۱ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7465539
T T
۰ نفر
ورزش بانوان لرستان، مقوله فراموش شده مسوولان امر ورزش .....................................................
خرم آباد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/08/87 داخلی.ورزشی.بانوان.هفته تربیت بدنی.
کارشناسان امر ورزش بر این باورند که حدود 70 سال پیش برخی ورزشها به صورت امروزی در ورزش بانوان ایران ظاهر شد.
به گفته آنها ژیمناستیک و والیبال نسبت به سایر ورزشها از سابقه قدیمی تری در ورزش بانوان ایران همواره نمود داشته است.
این کارشناسان افزودند: ورزشهای شنا، اسکی و کوهنوردی نیز در سال 1322 در ورزش بانوان ایران فعال شد و سرانجام فدراسیون ورزش بانوان در سال 1345 تاسیس و به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
ورزش بانوان در لرستان مقوله ای مهم اما فراموش شده است، هرچند در سالهای اخیر فعالیت های بسیاری در این زمینه در کشور صورت گرفته اما هنوز هم در برخی مناطق به ویژه لرستان مورد بی مهری مسوولان قرار دارد.
بانوان علاوه بر سلامت جسم، با برخورداری از سلامت روحی و روانی به عنوان مرکز مهمترین نهاد اجتماعی جامعه نقش بسزایی در سلامت و موفقیت اجتماع ایفا می کنند.
کارشناسان امر ورزش می گویند ورزش وسیله ایست که علاوه بر ایجاد سلامت جسمانی، به عنوان منبع سرشاری از نیروی مثبت روحی تلقی می شود.
یکی از بانوان برتر لرستان در رشته رزمی کیک بوکسینگ با اشاره به تاثیر بسیار مثبت ورزش در زندگی خود گفت: اماکن ورزشی مخصوص بانوان در استان بسیار ناچیز است.
معصومه بیرانوند افزود:سالن های ورزشی که هم اکنون در اختیار بانوان ورزشکار لرستانی است فاقد امکانات و تجهیزات پیشرفته می باشد.
این ورزشکار که دارای عناوین مختلف در زمینه های قهرمانی و مربیگری است با انتقاد از نبود توجه مسوولان ورزش استان به نیازهای ورزشی بانوان اظهار داشت: زنان ورزشکار لرستان از داشتن حامی مالی بی بهره اند و با کمبود امکانات روبه رو هستند.
کارشناس ارشد تربیت بدنی و استاد دانشگاه تربیت معلم خرم آبادگفت: ورزش مجموعه فعالیت های منسجمی است که برای تفریح و سلامت جسم و روان انجام می شود.
زهره منتظری افزود: مردم به طور کلی با دو هدف قهرمانی و یا فرار از مشکلات به ورزش می پردازند.
وی اظهار داشت: افرادی که باانگیزه فرار از مشکلات و مبارزه با ناراحتی های روانی به ورزش روی می آورند باید ورزش های سبک از جمله شنا، بدمینتون و آمادگی جسمانی را انتخاب کنند.
وی گفت: بانوانی که به ورزش قهرمانی می اندیشند باید به صورت آکادمیک و از سنین پایین فعالیت ورزشی خود را آغاز نمایند.
منتظری با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در بخش قهرمانی ورزش بانوان افزود: ورزشکاران قهرمان و آماتور باید تفکیک و به صورت مجزا ورزش خود را ادامه دهند اما متاسفانه هم اکنون چنین روندی در ورزش بانوان مشاهده نمی شود.
وی ناآگاهی برخی دست اندرکاران، نبود برنامه ریزی مناسب و مدیریت منسجم را از دلایل جدا نشدن ورزش قهرمانی از ورزش تفریحی عنوان کرد.
وی همچنین توانایی جسمی و تجربه کاری را لازمه کار مربیان ورزش بانوان ذکر کرد و گفت: یک مربی باید در عین حال از این دو فاکتور مهم بهره مند باشد.
این استاد دانشگاه همچنین افزود: باید نگرش های غلط فرهنگی و جنسیتی نسبت به مقوله ورزش تغییر یابد.
منتظری اضافه کرد:باورهای ناصحیح سنتی و مذهبی و به تبع آن نبود امکانات و تجهیزات پیشرفته ورزشی، ورزش بانوان را در این استان تحت تاثیر قرار داده است.
وی مفیدترین ورزش برای بانوان را دو و میدانی دانست و گفت: این رشته ورزشی باتوجه به اینکه عمومیت بیشتری دارد در شاخه های مختلف افزایش دهنده استقامت قلبی، تنفسی و تا حدودی ضامن سلامت بانوان است. وی وضعیت ورزش بانوان لرستان را بسیار ضعیف عنوان کرد و افزود: بانوان لرستان نباید ورزش را تنها در فصل تابستان ضروری بدانند و باید در زمان بندی مناسب و با حضور مربیان کارآمد و متعهد انجام گیرد.
منتظری به نقش مهم تبلیغات در ورزش بانوان اشاره کرد و گفت: تبلیغات مستمر،ارایه گزارش های منسجم و فراهم کردن تجهیزات ورزشی از جمله عوامل موثر در پیشرفت ورزش زنان لرستان است.
مسوول ورزش بانوان لرستان نیز گفت: نبود مکان اختصاصی ورزش بانوان به ویژه برای تیم های مدال آور احساس می شود.
مژگان محمدزاده افزود: نبود اعتبارات کافی و حامی مالی تیم های ورزش بانوان، از معضلات رشته های ورزشی بانوان این استان است.
وی با اشاره به طرح ادغام هیات های ورزشی بانوان و آقایان گفت: در این صورت هیچگونه اعتباری به صورت مجزا و مستقل به ورزش بانوان اختصاص نمی یابد.
وی اظهار داشت: در این طرح تنها سه درصد از اعتبارات آقایان، خاص هر رشته ورزشی برای بانوان در نظر گرفته شده است.
محمدزاده با اشاره به قدرت بالای بدنی و استعداد مدال آوری زنان ورزشکار استان گفت: در صورت همکاری وحمایت نهادهای دولتی،شاهد پیشرفت های چشمگیری در این بخش از ورزش استان خواهیم بود.
مسوول ورزش بانوان لرستان یادآور شد: 9 سالن ورزشی بانوان در شهرهای مختلف استان در دست ساخت است.
هم اکنون 102 هزار و 927 ورزشکار زن لرستانی در 193 رشته ورزشی فعالیت دارند.ک/4 7269/551/640 شماره 134 ساعت 12:41 تمام
۰ نفر