۷ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7491179
T T
۰ نفر
مدیرعامل ذوب آهن: تعرفه پایین واردات، حمایت از تولیدکننده خارجی است ....................................................................
اصفهان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/10/87 مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: تعرفه پایین واردات، حمایت ازتولیدکنندگان خارجی است و تعرفه30 درصدی حداقل اقدام برای حفظ تولیدکنندگان داخلی است.
به گزارش روزشنبه روابط عمومی ذوب آهن اصفهان،"بهرام سبحانی"با بیان این مطلب افزود: در نظام تعرفه ای باید تصمیم گیری بر اساس قیمت تمام شده فولاد سازهای داخلی باشد چرا که کشورهای تولیدکننده فولادبرای نجات خود و مقابله با بحران موجود تعرفه فولاد را افزایش می دهند.
سبحانی افزود: انتظار است وزارت بازرگانی در چنین شرایطی به کمک تولیدـ کنندگان فولاد داخلی بیاید و تعرفه های ما درکشور در حدی نیست که بتواند از واردات بی رویه و ورود بحران به کشورمان جلوگیری کند.
وی ادامه داد:حذف تعرفه واردات و تعرفه های پایین علاوه براین که باعث شده است برخی کشورها با استفاده از فرصت بوجود آمده محصولات بی کیفیت خود را روانه بازار ما کنند، بلکه مشکلات زیادی بر سر تولید داخلی ایجاد کرده و باعث نگرانی تولیدکنندگان فولاد در کشورمان شده است.
وی تاکید کرد: برای اینکه واحدهای فولادی کشور بدون مشکل وآسیب بحرانهای موجود جهانی را پشت سربگذارند، حمایت جدی و توجه خاص مسوولان بخصوص صنایع و معادن و بازرگانی را نیاز دارند.
وی گفت: ذوب آهن اصفهان به عنوان بزرگترین قطب صنعت فولاد و بزرگترین تولیدکننده مقاطع ساختمانی کشور و منطقه مانند دیگر تولیدکنندگان فولاد تحت تاثیر بحران های اقتصادی موجود قرار دارد.
مدیرعامل ذوب آهن گفت: صنایع فولاد کشور در وضعیت خطرناکی قرار دارند و نیازمند حمایت جدی دولت و جلوگیری از ورود بی رویه محصولات خارجی به کشورند.
وی گفت:هم اکنون وضعیت بازار داخلی مطلوب نیست و رکود نسبی حاکم بر بازار آهن آلات و کاهش قیمتها و کاهش تقاضا،واحدهای تولیدی را بشدت تحت فشار قرار داده است.
وی گفت: بهترین راه حل کنترل بازارداخل این است که مسوولان به طور جدی و سریع با وضع تعرفه موثر، واردات محصولات فولادی را کنترل و محدود کنند تا تولیدکنندگان داخل بتوانند به کار تولید خود ادامه دهند.
سبحانی با اشاره به استدلال بعضی از مسوولان وزارت بازرگانی درباره عدم ضرورت تعرفه گفت: آنها معتقدند مشکل تولیدکنندگان فولاد بحث قیمت ها نیست بلکه تقاضا وجود ندارد که در این زمینه ما به آنها می گوییم چه زمانی برای وضع تعرفه مناسب است، آیا وقتی تقاضا از تولید پیشی می گیرد یا زمانی که تقاضا کم و تولید زیاد است.
وی گفت: در شرایط فعلی تولید داخلی به اندازه کافی برای اشباع بازار وجود دارد و درمقابل تقاضا کم است پس واردات نمی تواند توجیه منطقی داشته باشد.
مدیر عامل ذوب آهن تاکید کرد: ایجاد تعرفه 30 درصدی حداقل اقدام برای تقویت تولیدکنندگان داخلی است و هم اکنون تعرفه واردات تیرآهن صفر و میلگرد هم در رقم پایینی است.
وی شناخت صحیح شرایط تولیدکنندگان داخلی وخارجی را مهم دانست و گفت: مساله مهمی که از آن غفلت شده این است که بعضی فکر می کنند شمش خارجی حدود 400 دلار است و با هزینه حمل و تولید550 تا 600 دلار تمام می شود،بنابراین قیمت 620 تا630 دلار برای بازارخوب است که این برداشت کاملا غلط است چرا که بیش از10 میلیون تن تولید فولاد داخل از طریق سنگ آهن و حداکثر سه تا چهار میلیون تن در بهترین شرایط از طریق واحدهای نورد است که با این حساب شرکت های نوردی می توانند هزینه های جاری خود را تامین کنند.
سبحانی گفت: شرایط تولید در کشور با شرایط تولید جهانی متفاوت است و در صورتی که در شرایط یکسان باشیم قادریم به لحاظ قیمت هم رقابت کنیم و الان شرایط بین ما و آنها در تمام زمینه ها یکسان نیست.
545/543 شماره 127 ساعت 12:07 تمام
۰ نفر