۱۸ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7460651
T T
۰ نفر
بیش از هفت هزار سوادآموز گلستانی، آموزشهای نهضت سوادآموزی را فراگرفتند ......................................................................
گرگان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/07/87 داخلی.آموزشی.سوادآموزی.
مدیر نهضت سوادآموزی گلستان از تحت پوشش قرار گرفتن هشت هزار و 174 سوادآموز استان در 503 کلاس درس این مدیریت در نیمه اول سال جاری خبر داد.
"قاسم محمدی" روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: این افراد، موفق به گذراندن دوره های آموزشی مقدماتی و تکمیلی نهضت از سوی پایگاههای بسیج، طرح فرد به فرد در زندانها و معلمان شدند.
به گفته وی، براساس برنامه ریزیهای انجام شده، پیش بینی می شود تعداد 10 هزار و 441 سوادآموز در دوره مقدماتی و شش هزار و 549 سوادآموز در دوره تکمیلی و در مجموع 16 هزار و 990 سوادآموز نیز در نیمه دوم امسال (از اول مهرماه تا پایان اسفندماه ) تحت آموزشهای نهضت سوادآموزی قرار گیرند.
وی اظهار داشت: همچنین پیش بینی می شود که با همت آموزش و پرورش، پنج هزار و 672 نفر به صورت فرد به فرد، دو هزار و 900 نفر از سوی هلال احمر، سه هزار نفر از سوی دهیاران و چهار هزار و یکصد نفر را بسیج سازندگی در سال جاری آموزش دهد که قراردادهای آن بسته شده است.
محمدی افزود: در نیمه اول هر سال، استقبال از سوادآموزی به دلیل فصل کشاورزی کمتر است و به دلیل کم شدن فعالیت شغلی سوادآموزان در زمستان، جذب افراد در نهضت در نیمه دوم (اول مهر تا پایان اسفند ماه ) بیشتر است.
این مدیر اجرایی گلستان در ادامه به وضعیت موجود باسوادان و بی سوادان استان پرداخت و خاطرنشان ساخت: طبق برآوردهای انجام شده، از تعداد جمعیت شش ساله و بالاتر بی سواد استان 33 درصد معادل 86 هزار و 139 نفر شهری و 174 هزار و 94 نفر، معادل 77 درصد روستایی بوده اند.
به گفته محمدی، در حال حاضر درصد باسوادی استان 1/82 درصد است و بیشترین آمار بی سوادی استان در شهرستانهای کلاله، آق قلا و رامیان و کمترین آن در گرگان با 15/6 است.
وی در مورد اقدامات انجام شده در سال گذشته نیز افزود: در این سال 13 هزار و 599 نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال که گروه سنی هدف است باسواد شدند.
محمدی ادامه داد: مقایسه اهداف برنامه چهارم توسعه و عملکرد سال 86 حاکی از آن است که با وجود 50 درصد کمبود نیرو، 18/95 درصد از اهداف این مدیریت از طریق طرحهای در دست اقدام، محقق شده است.
مدیریت نهضت سوادآموزی گلستان، برنامه ریزی به منظور به کارگیری صحیح نیروهای نیمه و تمام وقت، سازماندهی نیروهای موجود و تحت پوشش قرار دادن قشر محروم جامعه با اجرای طرحهای شتاب بخشی و جشن شکرگزاری فرد به فرد، برنامه ریزی و پیگیری جلب مشارکتهای مردمی و غیردولتی برای سوادآموزی و اجرای طرحهای ملی و منطقه ای را از برنامه هایی دانست که برای اجرای آنها در سال جاری برنامه ریزی شده است.
به گفته محمدی، فرصت یادگیری و عدالت آموزشی برای همه اقشار جامعه به صورت شرکت در کلاسهای حضوری و نیمه حضوری فراهم است و به مربیان نیز حق الزحمه پرداخت می شود و دیگر برای بی سواد ماندن بهانه ای وجود ندارد.
وی ادامه داد: بی سوادان باید برای توسعه جامعه احساس نیاز کنند و باسوادان نیز برای جبران آن به عنوان یک کمبود و نقیصه در خانواده، احساس مسوولیت نمایند.
محمدی در ادامه به اقدامات تبلیغاتی انجام شده برای جذب سوادآموزان در استان پرداخت و گفت: تولید مجموعه 13 قسمتی 15 دقیقه ای مستند با عنوان "الف تا ی" که در دی ماه سال جاری از شبکه استانی گلستان پخش می شود از جمله این اقدامات است.
به گفته وی، همچنین تولید و پخش یکهزار و 560 برنامه رادیویی با عنوان راه روشنایی از دیگر اقدامات انجام شده برای جذب سوادآموزان در استان است.
محمدی در ادامه از برگزاری دومین جشنواره فیلم کوتاه سوادآموزی با عنوان سواد و شکوفایی خبر داد و گفت: این جشنواره از دوم تا پنجم دی ماه سال جاری با همکاری سایر دستگاههای فرهنگی و هنری در تهران برگزار می شود و آخرین مهلت دریافت آثار، یازدهم آبان ماه جاری است.ک 3 506/7464/602/ 579 شماره 136 ساعت 12:22 تمام
۰ نفر