۲ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7477697
T T
۰ نفر
رییس مرکز ملی بهره وری: چالش اقتصادی کشور فقدان بهره وری است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/02 اقتصاد.برنامه چهارم.بهره وری اصفهان - رییس مرکز ملی بهره وری ایران گفت: مهمترین چالش اقتصادی مقابل روی کشور، فقدان بهره وری است.
محسن میرزایی روز شنبه در نشست شورای اداری استان اصفهان افزود: اتکای بیش از حد به منابع استخراجی و نفت مانع تحقق بهره وری در کشور شده به گونه ای که میزان سرمایه گذاری برای تولید ارزش افزوده در کشور بسیار بالاتر از متوسط جهانی است.
وی تصریح کرد: اگر در مقوله افزایش بهره وری موفق عمل نکنیم ، سرمایه گذاری های ما در دیگر بخشها به نتایج مورد انتظار منجر نخواهد شد.
میرزایی گفت: دراکثر کشورهای جهان سهم قابل توجهی از رشد اقتصادی ازطریق افزایش بهره وری حاصل می شود به گونه ای که در 12 کشور توسعه یافته جهان 49 درصد رشد اقتصادی از افزایش بهره وری حاصل می شود و این رقم برای کشورهای در حال توسعه 31 درصد است و در ایران تنها 17درصد از رشد اقتصادی حاصل بهره وری و مابقی از طریق نیروی انسانی و سرمایه حاصل می شود.
وی اضافه کرد: طی سه دهه 50 تا 80 رشد صنعت در کشور 6/5 درصد بوده که سهم سرمایه گذاری از این رشد 6/4 درصد و تنها یک درصد این رشد ناشی از بهره وری بوده است.
میرزایی افزایش نیروی کار، سرمایه گذاری و مصرف انرژی درکشور طی دهه های 50 تا 80 را به ترتیب 8/3، 4/6 و 6/9 درصد اعلام کرد گفت: این اعداد بیانگر آن است که سهم مصرف انرژی و سرمایه بیشتر از نیروی انسانی بوده ، در حالی که یکی از مهمترین دغدغه دولتها ایجاد اشتغال بوده است.
وی اظهار داشت: شاخص های مختلف نشان می دهد که همواره بهره وری از سرمایه در کشور روند نزولی داشته و بر اساس آخرین بررسی بانک مرکزی، تولید ناخالص ملی به ازای هر بشکه مصرف انرژی در ایران معادل 219 دلار بوده است.
وی افزود: این در حالی است که در اتحادیه اروپا این میزان یکهزار و 312 دلار و متوسط جهانی آن 448 دلار بوده است.
به گفته وی، میزان تولید ناخالص ایران نصف متوسط جهانی بوده که معنی این شاخص مصرف مسرفانه انرژی در کشور ماست.
میرزایی تصریح کرد: بر اساس بررسی سازمان بهره وری آسیا در سال 1980 درآمد سرانه ایران دوهزار و 869 دلار و در سال 2005 معادل هشت هزار و 834 دلار بوده در حالی که این رقم در کشور مالزی از دو هزار و 100 دلار به 10 هزار دلار رسیده و در کره جنوبی 22 هزار دلار است.
استاندار استان اصفهان نیز دراین نشست با تاکید بر اهمیت بهره وری در ساختار سازمانها گفت: از همه دستگاههای استان انتظار می رود برای تحقق هرچه بیشتر بهره وری با تمام قوت به میدان بیایند.
سیدمرتضی بختیاری با اشاره به اجرای طرح سنجش بهره وری در سازمانهای مختلف استان افزود: دستورالعملهای اجرایی این طرح ابلاغ شده است و با اشراف دستگاهها به شاخص های این طرح، بستر برای ارزیابی و سنجش میزان بهره وری به دور از برداشتهای شخصی انجام می شود.
وی همچنین با تبریکهفته بسیجاز مدیران دستگاههای دولتی استان خواست روز پنجم آذرماه جاری با شرکت در صبحگاه مشترک در استانداری، در اجتماع بسیجیان در میدان امام اصفهان شرکت کنند.
کریم شهرزاد نمانیده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: بحث بهره وری در ماده پنج برنامه چهارم توسعه لحاظ اما مباحث مالی آن در بودجه سال 88 دیده نشده است که برای اجرا شدن این طرح باید پیش بینی لازم از قبل انجام شود تا طرح به صورت نیمه کاره رها نشود.
در ادامه این نشست، با حضور کارشناسان مرکز ملی بهره وری توضیحاتی در خصوص نحوه اجرای طرح سنجش بهره وری برای مدیران دستگاههای اجرایی استان اصفهان ارائه شد.
/558/543 شماره 369 ساعت 15:40 تمام
۰ نفر