۵ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7489589
T T
۰ نفر
استاد دانشگاه: راه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در خانواده نهفته است ..................................................................
گرگان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/10/87 داخلی.اجتماعی.آسیبهای اجتماعی.
گرگان - استاد دانشگاه و مدرس خانواده دانشگاههای گلستان گفت: تمام راه- هایی را که برای پیشگیری از مسایل مختلف استفاده می کنیم تا فرزندانمان در برابر آسیبهای اجتماعی مقاومت داشته باشند، در خانواده نهفته است.
دکتر "بهرام بختیاری سعید" عصرچهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز خانواده در سالن اجتماعات آموزش و پرورش گرگان افزود: در حال حاضر شیوه های آموزشی از سوی شورای عالی برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش تعریف شده و نگرانی ما باید از خود باشد و اینکه بدانیم وظیفه ما در برابر فرزندان چیست.
وی، به تعریف خانواده از دیدگاه روانشناسان پرداخت و گفت: خانواده در روانشناسی ارتباط بین عناصر خانواده اعم از پدر، مادر و فرزندان است و برآیند این ارتباط نشان دهنده موفقیت این خانواده و در کنار هم بودن یا نبودن آنها خواهد بود.
به گفته بختیاری سعید، اگر مسایل پرورشی کودکان قبل از ورود به آموزش رسمی، جدی تلقی نشود، نهاد دوم که همان آموزش و پرورش است نمی تواند کارایی داشته باشد.
وی با بیان این که دغدغه ما باید پرورش باشد که ریشه آن در خانواده است ،اظهارداشت: در روانشناسی اعتقاد بر این است که یادگیری وظیفه یادگیرنده است و یادگیرنده در درون خانواده آماده می شود تا قدرت پذیرندگی داشته باشد.
بختیاری سعید افزود: امروزه در دنیا بیشترین تاکید بر خصوصی سازی و مشارکتهای مردمی و نقش خانواده در امور آموزش و پرورش است واز آنجایی که مدرسه، وظیفه خود را می داند، دلمان می خواهد که فرزندان روح آموزش و پرورش و معلم را در خانه احساس کنند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر فرزندانمان زمینه های لازم برای پذیرندگی را داشته باشند، می توانند بر مشکلات فائق آیند و وظایفی که در مدرسه اجرا می کنند به شرطی که در خانه رعایت شود ، انجام دهند.
بختیاری سعید ادامه داد: در مراجعه بچه های مشکل دار به دفاتر مشاوره، به این نتیجه رسیدیم که نقش والدین در تربیت فرزندان درست نیست به طوری که نقش پدر کمرنگ و نقش مادر در تربیت پررنگ می باشد.
به گفته وی، در کشور ایران با داشتن فرهنگی غنی اسلامی و توصیه های زیاد قرآن، آیات و احادیث، بدلیل آرامش نداشتن خانواده که رکن اساسی است، می بینیم که خروجی خانواده ها فرزندانی تندخو و عصبانی هستند.
بختیاری سعید با عنوان این که تنها در یک فضای تعاملی در بین خانواده است که می توان رفتارهای صحیح را به فرزندان آموزش داد، گفت: آرامش در زندگی دو بعد دارد که بعد اول آن مودت و محبت است که در این زمینه مشکل چندانی در کشور وجود ندارد اما بعد دوم آرامش،رحمت و گذشت است که دلیل بسیاری از هم پاشیدگیهای خانوادگی همین مساله است.
وی گفت: در حال حاضر، بزرگ منشی های بزرگان را درخانواده کمتر می بینیم و فرزندان در این فضا به گونه ای رشد می کنند که تنها پذیرش آموزشهای معلم را دارند.
بختیاری سعید ادامه داد: آرامش در خانواده این فرصت را به فرزندان می دهد که از خلاقیت استفاده کنند، والدین تنها دغدغه پرورش فرزندان را داشته باشند و فرزندان را با فعالیتهای مختلف فرهنگی، اجتماعی ، ورزشی آشنا کنیم.
به گفته وی، امروزه فرزندان ما فرزندانی مطلع هستند و آسان نمی شود با آنها برخورد کرد بلکه در دوران کودکی باید آنها راکنترل کرد و در نوجوانی با آنها قدم بزنیم و همفکری کنیم تا فرزندان دچار دوگانگی تربیتی نشوند.
بختیاری سعید با ابراز ناخرسندی از محدودیت فرزندان گفت: با محدودیت موافق نیستم و با محدودیت نمی شود فرزندان را هدایت کرد اما در اغلب موارد به دلیل عدم نظارت درست، چاره ای جز محدودیت وجود ندارد.
وی افزود: فرزندانمان را باید مطابق با زمان تربیت کنیم و آن چه فرزند امروز ما نیازدارد، کمبود اعتماد به نفس است و نباید او را با کس دیگر مقایسه کنیم بلکه او در نوع خود بی نظیر است و براساس همان تواناییها و ارتباطات تعاملی، اثرگذار و اثر پذیر بار آوریم.
وی در پایان محبت، گذشت، حرمت، توجه به همدیگر و از مهمتر آرامش روانی را از مهمترین مسایل فعلی فرزندان عنوان کردو گفت: باید به این مسایل بیش از پیش توجه شود.
چهارم دی ماه برابر با 25 ذی الحجه با نام روز ملی خانواده نامگذاری شده است.ک 3 506/7464/601/ 579 شماره 017 ساعت 09:12 تمام
۰ نفر