۲۵ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7419182
T T
۰ نفر

مرمت و بازپیرایی ارگ کریمخانی در شیراز آغاز شد

۲۵ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7419182
مرمت و بازپیرایی ارگ کریمخانی در شیراز آغاز شد .................................................
شیراز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/3/87 داخلی.فرهنگی.میراث.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد: مرمت و بازپیرایی بخش هایی از یادمان ارگ کریمخانی در شیراز آغاز شد.
به گزارش دریافتی شنبه ایرنا، دکتر محمد رضا بذرگر افزود: تعمیرات آجر کاری جداره داخلی ضلع جنوب شرقی، برداشت الحاقات، استحکام بخشی و تعمیرات آجر کاری و بند کشی و احیا بدنه بخشی از این تعمیرات است.
به گفته وی،تعمیرات بدنه جداره ها و سنگها،ادامه مرمت شیرسرهای ضلع شرقی و تعمیرات ایوان ضلع جنوبی شامل بازسازی مقرنس های گچی، اجرای سقف کاذب، تعمیرات بدنه برابر ضوابط مرمتی، اجرای سنگهای مرمر آزاره، اجرای کف فرش از جمله برنامه هایی است که جهت مرمت این بنای تاریخی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این که مرمت بنای تاریخی ارگ از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز گردیده اظهار داشت: عملیات مرمت ارگ تاکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال در حال اجرا است.
ارگ کریمخانی یکی از مهمترین و بزرگترین بناهای دوره زندیه در شیراز است که با زیربنای چهار هزار متر مربع در زمینی به مساحت 12 هزار و 800 متر بنا شده، دیوارهای آجرای آن 12 متر ارتفاع دارد و در هر گوشه آن برجی به ارتفاع 14 متر ساخته شده است.
نمای بیرونی ارگ ساده است وتنها بر روی بدنه دیوارها و برج ها نقوش اجرای هندسی دیده می شود و بر خلاف نمای ساده بیرونی که مشخصه بناهای عهد کریمخان است فضای داخلی اتاقهای ارگ ازنمای زیباتری برخوردارند و با نقوش اسلیمی، ترنج، گل و مرغ و با رنگهای زنده و آب طلا تزیین شده است.
بر سردر ارگ طرح کاشی کاری هفت رنگ زیبایی از داستان کشته شدن دیو سفید به دست رستم نقش بسته که متعلق به دوران قاجاریه است.
اتاقها وتالارها در سه جهت شمالی، غربی و جنوبی ساخته شده و در ضلع جنوب شرقی حمام اختصاصی خاندان زندقرار دارد که از بخشهایی مانندرختکن با سکوهای مرمر، گرم خانه و خزینه راهروهای ارتباطی آنها تشکیل شده است.
فضای داخلی حمام و سقف و بدنه دیوارها نیز با آهک بریهای زیبایی تزیین شده است.
این ارگ، اکنون در مرکز شهر شیراز، در میان ساختمان های نوین و ترافیک این شهر رخ نمایی می کند.ک/1 7381/677/675 شماره 047 ساعت 10:17 تمام
۰ نفر