۷ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7467515
T T
۰ نفر
نخستین گام برای احیاء تالاب انزلی جلوگیری از ورود بیشتر آلاینده ها است ......................................................................
بندرانزلی ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/08/87 داخلی.اجتماعی.محیط زیست به اعتقاد کارشناسان نخستین گام برای احیاء تالاب انزلی جلوگیری از ورود بیشتر انواع آلاینده ها و رسوبات است.
طرح احیاء تالاب انزلی در شرایط کنونی ورود مستمر آلاینده ها ، حکایت خوراندن پادزهر به مسمومی است که به رگهای دستش کیسه سم وصل کرده اند.
اگر از این بیمار می توان انتظار شفا داشت ، تالاب انزلی را نیز در حالی که سالانه سه تا چهار میلیون متر مکعب فاضلاب و 500 میلیون تن رسوبات به رگهای آن می ریزد می توان احیاء کرد.
کارشناس مسوول روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست گیلان احیاء تالاب انزلی را در شرایطی که هنوز توانایی تثبیت وضع موجود را نداریم طرحی آرمانگرایانه خواند.
" محمود فرج پور" در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: قبل از احیاء تالاب باید برای کاستن از بار آلودگی های ورودی و کاهش عوارض به جا مانده از آلودگی های سال های گذشته برنامه ریزی کنیم.
وی متذکر شد: احیاء باید از مسیر تثبیت وضع موجود از طریق مدیریت در حوزه آبخیز تالاب انجام شود و در گام نخست باید بکوشیم بار آلودگی های ورودی به تالاب را به حداقل برسانیم.
آلاینده های ورودی به دل تالاب چند نوع است : * فاضلابهای خانگی و صنعتی به گفته کارشناسان فاضلاب ها و آلاینده های شهرستان های بندرانزلی ، فومن ، صومعه سرا ، بخش مرکزی رشت ، شهر خمام ، کوچصفهان ، شاندرمن و ماسال سال ها است که به دل سبز این تالاب می ریزد .
کارشناس مسوول روابط عمومی محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: جلوگیری از ورود فاضلاب ها منوط به ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب شهری است که متاسفانه روند احداث آن کند پیش می رود.
فرج پور تصریح کرد: اگر همین الان نیز این سیستم تکمیل و مورد استفاده قرار گیرد با توجه به رشد فزاینده جمعیت منطقه در آینده نزدیک جوابگو نخواهد بود .
وی متذکر شد: با این بودجه های نحیف سالی یک میلیارد تومان احداث شبکه فاضلاب 50 سال به طول می انجامد.
* سموم کشاورزی علاوه بر فاضلاب های شهری ، سموم کشاورزی شالیزارهای 46 روستای پیرامون تالاب انزلی نیز از طریق زهکش ها به طور مستقیم وارد این تالاب می شود.
آموزش و کنترل مصرف سموم و کودهای شیمیایی امر مهمی است که باید جهاد کشاورزی به آن اهتمام بیشتری داشته باشد.
* رسوبات به گفته کارشناسان سالانه قریب 500 میلیون تن رسوب وارد تالاب می شود که بخشی از آن مواد آلی است که بخش عمده آن مربوط به فرسایش خاک حوزه آبخیز تالاب به دلیل مسائل مختلف موجود در حوزه حفظ جنگلها و مراتع و تخریب بستر رودخانه های منتهی و بار رسوب گذاری فراوان است .
فرج پور متذکر شد: در بحث حفاظت خاک برنامه ریزی دقیق وجود ندارد و فشارها در پایین دست به تالاب وارد می شود.
به گفته وی تاثیر این مساله کاهش عمق تالاب از بیش از 10 متر در دو سه دهه پیش به یک تا 5/1 متر است .
این کارشناس محیط زیست اظهار داشت: تالابها اکوسیستم هایی هستند که به طور طبیعی خاصیت توالی اکولوژیک به سمت خشک شدن دارند و احیاء تالاب به این معنا است که ما با اقداماتی از این کار جلوگیری کنیم.
فرج پور تصریح کرد: فشارهای انسانی به این توالی اکولوژیک سرعت می بخشد ضمن این که در بحث اکولوژی نطقه اوج اکوسیستم جنگلی است و در واقع برای حفظ اکوسیستم تالاب انزلی نخست باید از تخریب اکوسیستم های جنگلی جلوگیری کنیم.
* پسماندهای شهری باید با احداث کارخانجات کمپوست و بازیافت زباله از ورود پسماندها به تالاب جلوگیری کرد.
خوشبختانه پس از سالها انتظار با احداث کارخانه کمپوست انزلی بخشی از زباله ها به این کارخانه منتقل شد که امید می رود با تکمیل فازهای بعدی به طور کامل از دفع زباله در حاشیه تالاب و نقاط دیگر جلوگیری شود.
و اما از هرچه بگذریم سخن از تالاب انزلی خوش تر است : * تالاب انزلی تالاب انزلی با 21 هزار هکتار وسعت بعنوان یکی از ارزشمندترین تالاب های جهان در سال 1349 در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی شناخته شد .
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان این تالاب زیبا زیستگاه 231 گونه گیاهی و 138 گونه جانوری است و علاوه بر تنوع زیست در کنترل سیلابها و تقویت آبهای زیرزمینی تاثیر بسیار دارد.
" کامران زلفی نژاد" کارکرد اکولوژیک هر هکتار زمین تالابی را طبق آخرین براوردهای کنوانسیون رامسر برابر 14 هزار دلار عنوان کرد.
وی افزود: سالانه بیش از 500 هزار انواع پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی به این تالاب می آیند.
این تالاب زیبا علاوه بر ارزش گردشگری و جلب میلیونها گردشگر در سال ، محل صید ، تامین مواد اولیه صنایع دستی حصیری و موجب تلطیف هوای منطقه است .
معاون تحقیقاتی پژوهشکده آبزی پروری کشور تالاب انزلی را بزرگترین پرورشگاه ماهیان در جنوب دریای خزر خواند.
" حجت خداپرست " خاطرنشان کرد: از جمله ماهیانی که در تالاب انزلی زیست می کنند می توان به ماهی سفید، کپور وحشی ، اردک ماهی ، کولی و سوف اشاره کرد.
همچنین اخیرا هزاران قطعه ماهی سفید برای جلوگیری از انقراض نسل این ماهی در این تالاب رهاسازی شد.
مدیر پروژه پایلوت تطبیقی تالاب انزلی نیز از جمله ارزشهای تالاب به مهار سیلابهای مخرب اشاره کرد.
"یوسف فیلی زاده "اظهار داشت : تالاب انزلی سیلابهای 11 رودخانه بالا دست را مهار کرده و شهر انزلی با بالاترین میزان بارندگی در کشور را از هجوم سیلاب محافظت می کند.
به گفته چنگیز شبرنگ معاون جهاد کشاورزی انزلی ، تالاب انزلی نقش مهمی در تامین اب کشاورزی روستاهای حاشیه آن دارد .
و در خاتمه کارشناسان بر این امر تاکید می کنند که تصمیم سازی ها در مورد اجرای طرحها باید از کانال کارشناسی صورت بگیرد تا از به هم خوردن تعادل و توازن طبیعت جلوگیری شود.
این مساله که ارزش و اهمیت بسیار تالاب انزلی آن را به یک تالاب بین المللی تبدیل کرده و حتی بانک جهانی را بر آن داشته که با تخصیص اعتبار برای ساخت شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب ، تالاب انزلی را از ورود آلودگی ها برهاند ، ما را به عنوان میراث داران این گنجینه ارزشمند بر آن می دارد که نسبت به آن نگاهی ملی داشته باشیم .
تامین اعتبار ملی برای طرح احداث شبکه و تصفیه خانه فاضلاب ، نظارت دقیق بر روند اجرای این طرح ، احداث و یا تکمیل کارخانجات کمپوست و بازیافت زباله ، کنترل مصرف سموم ، جلوگیری از تخریب جنگلها و شسته شدن خاک از اقدامات ضروری برای جلوگیری از مرگ تالاب زیبای انزلی است .ک4 506/620 شماره 388 ساعت 17:29 تمام
۰ نفر