۱۷ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7577694
T T
۰ نفر
آیین خطبه خوانی ویژه شب شهادت امام رضا (ع) در مشهد برگزار شد ............................................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/12/86 داخلی.اجتماعی.شهادت.
آیین خطبه خوانی ویژه شب شهادت حضرت ثامن الحجج حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) با حضور بیش از یک هزار نفر از خدام در جوار بارگاه منور آن حضرت برگزار شد.
در این آیین که جمعه شب بعد از نماز مغرب و عشا در صحن انقلاب برگزار شد، تولیت آستان قدس رضوی، امام جمعه مشهد و جمعی از مقامات کشوری و لشکری، خانواده شهدا و زوار و مجاوران حضرت رضا (ع) حضور داشتند.
در آغاز این مراسم به هنگام غروب، خدام این آستان مقدس اعم از کفشدار، فراش، دربان و خادم از ساختمان دارالتولیه واقع درچهار راه شهدای مشهد در صفوفی منظم با شمع هایی روشن در دست حرکت کردند و این مسیر را تا صحن انقلاب پیاده طی کرده و وارد صحن شدند.
آنان در ایوان نقاره خانه در حالی که شمع در دست داشتند در جایگاه مخصوص خدام گرداگرد صحن، رضا، رضا گویان به حرکت درآمدند و به عزاداری حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) پرداختند و بعد از لحظاتی با حال خضوع چهارگوش صحن با شمع های روشن در دست ایستادند.
دراین آیین پرفیض، یکی از مداحان اهل بیت (ع) خطبه ویژه شب شهادت حضرت امام رضا (ع) را قرائت کرد.
بعد از آن، حفاظ و قاریان قرآن با در دست داشتن لاله ها و شمع های روشن با حال حزن و اندوه در لباس خدمت دسته جمعی از مقابل خدمه و سایر مدعوین عبور کرده و به مناسبت شهادت هشتمین نور هدایت خطبه خوانی کردند.
این خطبه با حمد و ستایش خداوند عالم آغاز و با ذکر نام، سلام و درود و تکریم ائمه معصومین و پیامبر مکرم اسلام (ص ) و نام مبارک امام زمان (عج ) ادامه و در پایان با گرامیداشت یاد و نام بنیانگذار انقلاب اسلامی و دعای سلامتی و صحت برای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حفظ اسلام خاتمه یافت.
خطبه خوانی آیینی سنتی است ویژه بارگاه منور رضوی که به منظور بزرگداشت شعائر مذهبی و شکوه وعظمت دربار ولایت مدار حضرت رضا (ع) هر سال دو بار برگزار می شود.
"خطبه شبهای شهادت" یکبار در شب عاشورا و بار دیگر در شب شهادت حضرت رضا (ع) برگزار می شود.
چند روز قبل از مراسم خطبه خوانی مقامات کشوری و لشکری ، خانواده های شهدا و ایثارگران برای این مراسم از سوی تولیت آستان قدس رضوی دعوت می شوند و این مراسم با شکوه ویژه ای با حضور این میهمانان و زوار و مجاوران حضرت رضا (ع) برگزار می شود.ک/3 2713/589/587 شماره 165 ساعت 19:25 تمام
۰ نفر