۱۱ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7458090
T T
۰ نفر
مرکز تشخیص بیماریهای اسب کشور در استان گلستان تاسیس می شود .........................................................
گرگان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/7/87 داخلی.اقتصادی.دامپزشکی.
مدیرکل دامپزشکی گلستان اعلام کرد: مرکز تشخیص بیماریهای اسب کشور به منظور ارایه خدمات به پرورش دهندگان اسب، در گلستان راه اندازی می شود.
دکتر "رسول عاطفی نژاد" روز پنجشنبه در نشستی با مطبوعات استان در آستانه روز دامپزشک افزود: همچنین از آنجایی که پرورش و نگهداری اسب و برگزاری مسابقات اسبدوانی در استان ضروری به نظر می رسد، این مرکز در استان گلستان تاسیس می شود.
به گفته وی، تاسیس این مرکز از مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان است که 20 میلیارد ریال برای تجهیز و تکمیل این مرکز اختصاص یافته که امید است تا پایان سال 90 به بهره برداری برسد.
عاطفی نژاد ادامه داد: در حال حاضر ازسوی جهاد کشاورزی استان، ساختمانی با شش هزار مترمربع زیربنا ما بین بزرگراه گرگان- آق قلا برای راه اندازی این مرکز اختصاص یافته است تا این مرکز به عنوان بزرگترین مرکز تشخیص بیماریهای اسب خاورمیانه مطرح شود.
وی با بیان این که هم اینک مجوز هشت واحد پرورش اسب صنعتی نیز در استان داده شده، افزود: اعطای مجوز سه واحد باشگاه سوارکاری خصوصی اسب از دیگر اقدامات برای توسعه فعالیتهای پرورش و نگهداری اسب در استان است تا بتوان توریست جذب کرد و هتل و فرودگاه اختصاصی مخصوص سوارکاری در استان احداث نمود.
عاطفی نژاد گفت: نگاه دیگردر مورد اسب، تولید و تکثیر آن به صورت شناسنامه دار و ارزیابی شده، است که این کار با پرورش نژاد و اصلاح آن امکان پذیر خواهد بود تا با موفقیت در آن، بتوانیم یکی از صادرکنندگان اسب در کشور باشیم.
وی در ادامه به عملکرد این اداره کل پرداخت و گفت: در سال گذشته با تولید چهار هزار و 800 کیلوگرم خاویار در استان، رقم اول تولید این محصول را در کشور داشتیم که هم اینک این رقم با نزول ذخیره سازی و تکثیر و نیز صید بی رویه، در حال کاهش می باشد.
مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: این زنگ خطری برای مسوولان است و آنان را وادار می کند تا بزرگترین مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری گلستان که از مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری است، اجرا شود تا بااین اقدام، تکثیر و ذخیره سازی ماهی خاویاری در دریا و صادرات این مروارید گرانبها در آینده، حفظ شود.
عاطفی نژاد در ادامه به این مساله اشاره کرد که در شش ماهه سال جاری دو هزار و 435 کلونی زنبور عسل و 51 هزار و 200 کیلوگرم پیله کرم ابریشم با مجوز اداره کل دامپزشکی حمل شده است.
وی ادامه داد: در بعد نظارت بر عرضه مواد غذایی نیز در شش ماهه سال جاری 14 هزار و 843 واحد مورد بازدید قرار گرفته که یکهزار و 47 واحد نقص عملکرد داشته و میزان 11هزار و 655 کیلوگرم از فرآورده های خام دامی برگردانده شده است.
عاطفی نژاد بابیان این که در استان مشکلی در خصوص آنفولانزای طیور وجود ندارد، گفت: برای کنترل بیماریها نیز پیشنهاد شده که حتی مرغهای بومی حذف شوند تا صنعت دام و طیور نجات یابد و به صنعت کنترل شده تبدیل شود.
وی گفت: صنعت دام و طیور سرمایه عظیمی در کشور است که با حفظ آن هم به تولیدکننده و هم به اشتغال افراد در این عرصه کمک می شود.
این مسوول گلستانی تعداد دامپزشکان بخش خصوصی استان را 130 نفر شامل افراد شاغل در کشتارگاهها، داروخانه ها، درمانگاهها، مراکز مایه کوبی و کارخانه های دام و طیور اعلام کرد و گفت: 31 دامپزشک نیز در بخش دولتی فعالیت می کنند.
به گفته عاطفی نژاد، همچنین 90 نفر کاردان دامپزشک در بخش خصوصی و 10 کارشناس آزمایشگاه دامپزشکی، در استان مشغول فعالیت هستند.
عاطفی نژاد با اذعان این مطلب که امروزه اگر دامپزشکی در دنیا حضور همه جانبه نداشته باشد، خیلی از تولیدات کیفیت ندارند، گفت: هم اکنون بسیاری از تولیدات با استفاده از استاندارد دامپزشکی جهان تائید و صادر می شود.
به گفته وی، دراین راستا، دامپزشکی کشور و استانها ازدوطرف شامل کنترل بیماریها و ایجاد ضریب اطمینان برای محصولات و مشتقات دام و طیور، مسوول سلامت مردم هستند.
عاطفی نژاد در ادامه به مردم توصیه کرد که با اداره کل و شبکه های دامپزشکی شهرستانها همکاری و تعامل دوجانبه داشته باشند و موارد تخلف را در اسرع وقت به این مجموعه ها گزارش نمایند.
14 مهرماه به عنوان روز دامپزشک نامگذاری شده است.ک 3 506/7464/601/ 579 شماره 144 ساعت 13:16 تمام
۰ نفر