۲۷ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7453154
T T
۰ نفر
سیل اخیر 10 هزار متر مکعب رسوب در حوزه آبخیز بجنورد برجای گذاشت ................................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/06/87 داخلی.اقتصادی.منابع طبیعی.سیلاب.
مدیر کل منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: وقوع سیلابهای اخیر در این استان در ماه جاری بیش از 10 هزار متر مکعب رسوب در حوزه های آبخیز شهرستان بجنورد برجای گذاشت.
مهندس "موسی صابری" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: وقوع سیل در هفتم و چهاردهم شهریورماه امسال پنج حوزه آبخیزداری این استان را متاثر کرد.
وی خاطرنشان کرد: در هر یک از سازه های گابیون و خشکه چینی حوزه های آبخیز "پسته، فیروزه و باباامان" در بجنورد 500 متر مکعب رسوب گذاری شد.
وی تعداد سازه های گابیون و خشکه چین این حوزه ها را 28 مورد بیان کرد و گفت: از مزایای این سازه های آبخیزداری نگهداری سیل در پشت آنها، کاهش سرعت و ایجاد تاخیر در حرکت آن به مدت حدود 50 دقیقه بود.
او پنج حوزه آبخیزداری درگیر با سیلاب اخیر در استان را علاوه بر حوزه های یاد شده شامل دو حوزه "بربرقلعه و قتلیش" در مانه وسملقان بیان کرد و گفت: حجم رسوبات سیلاب در دو حوزه مانه وسملقان هنوز اعلام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: با وقوع سیلاب، دبی آب دو حوزه مانه وسملقان به 501 متر مکعب در ثانیه، حوزه فیروزه 130، باباامان 267 و پسته به 45 متر مکعب در ثانیه رسید.
صابری با اشاره به اینکه این استان با ضریب بالای سیل خیزی و فرسایش پذیری همواره با خطر بروز سیلاب مواجه است اظهار داشت: عوامل تاثیرگذار در بروز سیلاب، ساختمان خاک اراضی استان، نفوذپذیری کم خاک، وجود دیمزارها در شیبهای بالای 10 درصد و نیز پوشش گیاهی ضعیف است.
وی اقدامات آبخیزداری استان برای پیشگیری از سیل را اجرای طرحهای مکانیکی و بیولوژیک کنترل سیل و رسوب، پیشگیری و مهار سیلاب، حفاظت خاک و آبخیزداری و آبخوانداری و پخش سیلاب دانست.
خسارت دو سیل اخیر خراسان شمالی توسط دفتر بازسازی خسارات حوادث غیرمترقبه استان خراسان شمالی 5/31 میلیارد ریال برآورد شده بود.
خراسان شمالی با دو میلیون و 22 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی، پس از استان گلستان، رتبه دوم سیل خیزی را در کشور دارد. ک/3 7186/626/659 شماره 250 ساعت 13:52 تمام
۰ نفر