۶ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7467028
T T
۰ نفر
آبگرفتگی برخی نقاط شهر انزلی زندگی مردم را مختل کرده است ........................................................
بندرانزلی ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/08/87 داخلی.اجتماعی.حوادث.آبگرفتگی.
آبگرفتگی شدید معابر در شهر پرباران انزلی با متوسط یک هزار و 600 میلی متر باران سالانه، در روزهای اخیر زندگی مردم بسیاری از مناطق را مختل کرده است.
به دنبال بارندگی های چند روز اخیر، آبگرفتگی در مناطق نیمه شعبان، شهرک صادقیه، شهرک بهار، کلویر انزلی، مناطقی از زمین طیاره، کوی واحدی، سوسر، شالیور و غیره به حدی بود که آب آلوده به ارتفاع 50 تا60 سانتی متر کوچه ها و خیابانها را فراگرفت و حتی در برخی نقاط به منازل مردم راه یافت.
مشکل به حدی بود که حتی ماموران نیروی انتظامی از بامداد روز دوشنبه برای کمک به مردم در مناطقی مانند نیمه شعبان ، تکاوران ، نواب صفوی به میدان آمدند.
فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بندرانزلی روز دوشنبه به ایرنا گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده برای مردم، ماموران ناجا از صبح امروز برای خارج نمودن آب مازاد سطح خیابان ها به کمک ماموران شهرداری شتافتند.
سرهنگ "جلال مقدم خاوری" اظهار داشت: آب گرفتگی در برخی نقاط به حدی بود که خودروها خاموش و ترافیک ایجاد شده بود.
به گفته وی ماموران در بعضی مناطق مجبور شدند به دل آب سرد و آلوده جاری در خیابان ها بزنند تا خودروها را از آب خارج کنند.
یکی از معلمان دبستان نیمه شعبان با240 دانش آموز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر گفت: آب گرفتگی کوچه ها و خیابانهای منطقه نه تنها وضعیت آموزش بلکه زندگی ما را مختل کرده است.
وی افزود: بچه ها روزهای بارانی یا مجبورند خیس و گل آلود سر کلاس حاضر شوند یا عطای مدرسه رفتن با این همه مشکل را به لقایش ببخشند.
وی از مسوولان خواست که فکر اساسی برای حل این معضل بکنند و بیش از 500 خانوار ساکن این منطقه و افرادی را که برای حضور در سر کار مجبور به آمد و شد به این منطقه هستند را از مشکل برهانند.
یکی از ساکنان منطقه کلویر، پشت پایگاه بسیج در تماس با ایرنا اظهار داشت: من یک کودک بیمار در خانه دارم که باید به طور مرتب تحت نظر پزشک باشد.
به گفته وی این در حالی است که با توجه به آبگرفتگی شدید منطقه حتی آمبولانس قادر به حضور در این محل نیست.
وی افزود: از مسوولان بپرسید تکلیف من با این کودک بیمار و این وضعیت چیست و چه باید بکنم.
رییس سازمان نظام مهندسی انزلی در این باره به ایرنا گفت : بیش از یک دهه قبل قرار بود ایستگاه هایی برای پمپاژ آبهای سطحی در نقاط مختلف شهر در نظر گرفته شود که آبهای سطحی جمع آوری و به دریا هدایت شود ولی این کار صورت نگرفت.
"ارسلان صادقی" با اشاره به پرباران بودن منطقه افزود: خیابانها و معابر باید از شیب مناسب و لوله کشی هدایت آبهای سطحی برخوردار باشد.
وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی به نظر می رسد که در سالهای آینده با احتمال افزایش آبگرفتگی خیابان های شهر انزلی روبرو شویم و باید فکر اساسی برای حل این مشکل بکنیم.
یکی از کارشناسان عمران ساکن انزلی در این خصوص گفت: حدود 10 ، 15 سال است که در انزلی شاهد آبگرفتگی سطح خیابانها وکوچه ها هستیم.
"محمدرضا اعلامی" افزود: در برخی مناطق از جمله گلستان واقع در زمین طیاره غازیان، خیابان نماز(میدان بی بی حوریه به معلم ) ، بلوار بندر، نیمه شعبان ، میان پشته، کلویر ، پاسداران و جزیره طالقانی ، سوسر ، شالیوور و برخی دیگر از مناطق شهری این مشکل به صورت حادتری وجود دارد.
وی علت بروز این مشکل را فقدان وجود زهکشهای جداگانه برای هدایت آبهای سطحی جدا از سیستم های هدایت دفع فاضلاب عنوان کرد.
وی افزود: از آنجاکه زمانی متولی سیستم فاضلاب و هدایت آبهای سطحی شهرداری بود از یک سیستم به دو منظور استفاده می نمود اما بالا آمدن آب دریای خزر و افت کارایی سیستم فاضلاب که خود نیز در امر هدایت آبهای سطحی دخیل است موجب بروز این مشکل شده است.
این کارشناس عمران تاکید کرد: این مشکل به راحتی با احداث یک شبکه دفع آبهای سطحی و اجرای اصولی آسفالت خیابانها و محلات قابل حل است.
"شهرام نواری" از اعضای شورای اسلامی شهر انزلی در گفتگو با ایرنا قدیمی بودن تاسیسات زیربنایی مانند لوله های هدایت آبهای سطحی و فاضلاب ، قطر کم و ته نشین شدن رسوبات در این لوله ها را موجب بروز مشکل خواند.
وی گفت: ایجاد شبکه جمع آوری آبهای سطحی راه حل اصولی رفع این مشکل و نیازمند اعتبار کلانی است که از عهده شهرداری خارج است.
شهردار منطقه یک انزلی نیز بالا آمدن آب دریا و تالاب ، پایین بودن سطح رقومی شهر انزلی و فقدان وجود شبکه دفع آبهای سطحی در کلیه نواحی شهری را از دلایل عمده آب گرفتگی خیابانهاو برخی محلات عنوان کرد.
"اسماعیل خجسته" خاطرنشان کرد: گرچه بخشی از شهر دارای شبکه فاضلاب است ولی با توجه به قدمت 40 ساله آن، کارایی لازم برای کشش میزان بالای فاضلاب و آبهای سطحی را ندارد.
معاون عمرانی فرمانداری انزلی که از صبح روز دوشنبه در مناطق آب گرفته شهر بر عملیات امداد و رفع مشکل نظارت داشت در این باره به ایرنا گفت: کل منطقه نیمه شعبان با 500 خانوار ساکن را امروز بیش از 60 سانتی متر آب مخلوط با فاضلاب گرفته بود.
"محمود هادی نژاد" اظهار داشت : با توجه به مسدود بودن کانال فاضلاب حتی با نصب دو موتور پمپ نتوانستیم آبهای سطحی را از خیابان ها جمع آوری کنیم و مجبور شدیم با کمک گرفتن از ماموران پرتلاش نیروی انتظامی و بر داشتن دهانه کانال فاضلاب، آب را به سمت دریا هدایت کنیم.
وی تصریح کرد: مشکل آب گرفتگی شهر انزلی به دو مساله مربوط می شود یکی فاضلاب که با توجه به بالا بودن آب سفره های زیر زمینی و فقدان کانال فاضلاب امیدواریم با احداث شبکه فاضلاب از محل اعتبارات بانک جهانی مشکل در مدت دو سه سال آینده حل شود.
وی متذکر شد: مشکل اساسی دیگر که سالها است شهروندان انزلی را رنج می دهد، مشکل آبهای سطحی است در سطح خیابانها بروز و زندگی مردم را مختل می کند.
هادی نژاد گفت:این مشکل از آسفالت غیراصولی و نامناسب خیابان ها و معابر که بدون توجه به زیرساختهای لازم انجام شده، ناشی می شود و رفع آن نیازمند تخصیص اعتبار ویژه در قالب طرحهای ملی از سوی مسوولان کشوری است.
معاون فرماندار انزلی ابراز امیدواری کرد: دولت علاوه بر تخصیص اعتبار برای جبران خسارات برف پارسال، بودجه ای را برای رفع این مشکل به شهرستان اختصاص دهد.
به اعتقاد کارشناسان با توجه به افزایش ساخت وساز و کاهش زمین های بایری که آبهای سطحی را جذب می کند و فشار آبهای سطحی بر خیابان ها و سیستم فاضلاب قدیمی و ناکارآمد شهر، بیم آن می رود که مشکل از وضعیت فعلی نیز حادتر شود.
کارشناسان بهداشتی نیز هشدار می دهند که این مساله می تواند موجب بروز برخی بیماری ها به ویژه در کودکان شود.
مردم شهر پرباران انزلی که سالها است فصول پاییز و زمستان را با مشکل آبگرفتگی خیابانها و معابر دست و پنجه نرم می کنند ، از مسوولان خواستار کمک برای رفع این مشکل هستند.
آنها امیدوارند ،علاوه بر تخصیص اعتبارات مورد نیاز ، به دقت بر روند اجرای طرح جمع آوری آبهای سطحی به منظور اجرای کارشناسانه و اصولی آن نظارت شود.
بندرانزلی با حدود 120 هزار نفر جمعیت در فاصله 40 کیلومتری شهر رشت قرار دارد و با توجه به بندری و گردشگری بودن محل آمد و شد مسافران داخلی و خارجی است و به قولی پیشانی استان گیلان محسوب می شود.
سالانه قریب سه میلیون نفر از این شهرستان دیدن می کنند.
620/508 شماره 291 ساعت 15:47 تمام
۰ نفر