۲۷ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7395779
T T
۰ نفر
استاندار آذربایجان غربی: مرز "تمرچین" به شاهراهی بین المللی مبدل می شود .....................................................................
پیرانشهر، مهاباد خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/01/87 داخلی.اقتصادی.مرز.
استاندار آذربایجان غربی درآیین افتتاح مرز رسمی تمرچین پیرانشهر گفت: این مرز زمینی بزودی به یکی از مهمترین شاهراههای بین المللی درمنطقه مبدل خواهد شد.
رحیم قربانی، روز سه شنبه در جمع مقامات اقلیم کردستان عراق افزود: این مهم با اتمام کار میانگذر دریاچه ارومیه و اتصال آن از یکسو به بزرگراه تهران ـ تبریز و از سویی دیگر به مرز تمرچین امکان پذیر خواهد شد.
وی یادآور شد: در همین راستا کار احداث بزرگراه ارومیه ـ مهاباد ـ نقده و اتصال آن به مرز تمرچین نیز آغاز شده است.
قربانی گفت: با اتمام این طرحها در آینده ای نزدیک امکان ارتباط خلیج - فارس به مرز تمرچین در امتداد مسیر اربیل کردستان عراق، سوریه و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه فراهم خواهد شد.
وی اضافه کرد: این طرح به برکت دولت نهم آغاز شده و بزودی به سرانجام خواهد رسید و پیش بینی می شود نقش شگرفی در شکوفایی این منطقه و اقلیم کردستان عراق داشته باشد.
استاندار آذربایجان غربی گفت: هم دینی و دلبستگی های مردم ایران و عراق باعث شده علایق اقتصادی به علایق اجتماعی و فرهنگی نیز تسری پیدا کرده و دو ملت دوست ایران و عراق روز به روز به یکدیگر نزدیکتر شوند.
مرز رسمی تمرچین پیرانشهر در مقابل مرز "حاج عمران" در اقلیم کردستان عراق واقع شده و کوتاه ترین مسیر جمهوری اسلامی به شمال عراق ، بنادر و سواحل دریای مدیترانه و بندر عقبه اردن محسوب می شود.
در حال حاضر سالانه صدها هزار تن کالای تجاری و بازرگانی کشورهای عربی و آسیای میانه از طریق مرز و گمرک تمرچین به نقاط مختلف جهان ترانزیت می ـ شود.
مرز تمرچین با تصویب هیات وزیران به عنوان مرز زمینی مجاز بین المللی شناخته شد و امروز باحضور مقامات دو کشور ایران و عراق افتتاح گردید.ک/2 584/587 شماره 434 ساعت 18:53 تمام
۰ نفر