۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7407285
T T
۰ نفر
یک مسوول: افزایش قیمت برنج به دلیل خشکسالی غیرموجه است .......................................................
رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/02/87 داخلی.اقتصادی.بازرگانی.برنج.
رییس سازمان بازرگانی گیلان گفت: افزایش قیمت برنج به دلیل خشکسالی و یا کم آبی در مزارع کشاورزی در سطح استان، کاملا غیرموجه و تنها به دلیل سودجویی از این مساله است.
"رضا پاک سرشت" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه برنج یکی از اقلام مصرفی مهم خانوارها محسوب می شود، افزود: متاسفانه عده ای افراد با سوء استفاده از موضوع خشکسالی، اقدام به افزایش بی رویه قیمت برنج کرده اند که در واقع با این کار باعث اختلال در نظام اقتصادی کشور و عرضه برنج شده اند که متخلفین مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
وی بابیان اینکه افزایش فعلی قیمت برنج غیرمنطقی است، ازممنوعیت صادرات برنج توسط شرکتهای عمده تولیدکننده برنج در خارج، برقراری محدودیت های صادراتی در آن کشورها و نیز افزایش تعرفه های برنج در کنار وجود واسطه ها و سودجویان در داخل به عنوان دلایل افزایش قیمت برنج نام برد.
"پاک سرشت" افزود: افزایش قیمت موادغذایی در سطح دنیا و افزایش قیمت جهانی برنج و انعکاس اخبار بیش از ضرورت نیاز درخصوص برنج از طریق صدا وسیما و جو روانی ایجاد شده ناشی ازخسارتهای خشکسالی از دیگر دلایل افزایش قیمت برنج بوده است.
وی در همین حال گفت: در زمان حاضر مشکل و کمبودی به لحاظ تامین برنج در کشور و استان گیلان نداریم.
"پاک سرشت" افزود: دولت برای تنظیم بازار داخلی برنج اقدام به توزیع 30 هزار تن برنج وارداتی، در سطح کشور کرده است که در سطح استان ها ازجمله گیلان نیز توزیع می شود.
وی بدون ذکر آماری از میزان توزیع برنج در گیلان، خاطر نشان کرد: این سهمیه برنج از امروز به نرخ دولتی میان کارمندان دولت، نیروهای مسلح، فرهنگیان، کارگران و نهضت سوادآموزی توزیع می شود.
رییس سازمان بازرگانی گیلان اظهار داشت: توزیع این میزان برنج در کاهش تقاضا برای خرید برنج، رفع بخشی از نیاز مردم و تنظیم بازار برنج اثرگذار خواهد بود.
وی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر برخورد قانونی با هرگونه افزایش قیمت غیرمنطقی و احتکار برنج در استان گیلان تاکید کرد.
وی گفت: براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار استان و با همکاری نیروهای انتظامی، اداره کل تعزیرات حکومتی و جهادکشاورزی با افرادی که اقدام به احتکار برنج کنند به صورت قانونی و قاطع برخورد خواهیم کرد.
"پاک سرشت" افزود: همچنین با کلیه افرادی که اقدام به گرانفروشی و افزایش غیرمنطقی قیمت برنج کنند نیز برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.
وی یادآور شد: در همین راستا کلیه برنج فروشان کلی و خرد هم موظف به صدور فاکتور خرید و فروش و اعلام قیمت واقعی برنج خواهند بود. ک/3 7289/1552/508 شماره 382 ساعت 16:29 تمام
۰ نفر