۲۹ مهر ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7368111
T T
۰ نفر
رییس جمهوری: علوم انسانی هسته اصلی فرهنک است # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/07/29 فرهنگی.ریاست جمهوری.وزیر ارشاد رییس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مناسبت برگزاری همایش نقش علوم انسانی در توسعه ملی، از علوم انسانی به عنوان هسته اصلی فرهنک یاد کرو و رشد علوم مختلف را وابسته به بسترسازی و توسعه فرهنگی دانست. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این پیام که توسط سید محمد حسینی، وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی در مراسم گشایش همایش نقش علوم انسانی در توسعه ملی قرائت شد آمده است: فرهنک و علوم انسانی به مثابه زیربنای توسعه در هر جامعه و عالی ترین تجلی اندیشه و روح انسانی محسوب می شود؟ آنگونه که رشد و افول این عرصه، تبعات مستقیم و غیرمستقیم خود را در هر تمدن و جامعه ای نمایان می سازد. مقوله فرهنک مشتمل بر معارف و دانش های بسیاری است که در یک تقسیم بندی دقیق و علمی شامل تمام یا اکثر رشته های مختلف علوم انسانی می شود، به گونه ای که می توان ادعا کرد به واقع هسته اصلی فرهنک، علوم انسانی است، به عبارت دیگر تعالی و بالندگی فرهنک، بدون تردید نتیجه رشد علوم انسانی است. از این رو نسبت این دو با مقوله توسعه و چگونگی رابطه آنها چنان اهمیت دارد که بدون توجه به علوم انسانی، پیشرفت کشور، رویایی دست نیافتنی می نماید؟ چراکه توسعه پایدار ، مستلزم نگرش چندساحتی به مقوله توسعه است. اگر در دوره ای به اقتضای نگاه تک خطی، رشد مولفه های اقتصادی به مثابه توسعه پنداشته می شد امروز امر توسعه، وابسته به منابع انسانی و همچنین سرمایه های اجتماعی است که اساسا خاستگاه آنها فرهنک و علوم انسانی می باشد. از آنجایی که در افق این چشم انداز نقطه هدفگذاری ایران، دستیابی به موقعیت برتر فرهنگی در منطقه خاورمیانه است رشد فرهنک و علوم انسانی، عامل اصلی توسعه اقتصادی و علمی محسوب می شود؟ چنان که می توان گفت رشد علوم مختلف بدون بسترسازی و توسعه فرهنگی امکان پذیر و یا پایدار نیست. لذا این امر باید در برنامه های درازمدت و میان مدت جمهوری اسلامی مورد اهتمام جدی مسوولان قرار گیرد. آنچه در این میان، بیش و پیش از هر چیزی اهمیت دارد این است که بدانیم وضعیت فرهنک و علوم انسانی در جامعه ایران و جایگاه آن در قانون اساسی، سند چشم انداز، سیاستهای کلان، راهبردها و برنامه های پنج ساله چگونه است ؟ وضعیت مطلوب این حوزه مطابق اسناد توسعه ای کجاست ؟ و با چه راهبرد و برنامه هایی می توان به وضعیت مطلوب برای علوم انسانی دست یافت ؟ نظر به اینکه بخشی از علوم انسانی در ایران، متاثر از مبانی ناسازگار با باورها و اعتقادات ماست و با شرایط و مقتضیات بومی جامعه ایران انطباق نیافته است ؟ برگزاری همایشنقش علوم انسانی در توسعه ملی می تواند به سهم خود در بومی سازی علوم انسانی و شیوه های ارتقای آن در سیاستگذاری ها، اتخاذ راهبردها، برنامه ریزی ها و روش های اجرایی آموزشی، پژوهشی و ترویجی کشور کمک کند. هدفی که در پیشبرد نهضت علمی و جنبش های نرم افزاری و نیز اسلامی کردن و بومی کردن علوم اجتماعی، تاثیر بسزایی خواهد داشت. به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی نیز در این همایش در سخنانی، جامعه و انسان را اساس و پایه توسعه خواند و گفت: بدون نگاه به انسان در تمام ابعاد مادی و معنوی وی، نمی توان توسعه را معنا کرد و بدیهی است که نمی شود بحث توسعه را جدا از مباحث علوم انسانی، مطرح کرد. سید محمد حسینی تاکید کرد: فرهنک سازی، لازمه توسعه است و مسائلی همچون فرهنک کار،تلاش و مجاهدت، نظم و انضباط عمومی، قانونگرایی که از عوامل تعیین کننده در تحقق توسعه جوامع هستند نیز همه و همه به فرهنک عمومی یک جامعه برمی گردد. به اعتقاد وی ، در شرایط فعلی که به اذعان همگان، علوم انسانی جایگاه اصلی خود را در ایران اسلامی دارا نیست برگزاری همایش هایی مانند نقش علوم انسانی در توسعه ملی کمک موثری به تصمیم گیری مسئولان و مدیران کشور در دستیابی به توسعه پایدار به شمار می آید. همایش یک روزه نقش علوم انسانی در توسعه ملی به همت دانشگاه پیام نور ترتیب یافته است که علاوه بر، نشست های تخصصی، 14 مقاله برگزیده از سوی هیات داوران ارائه خواهد شد.
۰ نفر