۲۸ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7530308
T T
۰ نفر
برداشت چغندرقند در آذربایجان غربی امسال 450 هزار تن کاهش یافت .............................................................
ارومیه، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/09/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.چغندر قند.
معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: چغندرقند خریداری شده استان نسبت به سال قبل 450 هزار تن کاهش نشان می دهد.
امین آقایی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، افزود: چغندرقند تحویلی استان پارسال یک میلیون و 670 هزار تن بوده که امسال تاکنون یک میلیون و 200 هزار تن خریداری شده و پیش بینی می شود حدود 30 هزار تن نیز در روزهای آینده تحویل کارخانه های قند استان شود.
وی گفت: سطح زیر کشت این محصول در سال جاری نیز نسبت به سال قبل از پنج هزار هکتار کاهش برخوردار است.
او عامل اصلی کاهش تولید این محصول استراتژیک و با ارزش را کمبود ظرفیت تبدیلی کارخانه های قند استان اعلام کرد.
آقایی زمینه تولید چغندر قند در استان را تا سه برابر طرفیت فعلی عنوان کرد و اظهارداشت: درصورت افزایش ظرفیت تبدیلی کارخانه های قند و پرداخت به موقع پول کشاورزان برداشت این میزان محصول دور از انتظار نیست.
وی پرداخت نشدن به موقع بهای چغندرقند توسط کارخانه های تبدیلی را نیز یکی از عوامل کاهش سطح زیر کشت این محصول دانست و گفت: تنها از بابت بهای محصول سال گذشته کشاورزان 450 میلیارد ریال از کارخانه های قند طلبکارند.
وی افزود: سال آینده بر اساس ظرفیت تبدیلی واحدهای تبدیلی قرارداد کشت با کشاورزان منعقد می شود تا باقی زمین ها به کشت های جایگزین اختصاص یابد.
استان آذربایجان غربی دارای پنج کارخانه تبدیلی درشهرهای ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده می باشد که سالانه نزدیک به یک میلیون تن محصول استان را به قند و شکر تبدیل می کنند.
در این استان سالانه 30 هزار هکتار از زمین های آبی این استان به زیر کشت محصول چغندرقند می رود. ک/3 7126/583/587 شماره 154 ساعت 12:22 تمام
۰ نفر