتم.
هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درحوزه انتخابیه مهاباد باحضور پرشور مردم برگزار شد و مردم این شهرستان نماینده خود را انتخاب و روانه مجلس کردند.
انتخابات مجلس هشتم در مهاباد با همکاری دو هزار نفر از عوامل اجرایی برگزار شد که از این تعداد 461 نفر به عنوان ناظر و 125 نفر نیز بعنوان بازرس برروند برگزاری سالم انتخابات در 107 شعبه اخذ رای نظارت و کنترل داشتند.
ضمن آنکه بیش از 600 نفر از نیروهای انتظامی نیز کار برقراری امنیت و نظم شعب اخذ رای را برعهده داشتند.
در این دوره از انتخابات "جلال محمودزاده" توانست با کسب 30 هزار و 799 رای به عنوان نماینده مهاباد بر کرسی مجلس هشتم بنشیند.
این درحالیست که درانتخابات دوره هفتم مجلس نماینده این شهرستان با کسب 16 هزار و 40 رای و در انتخابات دوره ششم نیز نفر نخست با کسب 32 هزار و 381 رای به مجلس شورای اسلامی راه یافت.
درصد مشارکت مردم مهاباد در هشتمین دوره انتخابات مجلس 60 درصد اعلام شده است که این میزان نسبت به دوره قبل 37 درصد افزایش نشان می دهد.
میزان مشارکت مردم در انتخابات دوره های هفتم و ششم نیز بترتیب 23 و 66 درصد بوده است.
شمار واجدین شرایط رای دادن در انتخابات مجلس هشتم به دلیل بالا رفتن سن رای دهندگان به 18 سال حدود 100 هزار نفر بود که این تعداد در مجلس هفتم و ششم نیز به ترتیب 133 و 114 هزار نفر بوده است. در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی 20 نفر در شهرستان مهاباد خود را کاندید کرده بودند که از این تعداد پنج نفر تایید صلاحیت شدند.
درانتخابات دوره هفتم نیز 12 نفر خود را برای انتخابات نامزد کرده بودند که پنج نفر تایید صلاحیت شدند و در دوره ششم انتخابات نیز از مجموع 20 نفر ، 14 نفر تایید صلاحیت شده بودند. در هر یک از دوره های انتخابات هشتم، هفتم و ششم مجلس شورای اسلامی نیز یک نفر از مجموع کاندیداها انصراف دادند.
در انتخابات دوره هشتم نفر نخست با 30 هزار و 799 رای به عنوان نماینده مردم مهاباد برگزیده شد در حالیکه نفرات نخست در دوره هفتم با 16 هزار و 40 رای و در دوره ششم نیز با 32 هزار و 381 رای انتخاب شدند.
در این دوره از انتخابات مجلس در مهاباد فاصله نفر نخست با دوم 9 هزار رای بود در حالیکه در دوره های هفتم و ششم این فاصله به ترتیب 13 و 20 هزار رای بود.
تبلیغات کاندیداهای هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهرستان مهاباد متفاوتر از دوره های قبل بود بطوریکه به دلیل محدودیت هایی که در این دوره اعمال شده بود تبلیغات کاندیداها محدود به توزیع بروشور و کارت ویزیت بود.
همین دلیل باعث شده بود تا برخلاف همه انتخابات دوره های پیش، شهر از تبلیغات گسترده هواداران در امان بماند که این امر با استقبال عموم مردم مواجه شده بود.
این تبلیغات عمدتا در جلوی ستادهای تبلیغاتی کاندیداها و بین مردم و شبها نیز با توزیع به داخل منازل و مغازه ها مردم محدود شده بود.
تفاوتی که این دوره از انتخابات با دوره های قبل داشت استفاده از خودروها و دیگر وسایط نقلیه عمومی در سطح شهر بود که بطور گسترده ای با نصب عکس و نام کاندیداها دیده می شد.
شهرستان مهاباد با 200 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در مجلس شورای اسلامی دارای یک کرسی نمایندگی می باشد. ک/4 584/587 شماره 211 ساعت 13:38 تمام
۰ نفر