۲۵ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7463632
T T
۰ نفر
رییس کل دیوان محاسبات کشور:بزرگترین راه نظارت راه انداز ی یک سامانه یکپارچه رایانه ای است .....................................................................
قم ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/07/1387 داخلی.اقتصادی.دیوان محاسبات.نظارت.
رییس کل دیوان محاسبات کشور در قم گفت: بزرگ ترین راه نظارت و پیشگیری راه اندازی یک شبکه یکپارچه انفورماتیکی و یک سامانه یکپارچه رایانه ای متصل به دیوان محاسبات کشور است تا کارشناسان به روز بتوانند بر روی عملیات های مالی نظارت داشته باشند.
به گزارش ایرنا، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی عصر پنج شنبه در حاشیه دومین همایش منطقه ای مدیران دیوان محاسبات کشور در گفت و گو باخبرنگاران اظهار داشت: با راه اندازی این سامانه کارشناسان دیوان محاسبات می توانند در حین کار به دستگاه های اجرایی تذکر داده و آنها نیز عملکرد خود را اصلاح کنند.
وی اضافه کرد: این امر از میزان تخلفات کاسته و هزینه های مالی و انسانی را کاهش می دهد.
وی خاطرنشان کرد: "شورای هماهنگی نظارت" برای جلوگیری از انجام کارهای موازی و تسریع در امور در نشست اخیر دیوان محاسبات کشور، بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان حسابرسی و وزارت اطلاعات تشکیل شد و به تایید سران سه قوا نیز رسیده است.
رحمانی اعلام کرد: سال گذشته حدود10 هزار میلیارد ریال در حوزه مالیات- ها با بررسی مجدد دیوان محاسبات در پرونده های مالیاتی به خزانه کشور واریز شد.
وی افزود: همچنین برخی از بودجه هایی که در جایی غیرمصوب صرف شده بود به خزانه برگشت داده شد.
رحمانی گفت: در انتخابات سوء استفاده از امکانات دولتی و بیت المال را در هر موردی مشاهده کنیم با آن برخورد قانونی خواهیم داشت.
وی بحث تفریق بودجه را نیز یکی از وظایف دیوان محاسبات کشور دانست و افزود: نتایج تفریق بودجه سال 86 تا پایان امسال به مجلس شورای اسلامی اعلام می شود.
رحمانی درباره قرارداد "پارس جنوبی" گفت: حسابرسی عملکرد آن به تازگی شروع شده است و وزارت نفت در این زمینه همکاری های لازم را با دیوان محاسبات داشته است.
وی درباره حسابرسی از عملکرد کمیته المپیک گفت: همه ابعاد مدیریتی، برنامه ریزی، اجرایی و مالی المپیک را بررسی کردیم و مشخص شد که ظرف چهار سال یک هزار و 200 میلیارد ریال برای آن به طور مستقیم و غیرمستقیم (بودجه فدراسیون ها) هزینه شده است.
رحمانی افزود: از سوی کمیته المپیک و معاونت تربیت بدنی بودجه مستقیم که در حدود 500 میلیارد ریال می باشد اعلام شده است و بقیه مربوط به بودجه های غیر مستقیم المپیک (بودجه فدراسیون ها) می باشد.
وی گفت: اکنون چهار هزار و 500 پرونده تخلف در دیوان محاسبات کشور در حال بررسی است که با روش فعلی برای بررسی این پرونده ها به دو سال و نیم زمان نیاز داریم.
رحمانی تاکید کرد: نظارت و اجرا در راستای یکدیگر می باشند و مانع هم نیستند.
وی با بیان اینکه کار کارشناسان دیوان محاسبات "مچگیری" نیست، گفت: کارشناسان دیوان محاسبات در کنار مدیران دستگاه های اجرایی می توانند راه و اصول صحیح کار را به آنها نشان دهند.
رحمانی اظهار داشت: درصدد تقویت این مساله هستیم تا مدیران به کارشناسان دیوان محاسبات بعنوان مشاوران امین بنگرند که این امر به نفع دستگاه های اجرایی است.
وی خاطرنشان کرد: هدایت دستگاه های اجرایی به سمت اجرای درست از وظایف اصلی دیوان محاسبات کشور می باشد.
رحمانی بیان داشت: برای اجرای درست اصل 44 قانون اساسی در چگونگی قیمت- گذاری و واگذاری ثروت دولت به بخش خصوصی نظارت کامل داریم.
وی با بیان اینکه واحد حسابرسی اصل 44 در دیوان محاسبات ایجاد کرده- ایم، افزود: موظف هستیم همه مواردی را که تاکنون به بخش خصوصی واگذار شده است را مورد بررسی قرار دهیم و نظرات خود را اعلام کنیم.
رحمانی گفت: بحث قراردادها مساله مهمی است که در حوزه های مختلف داخلی و خارجی صورت می گیرد که دیوان محاسبات با تشکیل "حسابرسی کل قراردادها" به طور جدی و دقیق صحت قراردادها را مورد رسیدگی قرار می دهد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، دیوان محاسبات موظف بر نظارت بر عملکردهای مالی دستگاه ها و نهادهایی است که از بودجه عمومی و بیت المال استفاده می کنند.
رحمانی با بیان اینکه عمده تخلفات مدیران دستگاه های اجرایی غیرعمد و از روی جهل و سهل انگاری است، گفت: مهم ترین وظیفه دیوان محاسبات پیشگیری از وقوع تخلف می باشد.
وی از مدیران دستگاه های اجرایی خواست تا شبهات و مسایل خود را از دیوان محاسبات پرسش کرده و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت کنند.
رحمانی از تشکیل یک کمیته حقوقی متشکل از کارشناسان خبره حقوقی و حسابرسی خبر داد که آماده پاسخگویی به تمامی دستگاه های اجرایی می باشند.
وی همچنین از راه اندازی شماره تلفنی برای پاسخگویی به مدیران دستگاه- های اجرایی در هفته آینده خبر داد.
رحمانی اضافه کرد: دیوان محاسبات آمادگی آموزش های لازم را به ذیحسابان و مدیران مالی هر دستگاه و یا هر استانی دارد تا جبران کمبود آگاهی و دانش در این امر بشود.
وی یکی از مشکلات را،نقص در برخی از قوانین دانست و گفت: بایستی در رفع نواقص بعضی از قانون ها تلاش کنیم.
رحمانی گفت: برای تقویت نیروهای انسانی دیوان محاسبات کل کشور با دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی مذاکره هایی انجام شده است تا رشته "حسابرسی" را در مقطع کارشناسی ارشد راه اندازی کنند.
وی هدف اصلی از برگزاری همایش های منطقه ای مدیران دیوان محاسبات کشور را تبادل نظر و انتقال تجارب مدیران استان های کشور برشمرد.
رحمانی از استان قم بعنوان یکی از استان های نمونه کشور یاد کرد که کمترین میزان تخلف را در سطح کشور داشته است.ک/2 7406/548 شماره 375 ساعت 19:10 تمام
۰ نفر