۱۹ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7392203
T T
۰ نفر
کاروانسرای "زین الدین" یزد از بناهای دوره صفویه تنها بنای مدورایران است ......................................................................
یزد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/01/87 داخلی.فرهنگی.میراث.کاروانسرا.
کاروانسرای " زین الدین " یزد از بناهای دوره صفویه تنها بنای مدور در ایران است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ، این کاروانسرا که در 60 کیلومتری جاده یزد - کرمان و در 500 متری جاده قرار دارد به امر شاه عباس در قرن دهم هجری قمری ساخته شده است.
براساس گزارش این رباط از کاروانسراهای بین شهری است و دارای پلان مدور و پنج برج نیم دایره است که به دیواره هشت متری آن متصل هستند.
کاروانسرای منحصر به فرد زین الدین از نظر معماری دارای اهمیت خاصی است و نمونه دیگری از آن به جز کاروانسرای بین کاشان و نطنز وجود ندارد.
ساختمان این بنا آجری است و دارای هشتی و صحن دوازده ضلعی است و در اطراف صحن ، رواق های سکوداری وجود دارد که در انتهای هر رواق ، اتاق های مشابه به چشم می خورد و فضای ضلع شمالی بنا ، شاه نشین و دارای سقفی بلند با کاربندی گچی است.
بارزترین مشخصه این بنا را می توان به قرینه بودن شرق و غرب آن اشاره کرد و آب آن نیز از چشمه تامین می شده که امروزه نیز وجود دارد.
کنگره ها و تیراندازهای لبه بام ، ترکیب برج و دیوارها و نمای تمام آجر آن ، جلوه خاصی به این کاروانسرا داده است.
کاروانسرای زین الدین به شماره 1926 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال 2006 به دلیل " احیا و ساماندهی با بهره گیری از مصالح سنتی " دیپلم افتخار یونسکو را دریافت کرد.
از دیگر کاروانسراهای استان یزد می توان به کاروانسراهای علی آباد ، سریزد ، رباط نو ، شمس ، کرمانشاهان ، بهادران ، رباط خرگوشی ، رشتی عقدا و خرانق اشاره کرد. ک/1 651/ 1027/546 شماره 186 ساعت 13:19 تمام
۰ نفر