۲۸ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7530430
T T
۰ نفر
9/1 میلیون کارنامه برای نوآموزان در خراسان رضوی صادر شده است ............................................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/09/86 داخلی.فرهنگی.نهضت سوادآموزی.
مدیر نهضت سوادآموزی خراسان رضوی گفت: از ابتدای تاسیس نهضت سوادآموزی تاکنون یک میلیون و 935 هزار و 963 برگ کارنامه تحصیلی در دوره های مختلف ابتدایی برای نوآموزان این استان صادر کرده ایم.
حجت الاسلام مصباح عاملی روز چهارشنبه در آستانه سالگرد تاسیس نهضت سواد آموزی طی نشست خبری در مشهد افزود: از این تعداد 943 هزار و 579 برگ برای نوآموزان مقطع مقدماتی و بقیه برای تثبیت و اتقا تحصیلی بوده است.
هفتم دی ماه سال 1358 "نهضت سوادآموزی" به فرمان حضرت امام خمینی (ره ) تاسیس شد.
وی گفت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جمعیت بیسواد استان 6/41 درصد بود(10 تا 49 سال ) در حالی که این رقم در حال حاضر به کمتر از 9 درصد رسیده است.
او این موفقیت را مرهون چند عامل دانست و افزود: در نخستین قدم اجرای طرح "مشارکتهای بین بخشی" است که بر اساس آن از امکانات و کارشناسان سایر دستگاهها استفاده بهینه می شود.
وی گفت: به عنوان نمونه هم اکنون با سازمان جهاد کشاورزی و بهزیستی استان همکاری خوبی برای ارایه برنامه های آموزشی در زمینه آموزش کشاورزی وهمچنین بهداشت خانواده داریم.
او افزود: ایجاد مرکز یادگیری محلی از دیگر عوامل موفقیت نهضت سواد آموزی خراسان است که تا قبل از جدا شدن فردوس از حوزه جغرافیایی استان 335 مرکز بود اما اکنون تعدادشان به 329 مرکز رسیده است.
مدیر نهضت سوادآموزی خراسان رضوی تصریح کرد: این مراکز با هدف کاربردی نمودن سوادآموزی و پیوند زدن سواد با زندگی مردم و مهارتهای حرفه ای تشکیل شده است.
وی برای مراکز فوق هشت ویژگی برشمرد و گفت: تنوع موضوعی، آموزشهای کاربردی بر مبنای نیازسنجی، آموزش مشارکتی، مشاوره، کتابخانه، پشتیبانی مردمی و محلی، انتشار نشریه و نیز مشارکت دستگاههای مختلف خدمات رسانی در روستاها از جمله این ویژگی هاست.
او همچنین گفت: در این مراکز 25 نوع مهارت، آموزش داده می شود که ارتباط موثر، مهارت در تصمیم گیری ، پیشگیری از معلولیت ها،تند خوانی، دوست یابی، قرآن خوانی، بازی با کودکان و همسرداری از جمله مهمترین این مهارتهاست.
وی با بیان اینکه تاکنون 393 هزار و 120 ساعت کلاس برگزار نموده ایم افزود: در این مراکز هر هفته دو جلسه حضوری و چهار جلسه بصورت غیرحضوری آموزشها ارایه می شود.
او در بخش دیگری تعداد کتابخانه های ثابت و سیار نهضت سواد آموزی را 50 باب خواند و گفت: پیش بینی ما رسیدن به 93 هزار و 311 باب تا پایان برنامه چهارم توسعه است.
مدیر نهضت سوادآموزی خراسان رضوی ایجاد این کتابخانه ها را بمنظور تشویق نوآموزان جهت ادامه تحصیل ذکر کرده و افزود: تاکنون چهار میلیون و 442 هزار و 852 جلد کتاب، در این مراکز توزیع شده است.
وی در ادامه ضمن بیان اینکه، 40 درصد کلاسهای نهضت این استان در مکانهای استیجاری غیراستاندارد تشکیل شده که مناسب جذب سوادآموز نیست، گفت: آموزش سوادآموزان در فضاهای غیراستاندارد نوعی فقدان حرمت گذاری به سواد آموزان است.
مدیر نهضت سوادآموزی خراسان رضوی در ادامه شمار بیسوادان این استان را که مدرک مقدماتی ندارند 180 هزار نفر اعلام کرد.
وی افزود: تا پایان سال 1388 یعنی پایان برنامه چهار توسعه این رقم به صفر خواهد رسید و از این حیث خراسان رضوی، نخستین استانی خواهد بود که به محو کامل بیسوادی بر اساس شاخصهای ملی و وزارت آموزش وپرورش دست می یابد.
او همچنین گفت: جشن شکرگزاری ریشه کنی بیسوادی در 211 روستا و آبادی شهرستان گناباد واقع در جنوب خراسان رضوی از سال 83 آغاز شده است.
وی افزود: در سال 1384 نیز شهرستانهای فردوس و فریمان به این افتخار نایل شدند.
او گفت: تا پایان امسال (سال تحصیلی ) نیز جشن شکرگذاری ریشه کنی بیسوادی در دو هرار و 398 روستای استان برگزار می شود.
وی در خصوص چشم انداز آینده نهضت سوادآموزی گفت: تحقق کامل سواد حداقلی، تثبیت سواد و جلوگیری از رجعت به بی سوادی، اتصال و ارتقا به آمزش رسمی کشور، بهره وری و کاربردی کردن سوادآموزی و نیز تحقق کامل استقلال فرهنگی از جمله این برنامه ها می باشد.ک/2 7491/662/589/660 شماره 276 ساعت 13:38 تمام
۰ نفر