۱۶ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7483674
T T
۰ نفر
یک دهه تخریب محیط زیست توسط بشر امروزی با یک هزار سال قرون قبل برابری می کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/16 اجتماعی.محیط زیست.انرژی اردبیل- عضو ارشد شورای پژوهش شرکت گاز استان اردبیل گفت: به علت تغییرات سریع دراستفاده از انرژیهای فسیلی میزان تخریبی که درمحیط زیست توسط بشر امروزی انجام می شود درهر دهه معادل یک هزارسال در قرون گذشته است.
نعمت حسنی روزشنبه درهمایش علمی و پژوهشی پایان طبیعت و نابودی بشر افزود : براساس برآوردی که ازسوی سازمان ملل انجام گرفته است این میزان تا سال 2025 میلادی حدود 5/5 برابر افزایش خواهد یافت.
او گفت: روند استفاده بشر ازانرژیهای فسیلی ازسال 1900 میلادی به علت افزایش تصاعدی جمعیت و همزمان با آن صنعتی شدن جوامع و روی آوری انسان به استفاده ازسوختهای فسیلی شروع شده است.
وی با اعلام اینکه بشر فقط با همین خودرو سواری بلای جبران نشدنی بر سر کره زمین می آورد افزود: توقف کوتاه هر دستگاه خودرو دریک خیابان و یا اتوبان دریک زمان کوتاه مقداریک تن کربن وارد جو می کند.
به گفته او، درصورت تداوم این روند دمای کره زمین تا چند دهه آینده حدود چهار درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت و میزان گاز کربنیک موجود در کره زمین طی 10 سال گذشته 25 درصد افزایش یافته و درصورت ادامه این روند تا سالهای نه چندان دور به دو برابر خواهد رسید.
وی گفت: اصلی ترین عامل آلودگی هوای زمین استفاده از انرژی فسیلی و رها شدن گازهای کربن و متان درهواست که سبب ایجاد خاصیت گلخانه ای می شود.
حسنی افزود: جمع شدن اینگونه گازها در لایه های بالایی جو مانند یک شیشه عمل می کند و نور آفتاب با گذر از آن به سطح زمین می رسد اما انرژی جمع شده در زمین هنگام شب دیگر امکان خروج به فضا را نمی یابد و به همین دلیل دمای کره زمین افزایش می یابد.
به گزارش خبرنگار ایرنا وی با اعلام اینکه افزایش حتی یک درجه سانتی گراد دمای هوای کره زمین فاجعه بار خواهد بود، گفت: دراین صورت یخ های قطبی ذوب خواهد شد و با بالا رفتن سطح آب دریاها و اقیانوسها بسیاری از کشورها زیر آب خواهد رفت.
وی افزود: ذوب برفها و یخ ها درقطب همچنین به دلیل از بین رفتن سپیدی سطح زمین سبب خواهد شد که زمین نور آفتاب را بیشتر جذب کند و همین موضوع عامل دیگری برای تشدید افزایش گرمای کره زمین خواهد بود.
وی، به هم خوردن نظام آب و هوایی و بروز طوفانها، سیلها، خشکسالیها و دیگر پدیده های مخرب جوی را از دیگر پیامدهای خطرناک افزایش دمای کره زمین و سوراخ شدن لایه ازن ذکر کرد.
حسنی گفت: سوراخ شدن لایه ازن که نتیجه تجمع گازهای گلخانه ای در لایه های بالایی جو زمین است همچنین سبب رسیدن اشعه های خطرناک به سطح زمین می شود که عامل ایجاد بیماریهای خطرناک ازجمله سرطان است.
وی تصریح کرد: برای مقابله با این پیامدهای نامطلوب زیست محیطی هیچ چاره ای به غیر از دوری از فن آوری های مضر دراستفاده از انرژی و نیز خودداری استفاده از سوختهای فسیلی در کشاورزی و موارد دیگر و روی آوری به بهره گیری از انرژی زمین گرمایی و خورشیدی نداریم.
به گزارش خبرنگار ایرنا دراین همایش که به مدت یک روز در سالن اجتماعات شرکت گاز استان اردبیل برگزار شد جمع کثیری از کارکنان این شرکت و کارشناسان محیط زیست استان حضور داشتند.ک/ 2 592/618/587 شماره 285 ساعت 14:24 تمام
۰ نفر