۷ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7480257
T T
۰ نفر
آرامگاه میرزا کوچک خان به نماد گیلان تبدیل می شود ...................................................
رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/09/87 داخلی.فرهنگی.میراث فرهنگی.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: آرامگاه میرزا کوچک خان به نماد گیلان تبدیل می شود.
"سید پیام شاعف " روز پنجشنبه و در آستانه سالروز شهادت میرزا کوچک خان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح ساماندهی و مرمت آرامگاه سردار جنگل پس از تهیه طرحهای مطالعاتی و طراحی اولیه اجرایی شده و در حال انجام است.
وی اظهار کرد: در طرح جدید آرامگاه، تبدیل طرح قبلی به نزدیک شدن به معماری بومی و سنتی گیلان صورت می گیرد.
وی تصریح کرد: در اجرای طرح یادشده ارتفاع ، فضای پیرامون ، بدنه و نما مرمت و بازسازی می شود.
شاعف افزود: طرح مطالعاتی، مرمت و بازسازی آرامگاه سردار جنگل زیر نظر گروهی از کارشناسان و استادان دانشگاه در حال اجراست.
وی، یادآور شد: اتمام طرح یادشده به دلیل دقت و ظرافت کار، برای هفته میراث فرهنگی در سال آینده هدفگذاری شده است.
قریب یک قرن از نهضت بزرگ میرزا خان جنگلی می گذرد، شعله ای که از جنبش مشروطه در گیلان افروخته شد.
اما همچنان بنای یادبود پیشوای نهضت جنگل که هر ساله گردشگران بسیاری را برای ادای احترام و نثار شاخه گلی به سوی خود فرا می خواند، فاقد حریم فرهنگی مناسب است.
در حال حاضر در صورتیکه به نیت ادای احترام به سردار نهضت جنگل و نیات آزادیخواهانه اش به سمت محله سلیمان داراب رشت بروید تنها تابلوی کوچکی شما را به سمت آرامگاه وی راهنمایی می کند.
درب چوبی ورود به مکان آرامگاه میرزا با آگهی های ترحیم و تبلیغاتی کاغذ کشی شده است.
اطراف محل آرامگاه میرزا کوچک خان مملو ازدست فروشانی است که برخی اوقات با گاریهای خویش تا در ورودی آرامگاه میرزا حضور یافته اند.
از ظروف رویی آویزان شده تا فرش و لباس و ... تا انواع و اقسام بساطی ها به شکل ناخوشایندی در جلوی آرامگاه به چشم می خورد.
ضمن اینکه در برخی اوقات بدلیل شلوغی محل بسختی مکان مناسبی را برای پارک خودرو پیدا خواهید کرد.
گفتنی است محل دفن میرزا در گلزار سلیمان داراب، خطه هنرمندان نیزهست و بسیاری از فرهیختگان و خادمان فرهنگی گیلان بزرگ در آن جا دفن شده اند.
ابراهیم فخرایی مبارز آزاده، مورخ، نویسنده و همرزم سردار جنگل، میرزا ابراهیم جنگلی، شیون فومنی، استاد سید محمد تقی ابوالقاسمی و پروفسور بهزاد پدر زیست شناسی نوین نیز در این مکان حیات آسمانی خویش را آغاز نموده اند.
گردشگر اگر داخلی نباشد چگونه می اندیشد و برداشتش از حرمت گذاری ایرانی به شخصیتهای مدیونشان چه خواهد بود؟ یکی از مسافرانی که برای ادای احترام به شخصیت والای این روحانی آزاده برآرامگاه میرزا حضورداشت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این شخصیت بزرگ متعلق به ملت ایران است و متاسفانه فضایی که در آن آرمیده است مناسب شخصیت این آزاده نیست.
" علی مرادی" استاد دانشگاه اظهار کرد: در کشورهای دیگر برای انسانهای آزاده ای که در راه نجات وطن تلاش نموده اند فضاهای در شان طراحی می شود و از این طریق هم اندیشه و شخصیت وی را گرامی داشته اند و هم ذهنیت مثبت گردشگر را تامین می کنند.
براساس مسایل مطرح شده در زمینه حریم آرامگاه در شان میرزا کوچک خان جنگلی، روح الله قهرمانی چابک استاندار گیلان سال گذشته قول مساعد داده بود.
استاندار گیلان سال گذشته در سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی در گلزار سلیمان داراب رشت محل آرامگاه سردار جنگل گفت که این مکان به یک مجموعه فرهنگی و مذهبی ارتقاء می یابد.
"روحالله قهرمانی چوبک" افزود: این منطقه بعنوان یک مجموعه فرهنگی، مذهبی، سیاحتی و زیارتی که در حد نام میرزا باشد، ارتقاء داده می شود.
وی با تاکید بر ساخت جایگاهی در شان مقام و منزلت میرزاکوچک خان جنگلی گفت: برنامه ای برای بازسازی گلزار سلیمان داراب رشت، محل دفن سردار بزرگ جنگل در دست داریم تا مجموعه ای مناسب بطور عام برای شهدا و بطور خاص برای میرزا کوچک خان باشد.
وی گفت: آرامگاه میرزا باید به گونه ای باشد تا هر گیلانی و هر گردشگری که به استان گیلان سفر می کند به مزار این آزادمرد هدایت شود و از روح بزرگ این مبارز راه آزادی که از مفاخر بزرگ کشور ماست الهام بگیرد.
امسال شاهد اقدامات اساسی از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان برای اجرای طرح مرمت و بازسازی آرامگاه میرزا کوچک هستیم و مردم گیلان امیدوارند این توجه ازسوی مسوولان پابرجا باشد و حریم آرامگاه نیز به مکانی در شان سردار جنگل تبدیل شود.
نام واقعی "میرزا کوچک خان"،یونس بود و به دلیل آنکه نام پدرش " میرزا بزرگ " نام داشت وی به " میرزا کوچک " معروف شده بود.
وی، به سال 1257 شمسی در محله استاد سرای رشت متولد شد و پس از آن که خواندن و نوشتن را در مکتب آموخت به مدارس علوم دینی روی آورد.
در مدرسه حاجی حسن با استادش خلخالی آشنا شد ، سخنان معلم روشن بین و آزاده شعله در جان وی افکند و او را در افکار و اندیشه های عمیقی فرو برد.
میرزا کوچک اولادی نداشت و در حقیقت فرزندان میرزا را باید همان نیات و اندیشه های او دانست که افراد مخلص با ایمانی را توانست در اطراف مکتب خود گرد آورد و تربیت کند و تعلیمات عملی استقامت و پایمردی به آنها بیاموزد.
... و سرانجام میرزا سردار آزاده جنگل پس از مبارزات بسیار و خستگی ناپذیر در سال 1300 در گردنه گیلوان دچار برف و طوفان شد و از پای درآمد، و رضا سکستانی به دستور "سالار شجاع " سر میرزا را از بدن جدا نموده و بدن بدون سر را در میان اشک و آه روستائیان در گورستان دهکده به خاک سپردند.
"کاس آقا حسام" که از دوستان صمیمی و یاران قدیمی میرزا بود مخفیانه سر میرزا کوچک خان را در محلی موسوم به سلیمان داراب مدفون کرد.
پس از کناره گیری رضاشاه در شهریور 1320، ارادتمندان میرزا جسد او را از خانقاه به رشت منتقل و در جوار سر او به خاک سپردند.
در سال 1360 با طراحی دکتر رزازی آرامگاه کنونی میرزا کوچک خان ساخته شد.
یازدهم آذرماه (1300هجری شمسی ) روز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است.
یادش گرامی باد.ک4 506/1881/1552 شماره 364 ساعت 16:50 تمام
۰ نفر