۲۸ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7530235
T T
۰ نفر
احقاق حقوق عابرین پیاده رو در صدر برنامه شهرداری مشهد است ........................................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/09/86 داخلی.اجتماعی.خدمات شهری.
شهردار مشهد گفت: طرح احقاق و احترام به حقوق شهروندی عابران پیاده رو در صدر برنامه شهرداری این شهر قرار گرفته است.
سیدمحمد پژمان روز چهارشنبه در نخستین همایش تخصصی ترافیک شهر مشهد به مناسبت هفته حمل و نقل افزود: نگاه شهرداری حفظ حقوق عابرین پیاده است لذا طرحهای جدیدی برای بهینه سازی پیاده روها، علایم و خط کشی ویژه عابرین و ترمیم ایستگاههای سواره را در شهر آغاز کرده است.
وی گفت: دولت 100 هزار میلیارد ریال برای ساماندهی حمل و نقل عمومی کشور در اعتبارات سال 1387 پیش بینی کرده که از این مبلغ 60 هزار میلیارد ریال برای تقویت ناوگان برون شهری و 40 هزار میلیارد ریال دورن شهری است.
شهردار مشهد افزود: از اعتبارات حمل و نقل برون شهری 20 هزار میلیارد ریال و 20 هزار میلیارد ریال برای حوزه بخشهای ترافیکی و بهبود تجهیزات نوین ترافیک و علایم راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هم در این نشست گفت: بر اساس تحقیقات محیط زیست استان آلاینده های ترافیکی سالی 10 درصد در مشهد افزایش می یابد و زیان به محیط زیست این شهر وارد می سازد.
مهندس محمدرضا رییسی افزود: از سال 80 تاکنون 57 درصد رشد آلاینده ها در کلانشهر مشهد بوده است.
وی ادامه داد: برای کاهش آلاینده های زیست محیطی مشهد از هشت سال پیش مرحله نخست پروژه ملی قطار شهری شهر مشهد آماده شده اما به دلیل نداشتن واگن در این شبکه ریلی راه اندازی نشده است.
او اظهار داشت: دولت امسال در قانون بودجه 40 هزار میلیارد ریال برای کاهش آلاینده ها، ترافیک و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شهری کشور اختصاص داده اما مشخص نیست چه مقدار اعتبار برای شهر مشهد تخصیص یافته است.
وی افزود: شهر مقدس مشهد سالانه میزبان 15 میلیون زائر و مسافر است لذا می طلبد که مدیریت شهری مشهد نسبت به سهم اعتبار کلان و ملی برای کاهش ترافیک و تقویت حمل و نقل شهری این شهر اقدام کند.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز گفت: در شبانه روز چهار میلیون سفر در شهر مشهد انجام می شود که 13 میلیارد ریال هزینه تاخیر در تردد و معطلی شهروندان در ایستگاه های اتوبوس و تاکسی معادل خرید 13 دستگاه اتوبوس است.
مهندس مهدی نقیبی اظهار داشت: برای حل مشکل ترافیکی شهرها و رفاه مردم باید ناوگان حمل و نقل ریلی کلانشهرها و اتوبوسرانی فعال شود و برخی از سفرهای غیرضروری در برنامه شهروندان حذف گردد.
استاد دانشگاه تهران گفت: دیدگاه مهندسی ترافیک با مهندسی شهرساز منطبق و یک سو نیست.
دکتر علی اصغر اردکانیان ادامه داد: خیابانهای شهرهای کشور تبدیل به پارکینگ خودرو و مرکز خرید و بازار مردم شده و همین باعث ایجاد ترافیک و کندی تردد خودروها شده است.
وی از طرحهای مهندسی شهرسازی در ایجاد دوربرگردانها در خیابانهای کشور انتقاد کرد و گفت: دوربرگردانها باعث افزایش سوخت خودورو می شود و در هیچ کشوری از جهان دوربرگردان در شهرسازی تعریف نشده است.
این همایش از سوی گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با همکاری سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در تالار دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی با حضور 250 نفر از استادان و دانشجویان دانشگاه مهندسین ترافیک برگزار شد.ک/3 662/589/660 شماره 081 ساعت 10:42 تمام
۰ نفر