۱۱ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7535445
T T
۰ نفر
ساماندهی بنگاه های معاملاتی برای کاهش دعاوی قضایی کردستان ضروری است ...................................................................
سنندج، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/10/86 داخلی.اجتماعی.ثبت و اسناد.
رییس ثبت و اسناد استان کردستان ساماندهی بنگاه های معاملاتی را اقدامی اساسی برای کاهش دعاوی دادگاه های عمومی استان برشمرد.
علی امینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: انجام معاملات بین افراد با کمک مشاورین حقوقی و کارشناسان مربوطه موجب کاهش اختلاف و دعاوی بین افراد در بنگاه ها خواهد شد.
وی با اشاره به این که بیش از 13 درصد از دعاوی دادگاههای استان مربوط به معاملات است افزود:ساماندهی بنگاه ها و تخصصی کردن آنها مانع از بروزاین مشکلات خواهد شد.
وی وجود افراد آگاه، تحصیلکرده و آشنا با مبانی حقوقی در بنگاه های معاملاتی را موجب پیشگیری از بروز اختلافات بعد از معامله دانستو گفت:زمانی که کارشناسان افراد را در حین معامله از روال قانونی آگاه سازند بعد از معامله هیچ گونه مشکلی پیش نمی آید.
وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی بنگاه های معاملاتی در کردستان افزود: طی سال جاری با معرفی 160 مشاور، نسبت به انجام مصاحبه علمی و حقوقی برای ساماندهی بنگاه ها اقدام شده است.
وی با اشاره به صدور پروانه تخصصی در 9 ماه سال جاری افزود: اکنون 50 بنگاه معاملاتی استان که از سوی بازرگانی معرفی شده بودند با قبولی در آزمون و مصاحبه و داشتن مدارک لازم پروانه تخصصی دریافت کرده اند.
امینی با اشاره به وجود نوسان شدید بین میزان تحصیلات صاحبان بنگاهها در کردستان افزود: از مدرک زیر سیکل تا فوق لیسانس حقوق در این صنف فعالیت می کنند.
وی بالا بودن سطح سواد و معلومات حقوقی فعالان این صنف را درمباحث پیچیده معاملات امروزی یک نیاز ضروری خواند و افزود: با ساماندهی بنگاه ها و حضور متخصصین در این عرصه مشکلات پیش رو حل خواهد شد.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد مسوولیت حقوقی برای افراد شاغل در بنگاه های املاک و خودرو افزود: یکی از اساسی ترین موضوعات در ساماندهی بنگاه ها دادن مسوولیت حقوقی به افراد این صنف است.
وی با اشاره به نحوه صدور پروانه تخصصی برای افراد افزود: اداره ثبت و اسناد با گرفتن آزمون و مصاحبه تخصصی و داشتن شرایط تحصیلی لازم صادر می کنند که در این مدت 15 مورد فاقد شرایط عودت داده شده است.
امینی توزیع فرم های ویژه ثبت و اسناد را در حال حاضر بین بنگاه های معاملاتی گامی اساسی در جهت شناخت مشتریان از تبعات معاملاتی خود دانست.
در سنندج مرکز استان کردستان 540 بنگاه املاک و 189 نمایشگاه و بنگاه خودرو با پروانه مجاز کسب مشغول به فعالیت هستند.
7354/610/1139 شماره 426 ساعت 17:12 تمام
۰ نفر