۷ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7456717
T T
۰ نفر
سرانه مصرف ماهی در همدان نصف میانگین کشوری است ................................................
همدان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/07/87 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.شیلات.گزارش.
مدیر کل شیلات همدان گفت: مصرف سرانه ماهی در این استان با 5/3 کیلوگرم، نصف میانگین کشوری است.
"نبی الله زندی"، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:استان همدان از لحاظ مصرف ماهی در رتبه دهم کشور قرار دارد و باید برای رسیدن به میانگین خوب مصرفی سرمایه گذاری بیشتری کرد.
وی خاطر نشان کرد: امروز در استان همدان به لحاظ شرایط خاص جغرافیایی، پتانسیل های زیادی در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی وجود دارد.
وی اظهار داشت: به این منظور طرحها و پروژه های سردآبی بسیار مهمی به اجرا درآمده و یا در حال اجرا است.
وی ادامه داد: فعالیت های آبزی پروری استان در بخش سرد آبی بسیار متنوع بوده و شامل مزارع سرد آبی استخرهای دو منظوره کشاورزی،استخرهای ذخیره آب کشاورزی، استخرهای ذخیره آب کشاورزی و پرورش قزل آلا در استخرهای خاکی است.
وی به فعالیت مجتمع سردآبی "گاماسیاب" با ظرفیت تولید سالانه 504 تن و مزرعه "قزل دانش" در سه فاز اشاره کرد.
وی افزود: با فعالیت تکثیر فصل و تکثیر خارج فصل و تولید، گامی مضاعف برداشته شده که در نوع خود کم نظیر است.
وی از رشد نزولی تولید ماهی در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: تولید ماهی در سال گذشته دو هزار و 350 تن رشد داشت اما در سال جاری ، دو هزار و 125 تن افت دارد.
وی علت این امر را خشکسالی دانست و گفت: خشکسالی یک بحث جدی است و باید برای رفع این مشکل فکری اندیشید.
وی کاربرد سیستم های جدید، مکانیزه کردن ایستگاههای پرورش ماهی، استفاده ازاکسیژن و تزریق آن به آبهای آبزیان و استفاده از سیستم های هوا ده و موتورپمپها برای برگشت آب را از راهکارهای افزایش و رشد تولیدی ماهی دانست.
وی گفت:امروز با استفاده از سیستم های مکانیزه می توان سالیانه از هر چهار تا پنج لیتر آب ، 200 تن ماهی به دست آورد.
وی از ورود دستگاههای اکسیژن دهی به کشور و استفاده از آن در استخرهای پرورش ماهی همدان در آینده ای نزدیک خبر داد و اضافه کرد: با استفاده از این سیستم می توان از هر یک لیتر آب ، پنج تا 10 تن ماهی برداشت کرد.
وی افزود: استفاده از سیستم جدید و مکانیزه در استان تولید ماهی را تا 10 برابر افزایش می دهد.
مدیر شیلات همدان با اشاره به راه اندازی سیستم مدار بسته در "امزاجرد" گفت: این سیستم ظرفیت تعداد 175 تن ماهی را دارد که در آینده ای نه چندان دور به جایگاه قابل توجهی در ایستگاه پرورش ماهی خواهد رسید.
زندی، تعداد تولیدکنندگان استان همدان را 262 نفر ذکر کرد و افزود:اگر تولید ماهی در استان نیاز ما را برآورده نسازد باید به تولیدکنندگان ، برای تولید هر چه بهتر این منبع مهم غذایی، یارانه داد.
وی نصب پایگاه "قزل زاگرس" در نهاوند را یکی از عملکردهای بسیار مهم شیلات استان همدان در سال جاری دانست.
وی اضافه کرد: این پایگاه در قالب هشت تعاونی و تولید 500 تن ماهی یکی از بهترین سایت ها و همچنین دومین سایت تکثیر پرورش ماهی در کشور است.
این مقام مسوول اظهار داشت: برای استفاده بهینه از آب های کشاورزی و همچنین افزایش تولید ماهی در استان باید تا پنج سال آینده با هماهنگی و همکاری مسوولان استان از هر چاه کشاورزی به طور متوسط سه تن ماهی تولید کنیم.
وی ادامه داد: ادامه این روند باعث افزایش تولید ماهی در استان و در نتیجه باعث ارتقاء سلامت مردم و بالا رفتن سطح درآمد کشاورزان می شود.
وی اظهار داشت: اگر خشکسالی ادامه پیدا کند مجبور به متوقف کردن رشد، توسعه و پرورش ماهی خواهیم شد و باید با ابتکار در حفظ وضع موجود تلاش کرد.
وی واحد تکثیر و پرورش تخم "چشم زده" ماهی در مرکز شرکت قزل دانش نهاوند را یکی از بهترین و بزرگترین واحدهای پرورش بچه ماهی دانست و گفت: تخم چشم زده ماهی می تواند منبع درآمد بسیار خوبی در استان باشد.
وی اظهار داشت: در پنج سال گذشته تخم چشم زده ماهی با 70 تا80 درصد رشد و در سال گذشته با تولید بیشتر قطعه توانسته رشد صعودی بسیار خوبی داشته باشد.
وی اضافه کرد: در سال جاری توانسته ایم با تولید دو هزار و 350 تن ماهی 20 درصد از برنامه پیش بینی شده جلوتر باشیم و این در حالیست که امسال در مقایسه با سال گذشته با پنج درصد کاهش رشد تولید همراه بوده است.
وی از عقد قرارداد با پژوهشکده شیلات ایران (ساری ) و همچنین قرارداد سیستم مکانیابی پرورش ماهی در حوزه گاماسیاب نهاوند خبر داد.
وی افزود: بررسی وضعیت آب خروجی استخرهای پرورش ماهی برای جلوگیری از آب های زیست محیطی و بررسی ماهی های بومی موجود، از برنامه های آینده شیلات استان بوده که تاکنون 90 درصد این مطالعات به انجام رسیده است. ک/3 645/564/1139 شماره 116 ساعت 11:40 تمام
۰ نفر