۲۰ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7429750
T T
۰ نفر
برخی صنعتگران خراسان شمالی: کاربردی شدن صنایع دستی ضروری است ............................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/04/87 داخلی.اجتماعی.فرهنگی.صنایع دستی.
شماری از هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی بر لزوم کاربردی شدن صنایع دستی تاکید کردند.
آنان تاکید کردند لازم است فعالان این بخش در ساخت صنایع دستی نیز به جنبه کاربردی آن توجه کنند تا زمینه راه یافتن آن به خانه و زندگی مردم فراهم شود.
یک صنعتگر که در زمینه دستبافته های داری فعالیت دارد می گوید انواع دستبافته های داری مانند گلیم، سفره کردی، پلاس و سایر موارد می تواند به عنوان زیرانداز و فرش کاربرد مطلوبی داشته باشد.
فرشته ایزانلو افزود: اکنون بیشتر مردم به فرشهای مصنوعی روی آورده اند و در مقابل دستبافته های سنتی جنبه عتیقه یافته و کم کم به فراموشی سپرده می شوند.
وی گفت: دستبافته های داری که در این استان تولید می شود از مرغوبیت خوبی برخوردار هستند و زود کهنه و فرسوده نمی شوند.
او اظهار داشت: صنایع دستی بومی و محلی علاوه بر اصالتی که در آنها وجود دارد می توانند رونق معیشت خانواده ها را در پی داشته باشند اما امروز بسیاری از صنایع دستی متاثر از تولیدات صنعتی و عدم کاربرد، در حال فراموشی هستند.
وی گفت: توجه به صنایع دستی و بهره برداری فرهنگی و گردشگری از آن باعث رونق این بخش و احیا جایگاه واقعی آن در بین مردم می شود.
او همچنین افزود: حفاظت از صنایع دستی به عنوان دست ساخت هایی که ریشه در فرهنگ، تاریخ و تمدن مردمان سازنده اش دارد و انتقال آن به نسلهای آتی لازم است.
یکی از فعالان بخش دوخت لباسهای محلی در خراسان شمالی هم گفت: لباسهای سنتی زنان و مردان کرمانج و ترکمن خراسان شمالی لباسهایی اصیل و ایرانی است که طرح و نگاره های نقش بسته بر آن هر یک نمادی است که پیشینه ای دیرینه دارد.
مریم کریمی راد افزود: پوشش مرد و زن ترکمن و عشایر در کنار هم جلوه ای دارد که امروزیها تنها برای تزیین، نمایش و برگزاری آیینها این لباسها را استفاده می کنند.
یک هنرمند اسفراینی نیز گفت: نساجی سنتی و تولید بافته های دستگاهی روزگاری در سراسر خراسان شمالی از رونق و شکوفایی خاص برخوردار بود و مردمان آنها را در زندگی روزمره خود بکار می بردند.
مریم زارعی افزود: امروز با گذشت زمان و افزایش عواملی چون شهرنشینی، افزایش روحیه مصرف تولیدات خارجی و عدم حمایت از تولید داخلی و کمبود امکانات فنی و سایر موارد این هنر صنعت رو به زوال و فراموشی است.
وی اظهار داشت: در بسیاری از مناطق فقط نام و یادی از برخی از صنایع دستی باقی مانده اما شماری از کارگاههای تولیدی منسوجات نظیر چادر شب هنوز در این شهرستان فعال است.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز با تایید نظر هنرمندان گفت: صنایع دستی باید از حالت صرف تزیینی خارج شده و به خانه و زندگی مردم راه یابد.
علی عابدی وارد کردن صنایع دستی به خانه های ایرانی را سیاست سازمان میراث فرهنگی دانست.
وی با بیان اینکه اکنون بیشتر مردم صنایع دستی را تنها برای تزیین و دکور استفاده می کنند افزود: اگر بخواهیم صنایع دستی جنبه اقتصادی پیدا کند باید وضعیت آن از حالت کنونی بیرون بیاید.
او صنعتگران دستی را به نگاه کاربردی در تولیدات خود و توجه به نیاز و سلیقه خریداران در تولید این صنایع توصیه و بیان کرد: هنرمند باید با حفظ اصالت صنایع دستی و کار خلاقانه، نوع استفاده از آن را تغییر دهند و به صورت امروزی تری به جامعه تحویل دهند.
وی افزود: اگر مردم از نمد به عنوان زیرانداز و فرش استفاده نمی کنند هنرمندان این عرصه می توانند تولیدات خود را به شکل پادریهای زیبا تولید کنند که بازار نیز داشته باشد.
او گفت: هنرمندان رودوزیهای سنتی نیز اگر این رودوزیها و نقش و نگاره ها را در مانتوها و لباسهای کنونی بکار گیرند از بازار خوبی برخوردار خواهند شد.
وی افزود: یک گلیم بر روی دیوار خانه به عنوان دکور کاربردی ندارد اما اگر همین گلیم در دسته های مبل کار شود و یا از آن کیف و سایر موارد ساخته شود مصرف کنندگان زیادی پیدا خواهد کرد.
او همچنین از تولیدکنندگان صنایع دستی خواست از مواد نامرغوب و غیراستاندارد در تولید صنایع دستی استفاده نکنند زیرا لطمه بزرگی به جایگاه و بازار هدف وارد می کنند.
وی به راهیابی پشتی های ترکمنی به زندگی مردم اشاره و بیان کرد: اکنون هر خانواده در این استان تعدادی پشتی ترکمن دارد که باید دیگر رشته های صنایع دستی نیز اینگونه به زندگی مردم راه پیدا کنند.
صنایع دستی خراسان شمالی با توجه به حضور قومیت های مختلف مانند کرد، ترک، ترکمن، لر، تات و فارس در استان از تنوع چشم گیری برخوردار است که بافت گلیم، زیلو، سفره کردی، پلاس، پاپوشهای سنتی، چارق دوزی، رنگرزی سنتی و دوخت لباسهای محلی، نمدمالی و سفالگری از آن جمله است. ک/4 7184/626/660 شماره 140 ساعت 13:08 تمام
۰ نفر