۲۴ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7528560
T T
۰ نفر
کشت یونجه در مزارع گلستان مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است ..............................................................
گرگان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/09/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.نباتات علوفه ای.
کارشناس مسوول دفتر نباتات علوفه ای و ذرت دانه ای مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان اعلام کرد: کشت یونجه به دلیل تولید پروتئین و استفاده از علوفه سبز و خشک شده آن، امسال مورد استقبال قرار گرفته است.
غلامرضا شریفی جهان تیغ روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با اشاره به آغاز کشت یونجه، پیش بینی کرد: کشت این گیاه در مزارع استان گلستان، امسال به بیش از سه هزار و 500 هکتار برسد.
به گفته وی، این سطح کشت نسبت به سال قبل، 15 درصد بیشتر خواهد بود.
وی اظهار داشت: یونجه گیاهی چند ساله است که یک بار کاشته می شود اما تا چندین سال (بین شش تا هفت سال ) از آن بهره برداری می گردد.
وی افزود : یونجه گیاهی پرمحصول و با ارزش غذایی بالاست و مناسب برای تناوبهای زراعی است و به علت قابلیت بیولوژیکی ازت و دارا بودن سیستم ریشه ای عمیق، باعث حاصلخیزی و تقویت خاک می شود.
این کارشناس، میزان برداشت یونجه را در واحد سطح به صورت خشک، هشت تن و به صورت تر، بین 30 تا 35 تن در هر هکتار ذکر کرد.
وی به کشاورزان یونجه کار توصیه کرد: از آنجایی که دانه بذر یونجه، ریز است، نسبت به آماده سازی مناسب خاک مزرعه اقدام کنند.
وی افزود: با توجه به این که یونجه گیاهی چند ساله است، می بایست کودهای مورد نیاز آن، تامین و قبل از کاشت بموقع استفاده شود.
شریفی متذکر شد: برای کنترل علفهای هرز و انگل "سس"، باید بذور اصلاح شده (بوجاری و ضد عفونی شده ) از مراکز معتبر بذر، تهیه شود.
وی همچنین به کشاورزان توصیه کرد: برای جلوگیری از سله بستن خاک و مصرف زیاد بذر و رعایت عمق مناسب کاشت ، از ردیفکار برای کشت یونجه استفاده کنند.
برابر آمار، در سال زراعی قبل، در سطح حدود 90 هزار هکتار از مزارع گلستان، نباتات علوفه ای کشت شد و از این سطح، 166 هزار تن محصول بدست آمد.
عمده نباتات علوفه ای استان گلستان شامل جو (دیم و آبی )، یونجه، ذرت (علوفه ای و دانه ای )، سورگوم، شبدربرسیم و ارزن است.ک/3 506/602/ 579 شماره 368 ساعت 16:04 تمام
۰ نفر