۷ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7389507
T T
۰ نفر
نگاهی به جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه شهر مذهبی گیلان .......................................................
آستانه اشرفیه، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/01/87 داخلی.فرهنگی.گردشگری.
شهرستان آستانه اشرفیه در فاصله 30 کیلومتری رشت مرکز استان گیلان و در شرق این استان در مسیر رشت به لاهیجان واقع شده است.
این شهرستان که در گذشته به نام کوچان شهرت داشت یکی از مناطق مهم اقتصادی و گردشگری گیلان به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، آستانه اشرفیه را به روایتی قم گیلان می نامند و این به دلیل وجود بارگاه حضرت سیدجلال الدین اشرف برادر امام هشتم شیعیان در این شهر است.
شهرستان مذهبی آستانه اشرفیه با مساحتی بالغ بر 426 کیلومترمربع از مناطق پرجاذبه استان گیلان است که در کنار بستر رودخانه سفید قرار گرفته است.
درمحدوده شهرستان آستانه اشرفیه دو شهر به اسامی آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر قرار دارند واین شهرستان از دو بخش و شش دهستان مشتمل بر 107 آبادی تشکیل شده است.
این شهرستان دارای آثار باستانی و دیدنی شامل، بارگاه آقا "سید جلال الدین اشرف" ، بقعه امامزاده "سید احمد یمنی "، "پل خشتی نیاکو" ، و"کیسم" آرامگاه دکتر "محمد معین" ، تونل درختی "صفرابسته" ، "پارک ساحلی "سفیدرود"، و پارک جنگلی "بندر کیاشهر"، منطقه حفاظت شده "بوجاق" دربندر کیاشهر که زیستگاه پرندگان است، می باشد.
* بارگاه آقاسید جلال الدین اشرف : این بارگاه شریف درسال 291 هجری قمری توسط گوهر شادخانم بنت کیارستم بنا شده و در سالیان بعد تعمیر وبازسازی شده است.
آنچه که مشهوداست کرامات و شکوه این امامزاده جلیل القدر باعث توجه خاص مردم نسبت به ایشان گشته است و در خصوص نسب و سال تولد وشهادت ایشان روایات مختلفی از مورخین دینی روایت شده است.
مشهور است که پس از شهادت وی که از سرداران قیام شیعه در قرن چهارم هجری در استان گیلان بود، تابوت ایشان بنا به وصیتش به رودخانه سفید رودسپرده شد و این تابوت در چورکوچان (نام قدیم آستانه اشرفیه ) ازحرکت ایستاد و پس از دفن این سردار نامی قیام شیعه در گیلان این شهر به آستانه اشرفیه تغییر نام داد.
با خاکسپاری این امامزاده در آستانه اشرفیه ، این شهرستان به رونق اقتصادی خوبی دست یافته و هرساله پذیرای زائران بسیاری از نقاط دور و نزدیک شده است.
برنج آستانه اشرفیه شهرت بسیاری دارد و از دیگر سوغات آن بادام زمینی است که در کنار وجود جاذبه های طبیعی گردشگری یادآور این شهر در ذهن مسافران است.ک/3 604 شماره 035 ساعت 11:01 تمام
۰ نفر