۶ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7520621
T T
۰ نفر
لاریجانی: معتقد به شرایط بحرانی نیستیم ،اما شرایط حساس است ..........................................................
اصفهان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/09/86 داخلی.سیاسی.هسته ای نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی کشور گفت: من معتقد به شرایط بحرانی برای کشور نیستم اما اینک شرایط ما حساس است.
دکتر "علی لاریجانی" عصر سه شنبه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با عنوان "دیپلماسی فعال، پیروزی هسته ای" افزود: اینک کسی نمی تواند کشور ما را در منطقه نادیده بگیرد.
وی با اشاره به این که ما باید در این شرایط از ظرفیت هایمان به درستی استفاده کنیم،افزود: جریان های مختلف سیاسی کشور با عقاید مختلف در شرایط کنونی که بحث امنیت ومنافع ملی ما مطرح است باید هم سخن شوند چراکه دیگران از اختلاف ها سوء استفاده می کنند و دولت هم دراین راستا تلاش خودش را می کند.
دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به این که ما در بحث عراق مخالف مذاکره با آمریکانیستیم، ادامه داد: ما در کشور عراق نقش مهمی داریم و به نظر من بهترین استراتژی را ایران در منطقه دارد.
وی گفت: ما از مردمسالاری در عراق دفاع کردیم اما کشورهای منطقه مخالفت کردند و ما دلیل داشتیم ،چرا که ما بارهبران گروههای مختلف درعراق ارتباط داشتیم و می دانستیم توسعه دموکراسی باید در آنجا شکل بگیرد.
دکتر لاریجانی گفت: آمریکا با بسیاری از طرحهای ما مخالف بود و دیدیم که طرحهای خودش را که در بحث مدیریت عراق دنبال کرد، با مشکل مواجه شد و در حقیقت نتوانستند امنیتی در عراق را برقرار کنند.
وی ادامه داد: ما معتقد به تقویت دولت عراق و امنیت در این کشور هستیم چرا که یک دولت رفیق در کنار ما به نفع ماست ، اگرآمریکادرمذاکرات عاقلانه رفتار کند به نفع همه است.
دبیرسابق شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این پرسش که چرا استعفا دادید و کار را دنبال نکردید؟، افزود: من همه جوانب کار را دیدم و این به نفع کشور بود چرا که این کار هماهنگ تر دنبال می شد.
وی ادامه داد: ما مسوول انجام تکلیف هستیم و دنبال قدرت هم نیستیم.
وی در عین حال گفت: در بحث هسته ای کشور همه افکار نزدیک به هم است و ما در شرایط مهمی قرار داریم و باید از آن درست استفاده کنیم.
دکتر لاریجانی ادامه داد: در مسائلی که کمک به دولت است پیشقدم هستم و شاید در مذاکرات بعدی هم برای مذاکره رفتیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه ما زیر نظر مقام معظم رهبری و پشت سر ایشان حرکت می کنیم ، تاکید کرد: مساله هسته ای نیز یک حق است برای ما و ایستادگی روی آن مربوط به دولت خاصی نیست.
دکتر لاریجانی در خصوص تلاش ایران برای ساخت نیروگاه، گفت :ما دنبال سلاح- های کشتار جمعی نیستیم چرا که این مخل نظم جهانی است و از نظر شرعی هم برای ما اشکال دارد.
وی ادامه داد:حتی عراق سلاحهای کشتار جمعی شیمیایی هم که علیه ما استفاده کرد ما علیه او استفاده نکردیم و مساله هسته ای از سوی ما برای توسعه کشورمان است.
وی تاکید کرد: ما باید با حوصله باشیم و انرژی نفت و گاز محدود است و ما در آینده نیروگاه نیاز داریم تا بتوانیم برای تامین انرژی مان به توسعه هم برسیم.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: علاوه بر آن ما دنبال دردسر در منطقه هم نیستیم چرا که غربی ها هستند که ما را بر سر دوراهی گذاشته اند اما ما باید با صبر و حوصله این شرایط را پشت سر بگذاریم.
وی گفت: این مسیری است که به وجود آمده و به عقب بر نمی گردد چرا که ما به دانش هسته ای دست پیدا کرده ایم.
دکتر لاریجانی در ادامه افزود: باید مسیر دیپلماسی همه جانبه را دنبال کنیم ولی باید حد این امور را هم بشناسیم و در این راستا دیگر نگرانی چندانی وجود ندارد و از حدی هم گذر کرده ایم و تنها باید صبر کرد.
وی ادامه داد: ما امروز نیازمند وحدت ملی هستیم و در مسائل ثانوی ورود نکنیم و روی مسائل اصلی هم باید وحدت نظر داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: در کشور ما تئوری پردازی زیاد است و راجع به عدالت حرف می زنیم اما 10 خط راجع به آن نمی نویسیم.
دکتر لاریجانی ادامه داد: اگر راجع به آزادی حرف می زنیم، باید حدود و معنای آزادی را هم بنویسیم چرا که مردم حق دارند که حرف روشن را بدانند نه واژه ها را.
وی ادامه داد: روش کار در کشور باید قابل اندازه گیری و پیش بینی باشد چرا که این حق مردم هم هست که بتوانند پیش بینی کنند.
وی تاکید کرد: ما نیازمند تئوری پردازی و مدیریت استراتژیک درکشورهستیم.
وی افزود: ما نباید اسیر سخن باشیم ما معتقد به پیشرفت کشور هستیم اما این پیشرفت به معنای توجه به ذوب آهن و آب هویج نیست چرا که این پیشرفت در گرو مساله هسته ای و تکنولوژی و فناوری هاست.
دکتر لاریجانی ادامه داد: ما منکر توجه به مباحث اقتصادی نیستیم بلکه دلایل پیشرفت کشورها را در توجه به مسائل فوق می دانم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا امتیاز به کشورهایی نظیر چین و روسیه می- دهیم تا رای مثبت در شورای حکام به ما بدهند، افزود: جمهوری اسلامی ذره ای از حق خودش کوتاه نیامده و امتیازی به کسی هم نداده ایم و صرفا ارتباط ما با روسیه از قبل روی مساله نظامی بوده و با چین نیز که اینک یک قدرت اقتصادی در دنیا شده و در 10 سال آتی هم بازار دنبا رامی گیرد، صرفا رابطه اقتصادی است و دلیلی نیست که ما با این کشور با این موقعیت رابطه درستی نداشته باشیم.
وی ادامه داد: اگر این دولت در این زمینه ها فعال شود باید آن را تحسین کرد و ما باید از ظرفیت ها استفاده هم بکنیم.
دکتر لاریجانی افزود: غربی ها فکر می کنند باید تراز ایران را تغییر دهند و روی مسائل کوچک نظر ندارند.
وی همچنین در خصوص آغاز مسائل هسته ای و مذاکرات از ابتدا تاکنون ، تصریح کرد: پایداری ملت و دولت از زمان دولت آقای موسوی تاکنون باعث این پیروزی هسته ای شده است.
در این نشست دکتر لاریجانی لوح سپاس از سوی دانشجویان دریافت کرد.
همچنین دکتر لاریجانی در ادامه این نشست ، بااساتید دانشگاه صنعتی اصفهان دیدار و گفت و گو کرد.
این نشست به دعوت تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در تالار این دانشگاه برگزار شد.
545/ 603/546 شماره 416 ساعت 18:45 تمام
۰ نفر