۱۷ شهریور ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7364779
T T
۰ نفر

اختصاصی

۱۷ شهریور ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7364779
اختصاصی نماینده مجلس: تحول درعلوم انسانی باید از آموزش و پرورش آغاز شود # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/06/17 فرهنگی.آموزش عالی.علوم انسانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد تحول در علوم انسانی از عهده دانشگاه ها به تنهایی خارج است و آغاز این مهم باید از آموزش و پرورش باشد. علی کریمی فیروزجایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ، تاکید کرد که این امر در تدوین و آموزش کتاب های درسی، طراحی فعالیت های آموزشی و برنامه ریزی های پرورشی لحاظ شود. وی گفت: علاوه بر وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش، مجموعه دستگاه های ذیربط همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی که نقش تصمیم گیری، سیاست گذاری و بسترسازی در زمینه های فرهنگی را دارا هستند تلاش کنند تا دانشگاه ها را در مسیر رسیدن به تحول مورد نظر مقام معظم رهبری در زمینه علوم انسانی به حرکت درآورند. وی ضمن انتقاد از نگاه موجود در کشور مبنی بر ارجحیت علوم پایه و علوم تجربی بر مباحث علوم انسانی، تصریح کرد: علوم پایه و فنی و مهندسی، تامین کننده منافع کوتاه مدت جوامع و انسانها هستند درصورتیکه علوم انسانی یک سرمایه گذاری درازمدت برای ملت ها به شمار می آیند و گاهی ثمرات آنها بین یک تا دو قرن بعد به بار می نشیند. کریمی توجه بیشتر مسوولان به مباحث علوم انسانی به عنوان علوم بنیادین و تضمین کننده رشد و پیشرفت جوامع در ابعاد مختلف را خواستار شد. وی اهمیت و حساسیت علوم انسانی را چشمگیر و غیرقابل مقایسه با علوم تجربی خواند و خاطرنشان کرد: علوم انسانی بیشتر به نگرش ها و نگاه افراد به مقوله های مختلف مربوط می شود و برخلاف علوم تجربی، قابلیت آزمون عینی در فضاهای آزمایشگاهی را ندارد و صحت و سقم نظریات علوم انسانی به راحتی امکان پذیر نیست از همین رو حساسیت و اهمیت آن به مراتب بیش از علوم پایه و تجربی است. نماینده رودسر در مجلس شورای اسلامی یکی از اصلی ترین ضعف های علوم انسانی در ایران را نگاه این علوم به خارج از کشور و الگوبرداری های غیراصولی از آن دانست و گفت: متاسفانه اندیشه های فلاسفه و صاحبنظران غیرایرانی بدون ملاحظات بومی در دانشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. به اعتقاد وی بهره گیری از علوم انسانی دیگر کشورها امری پسندیده است اما این کار نباید موجب غفلت از منابع و سرمایه های داخلی شود و در برنامه ریزی های مرتبط با علوم انسانی باید هویت ایرانی اسلامی به عنوان مهم ترین اصل قرار گیرد. کریمی با اشاره به پیشینه و غنای فرهنگی تمدن ایرانی یادآور شد: در قرن های گذشته فلاسفه و بزرگان ایرانی در تمام عرصه های علمی به ویژه علوم انسانی، حرف برای گفتن داشته اند و تلفیق این پیشینه با مبانی اسلامی و دینی می تواند پشتوانه خوبی برای مباحث فرهنگی و علوم انسانی نوین باشد. وی ادامه داد: هرچند کشور ما در سال های اخیر خیزش هایی برای رسیدن به توسعه اقتصادی، صنعتی و فناوری برداشته است اما انقلاب اسلامی از ابتدا به عنوان یک انقلاب و تحول ایدئولوژیک و فرهنگی مطرح بوده و آنچه جهانیان به ویژه ملت های مستضعف و ستمدیده از آن انتظار دارند حول مباحث فرهنگی است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، بازنگری در متون و منابع درسی مدارس و دانشگاه ها، تربیت استادان متعهد و متخصص و تلفیق مباحث علمی روز دنیا با نیازها و ضروریات کشور در زمینه آموزش علوم انسانی را در راستای تحقق فرمایشات و انتظارات مقام معظم رهبری در این زمینه ضروری خواند. به گزارش ایرنا ،حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی، نخبگان، و روسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با اشاره به تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و نیم دانشجوی کشور در رشته های علوم انسانی تاکید کردند: این مسئله نگران کننده است، زیرا توانایی مراکز علمی و دانشگاهها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست. ایشان افزودند: بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادیگری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاهها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: مراکز تصمیم گیری اعم از دولت، مجلس، و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند.
۰ نفر