۱ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7513039
T T
۰ نفر
سلامت درجامعه ماهم آهنگین می شود، ویزیت الفبای تشخیص بیماریها ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/01 علمی آموزشی.بیماری ها.بیماری های مردان.اورولوژی گزارش از: سیده سمیه سجادی ارومیه - تحقیقات متعدد در جهان نشان داده که مردان در طول زندگی خود با خطرات بیشتری نسبت به زنان مواجه می شوند.
در واقع احتمال مرگ و میر در مردان به دلایل زیادی، از بیماریهای قلبی گرفته تا خطرات ناشی از محیط کار، بیشتر از زنان است و به همین دلیل متوسط عمر مردان چند سال از زنان کوتاه تر است.
این واقعیت باعث شده طی چند سال گذشته توجه بیشتری به سلامت مردان درجهان صورت گیرد و حتی روزها و هفته های مختلف سال را با همین عنوان نامگذاری کنند.
روز سلامت مردان در کشور ما هم برای اولین بار از سال 85 به منظور آگاهی بیماریهای نهفته ای همچون بیماری مثانه، پروستات، تومورهای کلیه و جنسی که با عوارض وخیمی همراه هستند، برگزار می شود.
معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و دفتر سلامت خانواده و جمعیت، به پیشنهاد انجمن اورولوژی ایران، اولین پنجشنبه اسفند هرسال را با عنوان روز سلامت مردان نامگذاری کردند.
در این روز معاینات رایگان مردان درکشور به منظور پیشگیری از بیماریهای شایع و خطرناک با همکاری اورولوژیستها صورت می گیرد.
در بسیاری از نقاط دنیا، روزی با عنوان روز سلامت مردان تعیین شده است. به عنوان مثال در چین از سال 2001 در هفته آخر اکتبر روزی به عنوان روز سلامت مردان نامگذاری شده است که در این روز مردان ویزیت می شوند و مشکلات مربوط به سلامت آنان بررسی و آموزش های لازم به آنان داده می شود.
در آمریکا و کانادا هم از سال 1994 در ماه ژوئن هفته ای به نام هفته سلامت مرد اختصاص یافته است.
همچنین در کشورهای اروپایی روز مردان اعلام شده و فعالیتهایی صورت گرفته است و در این رابطه مردان را در جامعه با ارایه خدمات آموزش می دهند.
به اعتقاد کارشناسان، مردان جزو گروههای پر خطر جامعه از لحاظ میزان تهدید سلامت هستند و احتمال مرگ و میر در مردان، در مقایسه با زنان در همه گروههای سنی بیشتر است.
مرگ و میر ناشی از سرطان، بیماریهای قلبی و عروقی، ایدز، تصادفات و خودکشیها در مردان احتمال زیادتری دارد.
مردان بیش از زنان در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی هستند و در نهایت این که مردان در مقایسه با زنان مراجعات پزشکی کمتری دارند.
با اطلاع رسانی از علایم و روند بیماریهای پر مخاطره به مردم می توانیم از ابتلا مردان جامعه به این بیماریها جلوگیری کنیم.
ب ـا ویزی ـت رایگان در یک روز مشخص در سال، اهمیت پرداختن به سلامتی را به مردان جامعه که عموما به علت گرفتاریها کمتر به فکر سلامت خود می باشند، مطرح می کنیم.
چند بیماری شایع، سلامت مردان را تهدید می کند که سرطان مثانه، سرطان پروستات، بیضه نزول پیدا نکرده و ناتوانی جنسی مهم ترین آن ها هستند.
مردان به علت خصوصیات جنسیتی، رفتاری و شغلی بیش از زنان در معرض انواع بیماریهای واگیر و غیر واگیر هستند.
این بیماریها را از سه منظر می توان بررسی کرد، سلامت رفتار مردان، سلامت جنسی که معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد و بیماریهای مزمن مانند سرطان که به مراتب در مردان بیش از زنان است.
رفتارهای پر خطر به ویژه مصرف مواد مخدر، بیماریهای آمیزشی و هپاتیتهای غیر خوراکی نیز در مردان به مراتب بیش از زنان است.
95 درصد مبتلایان به ایدز در ایران مرد هستند و مطالعات مختلف نشان داده که مصرف سیگار و الکل نیز در مردان به مراتب بیش از زنان است.
بنا بر اعلام مدیریت دفتر سلامت خانواده و جمعیت معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متوسط عمر زنان در کشور 73 سال و مردان 70 سال است که عوامل شغلی و محیطی مانند مصرف دخانیات، اعتیاد، چاقی، بی تحرکی، استرس شغلی، رفتارهای پرخطر سوانح و حوادث، بیماریهای قلب و عروق و فشار خون بالا در این امر تاثیر به سزایی دارد.
مردان پنج برابر بیش از زنان دچار حوادث ترافیکی می شوند. اعتیاد در مردان 10 برابر زنان، سقوط از بلندی در مردان 3 برابر زنان و خودکشی، آسم ، سوختگی و اسکیزوفرنی در مردان کشورمان بیشتر از زنان است.
بر اساس نتایج گزارش نظام مراقبت، عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر در سال 1384، 27 درصد مردان کشورمان دارای اضاف ـه وزن، 21 درص ـد م ـردان روزانه دخانیات مصرف می کنند، 41 درصد مردان دارای کلسترول 200 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر هستند و 60 درصد از مردان هیچ فعالیت فیزیکی در اوقات فراغت خود ندارند.
رییس انجمن اورولوژی شاخه آذربایجان غربی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: روز ملی سلامت مردان امسال با همکاری اورولوژیست های استان، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و انجمن پزشکان عمومی استان برگزار می شود سیدابراهیم موسوی افزود: در استان 24 اورولوژیست (متخصص کلیه و مجاری ادراری ) فعال هستند که 16 اورولوژیست در مرکز استان و هشت نفر دیگر در شهرستانها، همگام با اورولوژیستهای کشور امروز / اول اسفند/ مردان را به صورت رایگان معاینه می کنند.
وی گفت: همچنین 21 دستیار اورولوژ یست در بیمارستان امام خمینی ارومیه به مراجعین مشاوره رایگان ارایه می دهند.
وی ادامه داد: پزشکان اورولوژیست امروز از ساعت هشت صبح تا ساعت 14 بیماران را به صورت رایگان معاینه خواهند کرد و در صورت نیاز اقدام به مشاوره تلفنی و حضوری نیز می کنند.
وی اظهارداشت: سرطان مثانه شایع ترین بیماری در بین مردان است که متاسفانه سال های سال ممکن است علامت آن مخفی بماند و وجود گلبول های قرمز در ادار مشاهده نشود تا وقتی که خونریزی شدید و بیماری جدی شود.
موسوی گفت: سرطان پروستات نیز تقریبا هیچ علامتی ندارد و فقط با معاینه پزشک و تست های آن قابل تشخیص است و به خصوص مردان بالای 40 سال باید از نظر این بیماری کنترل شوند.
وی یادآور شد: اغلب مردان در طول دوران حیات خود از بیماری که دارند، مطلع نمی شوند. عدم اطلاع مردان از بیماری خود، ناشی از عدم انجام معاینات دوره ای 6 ماه یکبار است. متاسفانه مردان زمانی به پزشک مراجعه می کنند که فرصت درمان از دست رفته است که این وضعیت در روستاها و شهرستانها بیشتر نمود دارد.
وی ادامه داد: مردان بیشترین ساعات شبانه روز را در محیطهای کاری سپری می کنند و با داشتن مشاغل سخت و زیان آور با عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و ارگونومیکی خاص روبرو هستند، لذا برای تامین و حفظ سلامتی خود لازم است با مغتنم شمردن روز ملی سلامت مردان، ضمن غربالگری های ضروری، مداخلات مناسبی نسبت به بیماریهای شغلی انجام شود.
وی اضافه کرد: فرهنگ سازی برای انجام مراقبتهای دوره ای در جهت نیل به اهداف پیشگیرانه از بیماریها از طریق ترویج خود مراقبتی و انجام هشدارهای لازم برای برنامه ریزی انجام مراجعات پزشکی هدفمند در جهت حفظ و ارتقای سلامت، ترویج و آموزش الگوهای صحیح رفتاری، کمک به کشف به موقع و زود هنگام بیماری برای کاهش میزان آسیب زائی بیماریهای ناتوان کننده و مزمن از علل عمده نامگذاری امروز به نام روز سلامت مردان است.
7129/587/1139 شماره 185 ساعت 13:44 تمام
۰ نفر